• OMX Baltic−0,43%300,96
  • OMX Riga0,1%894,29
  • OMX Tallinn−0,36%2 073,72
  • OMX Vilnius−0,05%1 200,53
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,13%8 796,98
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,74
  • OMX Baltic−0,43%300,96
  • OMX Riga0,1%894,29
  • OMX Tallinn−0,36%2 073,72
  • OMX Vilnius−0,05%1 200,53
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,13%8 796,98
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,74
  • 26.03.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Logistiline tõhusus nõuab analüüsi

Logistiliste kulude all mõistetakse tavapäraselt kauba-, informatsiooni-, teenuste ja rahavoogude liikumise ning klientide teenindamisega seotud ressursside kasutamise kulusid. Kvalifitseeritud logistikajuhi tööülesannete hulka kuulub väljaselgitamine, millised logistilised tegevused ja protsessid kulusid tekitavad ja kui suured need täpselt on.
Logistika kuluefektiivne juhtimine nõuab ettevõttelt rentaabluse mõõtmise reeglite kehtestamist. Ettevõtte logistikat optimeerima hakates peaks esmalt selgitama, kui hästi või halvasti süsteem hetkel toimib. Hiljem, kui tegevustesse on muudatused sisse viidud, saab sama analüüsimeetodi abil teada, kas teostatu on andnud soovitud tulemusi või tuleb teha täiendavaid korrektuure.
Kulude juhtimise tulemuslikkus sõltub paljuski analüüsitava info kvaliteedist ja hulgast.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Näiteks on kasulik teada kulude suurust, liike, tekke põhjusi ja otstarbekust.
Et kulusid oleks võimalik juhtida, peab otsustusaluseks olev info vastama vähemalt kolmele põhitingimusele:
kulud peavad olema liigitatud otstarbekuse alusel, lähtudes protsesside sisemisest loogikast;liigitatud kulud tuleb omakorda jaotada töövaldkondade ja üksikute logistiliste operatsioonide vahel;kulud tuleb jaotada allüksuste või toimingute lõikes koos vastava kulueelarve koostamisega.
Logistika optimeerimiseks on üldjuhul vaja jälgida erinevaid tegevusaspekte, nagu ajakasutus, kvaliteet ja ressursikulu. Nimetatud aspektid on omavahel suhestatud ning mõjutavad üksteist. Näiteks võib tuua toodete komplekteerimise laos. Kui korraldame kõik tööoperatsioonid paremini ? sooritame toimingu lühema ajaga, kvaliteetsemalt ehk vähema arvu vigadega ja väiksema ressursikuluga ? saame kokkuvõttes teatud efekti. Kirjeldatud toimingud toovad automaatselt kaasa kauba käsitlemise kulude vähenemise, see omakorda logistiliste koondkulude vähenemise. Seega toimub kulude juhtimine paljuski ressursside ja kvaliteedi juhtimise teel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kulude juhtimiseks on ka teisi võimalusi, näiteks logistiliste teenuste ostmine logistikaettevõttelt soodsa hinna ja kvaliteedi suhtega. Logistikafirmad on sunnitud oma tööprotsesse perioodiliselt täiustama, kuna klientide nõuded logistikateenuse suhtes pidevalt tõusevad. Hädavajalikke teenindusstandardeid võimaldavad operatsioonimuutused tuleb logistikaettevõttel aga võimalikult kuluefektiivselt sisse viia, seepärast mõõdetakse pidevalt kogu süsteemi efektiivsust.
Detailselt läbi viidud mõõtmise tulemused aitavad vältida kitsaskohti ning vähendada koondkulusid, samuti on andmed abivahendiks teenuste arendamisel. Korrektsed mõõtmistulemused aitavad logistikaettevõtte juhtidel otsustada, milliseid teenuseid või teeninduslahendusi erinevatele klientidele pakkuda. Samuti annab see neile võimaluse kasutada klientidega läbirääkimisel avatud kulude strateegiat.
Rääkides logistilisest efektiivsusest peetakse tavaliselt silmas toodetud tulu ja tekkinud kulu suhet. Rahalises väärtuses on igasuguse efektiivsuse sisuks, kui palju toodeti tulu ühe kulukrooni kohta. Ettevõte, kelle tulude ja kulude suhe on pikema perioodi jooksul parem kui teistel, saab konkurentsieelise.
Parem logistiline kuluefektiivsus tähendab ettevõtte võimet teostada teatud operatsioone ja toiminguid, näiteks vedusid, kauba käsitlemist laos või terminalis ökonoomsemalt, väiksemate kuludega. Kuluefektiivsuse saavutamiseks tuleb optimeerida protsesse, töökorraldust, ostusid, kvaliteeti jms. Kulude hulka tuleb pidevalt rahalises väärtuses mõõta ja seda kasutatud ressurssidega võrrelda, ainult siis saame adekvaatseid andmeid, mis võimaldavad parandada logistika juhtimist. Kui kirjeldatud info puudub, on ettevõttes väga raske orienteeruda, millistes tegevustes ollakse efektiivsed ja millistes mitte, ning juhtimisotsused sünnivad osaliselt pimesi.
Kulude jälgimise, mõõtmise ja juhtimise juures peab kindlasti arvestama, et ka juhtimissüsteem ise oleks efektiivne. Logistik peaks firmas koos finantstöötajatega rajama logistiliste kulude jälgimise, mõõtmise ja arvestamise süsteemi pikemaks perioodiks, näiteks aastaks. Vajalik informatsioon peab moonutuste vältimiseks laekuma algallikaist.
Kui logistiku kasutada on piisavalt detailne tulude ja kulude eelarve, on sellega loodud head eeldused edaspidisteks logistilisteks kuluanalüüsideks. Rahalised näitajad kajastuvad eelarves, logistiku ülesanne on koguda andmeid ressursside kasutamise kohta kaubavedu ja käsitlemist iseloomustavates ühikutes.
Kuluanalüüs peaks toimuma perioodiliselt ja ei tohiks võtta liiga palju aega, sest kulude arvestus ja juhtimine ei tohi minna kallimaks kui selle tulemusel saadud sääst. Saadud andmeid tuleb võrrelda vastavate toimingute tulupoolega, oma ettevõtte eelnevate perioodide näitajatega ning võimalusel ka konkureerivate ettevõtete vastavate näitajatega.
Autor: Ain Tulvi

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 19 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele