• OMX Baltic−0,43%300,96
  • OMX Riga0,1%894,29
  • OMX Tallinn−0,36%2 073,72
  • OMX Vilnius−0,05%1 200,53
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,13%8 796,98
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,74
  • OMX Baltic−0,43%300,96
  • OMX Riga0,1%894,29
  • OMX Tallinn−0,36%2 073,72
  • OMX Vilnius−0,05%1 200,53
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,13%8 796,98
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,74
  • 25.01.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Natuke üle piiri polegi rikkumine?

8. jaanuaril võeti diislikütuse proovid seitsme firma tanklast, millest kvaliteedinormidele ei vastanud mitte ükski. Nabakümme, ütleksid laskurid. Seega on Eesti kütuseturu puhastumisel ? nii otseses kui kaudses mõttes ? veel pikk tee käia, igatahes lõppu ei paista.
Seda näitab kasvõi solkkütuse müümisega vahele jäänud firmade esimene reageering. ?Meilt võetud kütuseproovi kõrvalekalle normidest on väike ja seda näitajate osas, mille analüüsimisel on vea tõenäosus suur.? Kas võib olla veel suuremat mainekujunduslikku apsakat? Samaväärne oleks ebakainelt sõitmast tabatud juhi väide, et ?hundijalavett läks üle normi (ütleme, üle 0,5?) ainult veidi. Ja siingi peab arvestama mõõtmisvea võimalusega.? Vastu võiks küsida, et kui mõõtetulemus on 0,49?, kas siis oleks mõõtetulemus täpne ja asjad kõige paremas korras. Mulle tundub, muidugi oma rikutuse piirides, et vahele jäänud kütusefirmade funktsionäärid just niiviisi mõtlevad.
Ehk on põhjus selles, et nn kütusekomponente, mis peaksid jälle mingeid muid näitajaid parandama, on püütud lisada nii palju kui võimalik, kuni viimase piirini? Kütused on keemia, aga Eestis on saanud sellest tõeline alkeemia.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Minu meelest ei ole asjad ka siis korras, kui kütuse mingi kvaliteedinorm on täidetud viimase piiri peal. 0,49promilline juht on praktiliselt sama ohtlik kui 0,50promilline ja kui kaks niisugust juhti juhtuvad teineteisele vastu sõitma, siis on õnnetuse oht juba ülisuur, ka kaasliiklejatele. Kui kütuse kvaliteet on mingi näitaja osas piiri peal, siis rikub see sõiduki mootorit praktiliselt sama moodi. Kui mitu näitajat on piiri peal, siis kahjulikud mõjud summeeruvad, selles pole mingit kahtlust. Ja normidele vastavat kütust võtnud auto kas ei käivitu või vajab raskeimal juhul mootori kapitaalremonti.
Kütuseturu isepuhastumise peale lootma ei saa jääda, seda peab riik sunnivahenditega administreerima. EL oma range regulatsiooniga on ka veel kaugel, et seda ootama jääda.
Autor: Mati Feldmann

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele