Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaupmehed ennustavad kaupluste kasvamist
A-Selveri juht Urmo Vallner rõhutas rahvusvahelistest kaubandustrendidest rääkides pidevat suurenemissuundumust ? suurenevad ketid, müügipinnad, pakendid.
?Maailma jaekaubanduses suured suurenevad, väike pole enam moes,? tõdes Vallner seminaril esinedes. Ta lisas, et näiteks Soomes kaotavad alla 200 ruutmeetrise pinnaga poed pidavalt turuosa, hüpermarketid seevastu on teinud hüppe ülespoole.
Samuti on Vallneri sõnul maailma suurimad jaeketid pidevalt alandanud juurdehindlust, näiteks on maailma suurimas jaeketis Wal-Martis juurdehindlusprotsent jõudnud 9,5-ni.
Kristiine Kaubanduskeskuse tegevdirektor Allan Remmelkoor prognoosis Äripäeva kaubandusseminaril küll kaubanduskeskuste arvu edasist suurenemist, kuid samas nägi ka perspektiivi tugevatele lähikauplustele. ?Hüpermarketite ja kaubanduskeskuste ülesanne on tarbimist suurendada, mitte konkurentidelt kliente üle lüüa,? ütles Remmelkoor.
Lähikaupluste eesmärgid on erinevad võrreldes hüpermarketitega ning nende konkurentideks on hoopiski teine lähikauplus ja discounter-pood. Remmelkoor ütles, et tugevad lähikauplused ei kao kuhugi, vaid uksed panevad kinni need, kes ei vasta kriteeriumitele.
Remmelkoore hinnangul peaks tugeva lähikaupluse raadiuses olema viie minuti jalgsikäigu raadiuses küllaldane arv elanikke. Oluline on poe tootevalik: ?Viga on see, et üritatakse tootevalikut hoida hästi laiana,? märkis Remmelkoor. Lähikauplus peaks olema paindliku lahtiolekuajaga ehk siis avatud enne ja pärast tööpäeva algust. Veel nimetas Remmelkoor hea teeninduse olulisust: ?Lähikauplus ei pruugiks olla anonüümne.? Samuti ootab Remmelkoor lähikaupluselt keskmist hinnataset.
Eestis kahe ja poole aasta eest tegevust alustanud Säästumarket võttis eeskujuks sakslaste Aldi. ?Alguses püstitasime väga ambitsioonika eesmärgi: 2002. aasta lõpuks peame haarama turult mitte vähem kui 20 protsenti,? rääkis ettevõtte juht Maldar Mäesalu. Tema sõnul on Säästumarket täna plaanitud graafikus.
Nimetatud turuosa saavutamiseks tahab kett ehitada ligi 50 poodi üle Eesti. Praegu on avatud 29 Säästumarketit. ?Säästumarket on deklareerinud üheselt, et meil on parim hind,? ütles Mäesalu.
Säästumarket on Mäesalu sõnul juhtimise efektiivseks muutnud teatud kokkulepetega. Säästumarket ei tegele kliendiuuringutega, poed on ehitatud ühtemoodi, poode koristavad töötajad ise, kaupa müüakse alustelt, loetles Mäesalu efektiivsuse allikaid.
A-Selveri juhi Urmo Vallneri sõnul toob efektiivsuse kasv kaubanduses kaasa hinnalanguse, kuid samas kitseneb ka kaubavalik.
Vallner ütles, et tulevikus peaks kliente rõõmustama hindade langus ja tõi näitena elektroonikakaupluse ONOFF. ?Enne müüdi Philipsi tooteid tootja soovitusliku hinnaga, kuid ONOFF hakkas pakkuma neid madalama hinnaga ning toodete hinnad langesid ka mujal,? märkis ta.
Samas on Vallneri sõnul tulevikus oodata kaubavaliku kitsenemist poes. ?Ketistunud poed muutuvad ühenäoliseks üle maailma,? ütles ta.
___________________________________________
Autor: ÄP Online