• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 24.04.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Stockholmi liin läheb uuele katsele

Kell üheksa õhtul väljub Riiast katamaraan Max Mols, mis võtab peale 800 reisijat ning kuni 200 autot, et randuda järgmisel hommikul kell üheksa Stockholmi lähistel Nynäshamni sadamas.
Kui esimesed reisijad on kindlustatud Rootsis algavate jäähoki maailmameistrivõistlustega, kuhu Lätist arvatakse sõitvat arvukalt fänne, siis edaspidi saab näha, kas seekordne katse on eelmistest edukam.
?Arvan, et sügist see liin üle ei ela,? ütles AS Hansatee Grupi juhatuse esimees Enn Pant. ?Ühtegi laevaliini ei saa üles ehitada ühe-kahe sündmuse peale.?
Pandi hinnangul on mööda pandud hinnakujunduse ja laeva valikuga. Selge pole ka sihtgrupp. ?Ma ei kujuta ette rootslasest ärimeest, kes istub öösel kaheksa tundi kiirlaevas,? ütles Pant. Katsed nii pikka liini kiirlaevaga teenindada on Pandi sõnul mujal maailmas nurjunud.
Kõige odavam, teise klassi edasi-tagasipilet maksab Riia?Stockholmi laeval 69 latti ehk 1920 Eesti krooni. Esimeses klassis, kus reisija saab magada, pea laua peal, on pileti hind 99 latti ehk 2756 krooni. Äriklassis, kus mööbel on pehmem, maksab pilet 169 latti ehk 4705 krooni.
Hind 169 latti erineb napilt Air Balticu kõige odavamast lennupiletist samal liinil, mis maksab 168 latti. Laevasõidu hinda on siiski allapoole toodud, algselt maksis kõige odavam pilet üle 3000 krooni, mis vallandas pahameeletormi Riia ja Stockholmi vahel pendeldavate ärimeeste seas.
?Ka uute piletihindadega jääb suur hulk reisijaid välja,? arvab Telia juht Lätis Per Ake Sjöblom.
Rootsi ekspordinõukogu kaubandusesindaja Stig Fribergi sõnul on igasugune konkurents Riia?Stockholmi liinil oodatud. ?See on kuum teema, ärimehed on väga huvitatud,? ütles Friberg, kelle sõnul tegutseb Lätis aktiivselt 150 Rootsi firmat. Ühisettevõtteid Läti firmadega on üle 400. Hiljuti astusid Rootsi ärimehed kriitiliselt välja SASi vastu, kus kõigest 40minutine reis Riiast Stockholmi maksab 12 500?15 400 krooni. Kilomeetri hind on üks kõrgemaid maailmas.
Riia ja Stockholmi vahel sõitma hakkav kiirlaev on renditud Taani firmalt Mols Linien. Operaatorfirmaks on Rigas Juras Linijas (RJL), mille 26 aktsiatest kuulub Riia linnavalitsusele ning 25 Riia sadamale. Sellega on RJL 51 Riia linnavõimude kontrolli all.
RJLi tegevjuhi Miks Ekbaumsi sõnul on laev plussis, kui reisijaid on vähemalt 330. Andes aru ebamugavustest ? laeval puuduvad kajutid ? ei ole 1. juunini, mil laev teeb vaid öiseid reise, plaaniski kõiki kohti välja müüa.
Laevaühenduse taaskäivitamine Stockholmi ja Riia vahel oli Riia linnapea Guntars Bojarsi valimislubadus läinud aasta kevadel toimunud kohalikel valimistel. Riia volikogu linnaarengu komitee esimehe Andris Ameriksi hinnangul on lätlaste osakaal Tallinna ja Stockholmi vahel reisivast 6 miljonist inimesest ca 70 000. ?Pole välistatud, et eestlased tahavad Riia?Stockholmi liinile tuua oma aluse. Praegu valitseb reisijateveo osas tihe konkurents,? ütles Ameriks ajalehele Biznes& Baltija.
Enn Pant lükkas selle mõtte esialgu tagasi. ?Oleme nii hõivatud praeguse äriga, et ei näe võimalust,? ütles Pant. Pant tunnistas, et liinil on perspektiivi, kuid enne peavad olema eeldused.
Maad kuulamas on käinud ka Viking ja Silja. Takistab korruptsioon sadamas ja muud ebasõbralikud tingimused. Sellise fooni on loonud varasemad katsed, mis ikka on lõppenud skandaalide ja pankrotiga.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele