Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Avarii korral vastutab kasutaja
Otse vastupidi, auto eest vastutab selle liisinud või rentinud firma, välja arvatud juhtudel, kui sõiduki tegelikku kasutajat ei ole võimalik kuidagi kindlaks teha, selline võimalus esineb aga haruharva. Seetõttu on auto liisinud ettevõttel kasulik sõlmida autot kasutava töötajaga omakorda kirjalik kokkulepe, et auto kasutaja kohustub täitma kõiki kindlustustingimustest tulenevaid nõudeid ja kindlustama auto turvalisuse (liikluseeskirju peab ta täitma niikuinii).
Olulisim küsimus selles valdkonnas on auto kahjustuste ja kindlustusega seonduvad kulud. Kui kahju on põhjustatud otseselt juhi süül, on asi selge. Ent kui juhi tegevus pole otseselt kahju põhjustajaks (tänaval seisnud autost varastati raadio või sõitis juht hoolimata ettevaatlikest sõiduvõtetest libedaga vastu puud), on firma otsustada, kuidas vastutus jaguneb.
Iga kindlustuslepinguga on seotud omavastutus (nt 4000 kr avarii puhul ning 15% auto väärtusest varguse korral). On kolm võimalust, kuidas vastutust firma ja töötaja vahel jagada: kõik kindlustuse omavastutused on töötaja kanda, kõik kindlustuse omavastutused on firma kanda või töö ajal tööülesannete täitmisel on omavastutused firma kanda, väljaspool seda kannab omavastutust töötaja.
Kuidas seda reguleerida, on iga firma enda otsustada. On üsna loogiline, et auto varguse korral pole otseselt süüdi töötaja (kui turvalukud ja alarmid olid peal), ning hilisemate vaidluste vältimiseks tuleks ka sellised ettenägematud juhtumid dokumenteerida. See on nii firma kui ka töötaja huvides.
Töötajaga sõlmitavas leppes või sisekorraeeskirjades tuleb sätestada ka see, et töötaja jälgiks auto korrasolekut, ekspluatatsioonivedelike taset jms. Sellega peaks kaasnema selgitused ? eriti tehnikakaugetele naistöötajatele ? mida tuleb autoga sõites jälgida, ning millistele ?kolinatele? jms tuleks tähelepanu pöörata. Reegel on see, et töötaja vastutab autole oma hoolimatusest põhjustatud kahjude eest. Sellise olukorra vältimiseks on soovitav kasutada täisteenindusliisingut, kus konkreetne teeninda, kelle poole võib igal ajal pöörduda vaatab auto perioodiliselt üle.
Autor: Jürgen Täll