• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,3%39 692,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,3%39 692,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 04.12.01, 12:41
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Jaekaubanduse indikaatorid annavad vastakaid signaale

Jaemüügi maht kasvas ka kolmandas kvartalis jõudsalt, püsivhindades oli kasv 13%. Jaemüügi kasvumootoriks oli üle 20%-line reaalne käibekasv toidukaupade kauplustes, teatab majandusministeerium.
Kuude lõikes on märgata mõningast kasvutempo vähenemist, kuid see ei pruugi olla veel märk jaekaubanduse arengu pidurdumisest. Kuigi III kvartali kasv oli sama suur kui II kvartalis, hindasid kaubandusettevõtted ärikonjunktuuri isegi paremaks kui eelmises kvartalis.
Kaubanduse arengut iseloomustab ka rekordiline kaubanduses hõivatute arv (98,8 tuhat inimest, 10% rohkem kui eelmisel aastal), mis on suurenenud tänu uute kaupluste avamisele ja nõudluse kasvule. Investeeringud kaubandusse on olnud sel aastal ligi kolm korda suuremad kui möödunud aastal.
Tarbimise kasvu on toetanud üldine majandusaktiivsuse suurenemine III kvartalis, mis peegeldub hõivatute arvu kasvus ja reaalpalga tõusus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tarbimist soodustasid ka suhteliselt madalad laenuintressid. Samas on sissetulekute ja kulutuste uuringu andmetel tarbimiskulutuste nominaalkasv võrreldav hindade tõusuga, mis sisuliselt viitab sellele, et tarbimiskulutused ei ole reaalselt kasvanud. Seega võivad käibe kasvunumbrite taga olla pikemat aega kaubanduses kestnud struktuurimuudatused.
Kokkuvõtlikult võib öelda, et jaekaubanduse arengut iseloomustavad indikaatorid annavad suhteliselt vastakaid signaale ning üheseid järeldusi on raske teha. Leibkonna kulutuste madalale kasvule vastanduvad kõrged jaekäibe kasvunumbrid viitavad selle, et jaekäibe kasvu põhjuseid tuleks otsida kusagilt mujalt. Üheks paljudest mõjuritest on kindlasti struktuursed muudatused, kuid seda ei saa pidada pidevalt nii kõrgete kasunumbrite peamiseks põhjuseks.
Arvestades aasta lõpul toimuva aktiivsuse kasvuga kaubanduses on oodata, et käibe suurenemine jätkub ka IV kvartalis. Kaubandusettevõtted on tuleviku suhtes positiivselt meelestatud. Kui toidukauplused prognoosivad nõudluse jäämist samale tasemele, siis garderoobi-, kodutarvete ning kõige rohkem just laia sortimendiga kauplused ja kaubamajad ootavad IV kvartalis müügi suurenemist.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele