• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 16.04.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riigikontrolör olukorrast Eesti riigivalitsemises

Avaliku teenistuse usaldusväärsus algab sellest, kuidas suudab riik oma tegevust kodanikele selgitada. Iga ametnik peab suutma selgitada, mida ta teeb, miks ta seda teeb ja mida ta seetõttu ei tee. Samuti seda, miks riik kuhugi raha kulutab ja teisale mitte.
Lisaks peab igaüks täitma oma ülesandeid võimalikult hästi. Et seda teha, on kasulik mõista, miks peab midagi tegema.
Tuleb selget vahet teha kahte sorti ametnikel: neil, kes kujundavad poliitikat ja toetavad poliitikuid valikute langetamisel, ja neil, kes viivad seda poliitikat praktikas ellu.
Peamine probleem on see, et ametnikud ei saa omavahel kokku ja tihtipeale ka üksteisest lihtsalt aru. Poliitikakujundajad ei tea, millised on probleemid ning reaalsed takistused ja võimalused nende lahendamisel. Infopuuduses toodetakse üha uusi ebarealistlikke ülesandeid, plaane ja õigusakte.
Elluviijatel puudub aga kanal, kuidas mõjutada poliitilisi valikuid, mis pealegi jäävad neile tihti arusaamatuks. See probleem on nii ametkondade, valitsemisalade kui ka kogu valitsuse tasemel. /---/
Mulle tundub, et rahaga on seotud vähemalt üks väärtus, mis ametnikkonda ühendab. Ja see väärtus ei ole positiivne. See väljendub eelkõige selles, et küsimus, mida üks või teine poliitika maksab, ei tundu ametnikele asjakohane.
Peaasi on raha eelarvest kätte saada ja kulutama asuda. See probleem on selgelt nähtav seaduseelnõudes, kus tuima järjekindlusega kirjutatakse, et seaduse rakendamisel rahalisi mõjusid ei ole.
See on absurd. Et mingit seadust rakendada, tekivad riigile alati täiendavad kohustused ja need tekivad alati millegi arvelt. Ka raha ümberpaigutamine on rahaline otsus. /---/
Soov mõtlematult kulutada ja valikuid mitte arutada on see, millega tuleb pidevalt võidelda. Ja see ei ole ainult ametnikkonna probleem. /---/
Kuidas häirida praeguseks avalikkuse poolt juba peaaegu seeditud eemaletõukavat süsteemi, kus võimuerakonnad jagavad riigiameteid ja selle kaudu ka riigiressursse nagu mingis lüpsifarmis lehmi?
Oma transpordikulude, ruumide rendi ja isegi mobiiltelefonide asetamine ?oma? ministeeriumi eelarvesse on nagu midagi loomulikku.
Ja selle üdini mäda keskaafrikaliku süsteemi taustal liiguvad kusagil ka päris suured rahasummad (mitte enam ümbrikus), parteilane teatab riigiaktsiate müügist kui partei suurest võidust ja kultuuriobjektide finantseerimise skeemid on kaotanud igasuguse kultuuri parlamendi suhtes.
Lisame siia karikatuurse tulemuspalganduse, palkade diferentseerimised, ministri vahetu sekkumise mõnda n-ö diili, ametniku tööaja raiskamise, samuti virtuaalse poliitika a la odav ravim, odav elekter, odav kütus, odav vesi, aga ka läbimõtlemata eripensionid ametnikele.
Säästvus peab saama vooruseks.
Väljavõtted riigikonktrolör Juhan Partsu ettekandest sisekaitseakadeemia 10. aastapäeva konverentsil 12. aprillil (Postimees 13.04)
Autor: Juhan Parts

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele