• OMX Baltic−0,44%299,37
  • OMX Riga−0,42%889,78
  • OMX Tallinn−0,47%2 061,44
  • OMX Vilnius−0,39%1 201,28
  • S&P 500−0,79%6 229,98
  • DOW 30−0,94%44 406,36
  • Nasdaq −0,92%20 412,52
  • FTSE 1000,16%8 820,39
  • Nikkei 2250,26%39 688,81
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%91,95
  • OMX Baltic−0,44%299,37
  • OMX Riga−0,42%889,78
  • OMX Tallinn−0,47%2 061,44
  • OMX Vilnius−0,39%1 201,28
  • S&P 500−0,79%6 229,98
  • DOW 30−0,94%44 406,36
  • Nasdaq −0,92%20 412,52
  • FTSE 1000,16%8 820,39
  • Nikkei 2250,26%39 688,81
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%91,95
  • 30.11.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Soome laevaehitusfirmad said hingetõmbeaega

?Uudis on igal juhul positiivne,? ütles ajalehele Helsingin Sanomat Soome suurima laevaehitusfirma Masa-Yards juht Jorma Eloranta. ?Raskes seisus Norra emafirma on leidnud lõpuks mudeli finantseerimise kindlustamiseks ning omandisuhete selgitamiseks.?
Kvaerner nõustus sel nädalal pärast aastaid vastupunnimist ühinema Norra suurärimehele Kjell Inge Røkkele kuuluva kontserniga Aker Maritime. See päästab firma pankrotist ja tähendab eelkõige põhitegevuse ehk kahe firma nafta- ja gaasidivisjonide ühendamist. Ülejäänud tegevusalade, sealhulgas laevaehituse saatus selgub juhtkonnavahetuse järel.
Soomes spekuleeritakse võimalusega, et laevatehased lähevad liitmisele.

Artikkel jätkub pärast reklaami

?Me ei plaani laevaehitustehaseid ära müüa, seda võin kohe öelda,? ütles Røkke sel nädalal Soome MTV3 majandusuudistele. Küll aga kaalutakse Finnyardsi ja Masa tehaste ühendamist. ?Kindlasti kaalume seda, kuid otsus sõltub Kvaerneri uuest juhatusest ja omanikest,? ütles Røkke.
?Masa Yards jääb praegu siiski vana Kvaerneri alla. Me ei ole veel arutanud Masa Yardsi võimalikku ühendamist oma tegevusega,? ütles Kauppalehtile Akeri kontsernis laevaehitust juhtiv Jon Lund. ?Esialgu jätkub kõik vanaviisi.?
Akerile kuulub Soomes Finnyardsi tehas Raumas, Kvaernerile Masa Yardsi laevaehitustehased Helsingis ja Turus. Kokku on Akeril neli ja Kvaerneril kolm laevaehitustehast.
Ebamäärasus omanike poolel on raskendanud Masa Yardsil uute tellimuste hankimist ning pärssinud rahastamist, ehkki firma majandusseis on tänavu paranenud.
Kauppalehti hinnangul looks Masa ja Finnyardsi ühendamine sisendite ja allhangete ostmiseks paremad tingimused, hõlbustaks tööjaotust ning lihtsustaks uute turgude leidmist. Samas ei annaks ühendamine olulist kokkuhoiuefekti, sest valmistatakse eri tüüpi aluseid ning tegevused oluliselt ei kattu.
See ei peaks kaasa tooma ka suuri koondamisi. Soome ametiühingute keskorganisatsiooni SAK asejuhi Matti Viialainen meelest ei kindlusta tehing aga ei Masa Yardsi jalgealust ega uusi tellimusi. ?Saime vaid hingetõmbeaega, sisuliselt ei muutunud midagi. Masa Yardsil tuleb tõenäoliselt siiski leida usaldusväärsem omanik,? ütles Viialainen Kauppalehtile.
Viialainen loodab valitsuse toele, puhuks kui Masa Yardsi ning selle allhankijate 30 000 töökohta ohtu satuvad.
Kolmapäeval Akeri ja Kvaerneri vahel saavutatud kokkuleppe järgi müüb Aker Kvaerneri aktsiate vastu oma nafta- ja gaasidivisjoni, tõstes osaluse Kvaerneris 25 protsendilt 50 protsendile. Ka näeb tehing ette uute aktsiate emiteerimise kokku 3,5 mld Norra krooni väärtuses ning võlgade restruktureerimise 10 aasta peale.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kvaerneri suurimad laenuandjad Den Norske Bank ja Nordea on plaaniga nõustunud.
Kvaerneri rahaprobleemid, mis tekkisid liiga kiirest laienemisest, jõudsid haripunkti septembris, mil pangad keeldusid uusi laene andmast. Kriisist otsiti väljapääsu Vene naftakompanii Jukos rahaga, kes ostis 22 Kvaerneri aktsiatest, kuid tõi vaid ajutist leevendust. Røkke kasvatas samal ajal börsilt odavalt aktsiaid kokku ostes osaluse 25 protsendile, omandades Kvaerneris blokeeriva enamuse. Nii tuli Kvaerneril Røkke ettepanek vastu võtta.
43aastast Røkket teatakse Norras end ise üles töötanud miljardärina, kelle rikkus pärineb edukast kalaärist USAs. Lai joon ja agressiivne äristiil pole talle aga konservatiivses Norras populaarsust toonud. Kardetakse, et Kvaernerit üle võttes lõpeb 148 aastat vana firma ajalugu osakaupa mahamüümisega.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 8 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele