• OMX Baltic0,34%303,05
  • OMX Riga−0,37%867,93
  • OMX Tallinn0,3%1 997,77
  • OMX Vilnius0,15%1 207,24
  • S&P 5000,72%5 886,55
  • DOW 30−0,64%42 140,43
  • Nasdaq 1,61%19 010,08
  • FTSE 100−0,26%8 580,51
  • Nikkei 225−0,14%38 128,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,32
  • OMX Baltic0,34%303,05
  • OMX Riga−0,37%867,93
  • OMX Tallinn0,3%1 997,77
  • OMX Vilnius0,15%1 207,24
  • S&P 5000,72%5 886,55
  • DOW 30−0,64%42 140,43
  • Nasdaq 1,61%19 010,08
  • FTSE 100−0,26%8 580,51
  • Nikkei 225−0,14%38 128,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,32
  • 22.03.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ekspedeerimisteenuse käibemaksustamine

Äripäevas esmaspäeval osutatud muudatus ekspedeerimisteenuse peatsest maksustamisest käibemaksuga (vt. Ekspedeerimisteenus läheb käibemaksu alla) tõstis üles rea küsimusi, mis pakuvad huvi nii teemaga seotuile kui ka laiemale üldsusele, kuivõrd väide muudatuse tagajärgedest oli väga karm.
Esmalt tuleb selgeks teha, mis on maksustamise objekt. Rahandusministeerium kehtestas käibemaksuseaduse alusel mullu detsembris määruse, mille kohaselt loetakse selle aasta juuni lõpuni teenuse ekspordiks ka riikidevahelise kaubaveo korraldamisega seotud kompleksse teenuse osutamist Eestis registreeritud ekspedeerija poolt. Teisisõnu ekspedeerimisteenust, mida osutab Eestis registreeritud ekspediitor. Sama kehtis ka vanas määruses.
Tekib küsimus, mis asi see ekspedeerimisteenus on. Liiati on tegemist teenuste paketiga, mis hõlmab kaht või enamat teenust. Sellele küsimusele ei ole kahjuks seni keegi ammendavat vastust leidnud. Isegi need transiidifirmade esindajad, kellega eelmisel nädalal probleemi käsitlesime, ei suutnud an-da ammendavat vastust. Võõrsõnade leksikon ütleb, et ekspedeerimine on kauba seadmine ärasaatmiseks või laialivedamiseks, ärasaatmine, laialivedamine, kättetoimetamine. Koostöös transiidifirmade esindajatega jõudsime ühe võimaliku variandini ? äärmisel juhul võime ekspedeerimise all rääkida kauba ühest välisriigist teise vedamisel selle laadimisest, lossimisest ja ladustamisest. Samas on kaubaveo korraldamine juba väga laialivalguv mõiste, mida seetõttu ei saa ekspedeerimise mõiste alla koondada.
Praegu käib selle suure segaduse lahendamine. Leppisime ettevõtjatega kokku, et hiljemalt aprilli keskel on meil seisukoht olemas, mida ja millise maksumääraga maksustatakse.
Ekspedeerimine selle klassikalises tähenduses erineb sellest, mida oleme käibemaksuseaduse alusel seni ekspedeerimise all mõistnud. Oleme seni sellena käsitlenud kõiki teenuseid, mis on seotud riikidevahelise kaubaveo korraldamisega. See on põhimõtteliselt vale.
Teenuse maksustamisel käibemaksuga kehtib nn territoriaalsuse printsiip: teenus maksustatakse teenuse osutamise kohas tavalise maksumääraga. Teenuse võib lugeda osutatuks välisriigis, kui teenuse osutamine küll algab Eestis, kuid lõpeb välisriigis (nt kauba vedamine).
Mis siis ülejäänud teenustest saab? Näiteks kauba pealelaadimisel enne nimetatud vedu? Seda teenust loetakse põhiteenuse (kauba vedu) kõrvalteenuseks, mis tuleks lugeda teenuse ekspordiks. Samas on selle kauba ladustamise lugemine teenuse ekspordiks juba kindlasti n-ö majanduspoliitiline otsus, sest kauba ladustamist ei saa iseenesest käsitleda põhiteenuse kõrvalteenusena. Siia lisanduvad kauba valvamine, ümberpakkimine jms.
Miks selline olukord on tekkinud? Esmalt seetõttu, et seni ei ole keegi piisavalt huvi tundnud, mis meil ikkagi nullprotsendilise käibemaksuga maksustatud on.
Kogu aeg on lähtutud eeldusest, et ekspedeerimine on seotud riikidevahelise kaubandusega ehk suuresti seega transiitveoga. Järelikult peab see olema 0-lise käibemaksuga, vältimaks Eesti kui transiitmaa atraktiivsuse vähenemist. Kui teenuse hind tõuseb, väheneb riigi atraktiivsus, kauba omanikud otsivad teisi kaubavoo suunamise võimalusi, lõpuks suunatakse kaubavoog mujale.
Kaubagrupiti on olukord erinev: on gruppe, mille korral 18 lisamine teenuse hinnale ei muuda midagi, on ka selliseid, kus võitlus veotariifi ümber käib iga USA sendi pärast.
Maksustamise põhimõtetest lähtudes maksustatakse 18-lise käibemaksuga kõik teenused, mida osutatakse Eestis ja mille järelmid või tulemid ei liigu välisriiki, ning 0-lise käibemaksuga need teenused, mille osutamine kestab ja lõpeb välisriigis.
Kuna ilmselt on aastaid mistahes riikidevahelise kaubaveoga seotud teenuse osutamist loetud ekspedeerimisteenuse hulka, siis alates tänavu juulist teenuse hind tõuseb. Ettevõtjat ei lohuta kuigi palju see, et ta saab maksukohustuslasena sisendkäibemaksu hiljem maha arvata ja mitteresident saab tasutud käibemaksusumma hiljem tagasi. Lisaks tuleb arvestada, et kaubavoo Eestisse meelitamine on raske ülesanne ja kui kaubavoog on mistahes põhjusel mujale suundunud, on selle tagasitoomine juba topeltraske.
Teisalt otsivad nii rahandusministeerium kui ka Eesti Pank taga poolt miljardit (käi-be)maksukrooni, mis peaks hinnanguliselt Eestis lisandunud väärtusena riigieelarvesse laekuma, kuid mis siiski ei laeku. Söandan arvata, et mingi osa summast on ka selle müstilise ?ekspedeerimise? taga.
Ministeeriumi asi on mõista, millal ettevõtja tõtt räägib ja millal on tegu pooltõe või vassimisega. Maksustamise põhimõtete ja praktika vahel tuleb leida kompromiss, kõiki osapooli võrdselt rahuldavat lahendust siin kahjuks pole.
Autor: Marek Uusküla

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele