• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 18.12.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Suured ja rikkad ühinesid uute konkurentide vastu

Ka vanad konkurendid suudavad unustada lahkhelid, kui mõni uus võistleja nende tulusast ärist osa saama tikub ? möödunud reedel ühinesid Eesti suurimad transiidifirmad Pakterminal, E.O.S. jt, et kukutada Tallinna Sadama juhtkond. Esimene ühine samm oli laupäeval Muuga sadama 15. aastapäeva pidustuste boikoteerimine. Nüüd nõuavad nad peaminister Mart Laarilt Tallinna Sadama juhtide väljavahetamist.
Tüli põhjus on konkurentsi tihenemine Tallinna sadamas tegutsevate operaatorfirmade vahel ja transiidifirmade kartus, et Venemaa uued sadamad võivad nende tulusid kärpida.
Transiidifirmad on sadamajuhtidele Riho Rasmannile, Jaan Tootsile, Erik Sakkovile süüks pannud hulga patte ? uustulnukate eelistamist, valedest andmetest strateegiliste otsuste langetamist, operaatorfirmade ettepanekute eiramist ja operaatorite üksteise vastu väljamängimist, samuti korruptsioonimaigulisi tehinguid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Süüdistus uustulnukate eelistamises viitab otseselt soovile hoida uued tegijad suurest ärist eemal. Rasmann üritab riske hajutada, meelitades sadamasse teisi operaatoreid ja alternatiivseid kaubavooge. Mida rohkem on sadamas operaatoreid, seda kasulikum sadamale ning seda paremini saab juhtkond ka tariifide üle kaubelda.
Küsitav on, kas tariifid peavad olema nii erinevad, nt E.O.S. maksab sadamale iga tonni kauba töötlemise pealt pool dollarit enam kui Pakterminal.
Tüli juur peitub ASis Lonessa, kellele sadam andis maad ja ehitab kai. Teised operaatorid väidavad, et kai ehitus takistab nende tankerite tööd. Ehk segab operaatoreid enam see, et Lonessal tekib võimalus naftat vedada.
Ühes on aga õigus transiidifirmadel ? ASi Lonessa tausta tulnuks sadamal hoolikamalt kontrollida. Selle projekti n-ö vaimseks isaks loetakse Jan-Bonde Nielseni, keda otsib taga Taani politsei.
Samal konkursil osalenud E.O.S. garanteeris paraku sadamale väiksemaid kaubamahte. Seega talitas sadama juhtkond tol hetkel pragmaatiliselt.
Sadam teenib riigile korralikku kasumit, ses mõttes on sadamajuhid hästi töötanud. Ehk ärritabki transiidifirmasid sadama suur kasum, ligikaudu pool miljardit krooni ? võetakse see ju n-ö nende taskust.
Ehk võikski kõige tõsisemalt võtta transiidifirmade süüdistust, et sadama tehingutel on korruptsioonimaik juures ? neis tehinguis on üheks osapooleks olnud transiidifirmad ja kes teine neid asju paremini teaks kui tegijad ise.
Tõetera tundub siiski olevat teede- ja sideministeeriumi kantsleri Margus Leivo väites, et operaatorid on kaotanud mõjuvõimu sadama juhtide üle.
Operaatorite rahulolematust võiks seega mõnes mõttes lugeda komplimendiks Rasmannile. Samas ei lase hea juht eriarvamustest sellist konflikti tõusta. Äripäeva meelest talitas sadama nõukogu eile siiski õigesti, kui pikendas Rasmanni ja Tootsi töölepinguid. Sadama juhtkond peab aga sõjaseisukorra vältimiseks parandama suhteid klientidega ? klientideta sadam pole midagi väärt.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 9 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele