Praegu ohtu sattuda võiva bensiini 95 kvaliteet on viimastel aastatel pidevalt paranenud, mida näitavad tarbijakaitse ja energiaturu inspektsiooni kontrollreidide tulemused. ?Vaid üks tänavu võetud bensiini 80 proov haises autos nii, et juhtimisega tekkis raskusi,? ütles tarbijakaitseameti kütusega tegelev peaspetsialist Andres-Ivar Kadaja.
Majandusministri nõunik Heido Vitsur, kes on üheks nn odava kütuse säilimise eestvõitlejaks, kütuste segamise ja tavaliste autobensiinide üheaegses lubamises ohtu ei näinud. ?Kui kütust tohib segada vaid kindlates kohtades ja tingimustel ning kvaliteedinäitajad on selged ja nende täitmist jälgitakse, siis milles probleem,? ütles ta. ?Täna näiteks võib ju igaüks mingis tünnis midagi segada.?
Sarnast seisukohta jagas ka Lukoil Eesti kommertsdirektor Valeri Makarov, kelle sõnul võimaldavad aktsiisilaod vajadusel kütuste kvaliteediomadusi muuta. ?Tihti on vaja vaid üht näitajat natuke parandada, et kütus siinsetele nõuetele vastaks,? rääkis ta. ?Praegu peame veidi ebakvaliteetse diislikütuse kerge kütteõlina deklareerima ja seda edasi müües ise endale ebaausaid konkurente tekitama.?
Makarovi sõnul on Eesti kütuseturul olukord, kus ostjad ei huvitu ametlikult diislikütusena maale toodud produkti ostmisest, sest kerge kütteõlina sisse veetud diislikütuse liiter on näiteks 40 senti odavam.
Kütuse analüüsimisega tegeleva SGS Eesti turundusjuht Heli Väinoja ei näinud samuti midagi halba, kui loas ladustada koos ühte liiki vedelkütuseid ja kasutada sealjuures väikestes kogustes manuseid mingi kvaliteedinäitaja parandamiseks. Küll peaks tema sõnul vahet tegema omaduste parandamisel ja tootmisel. ?Samas arvan, et nahaalseid kütusesolkijaid ei sega tolli- ega aktsiisilaod. Nemad toimetavad omasoodu kuskil nurga taga,? ütles Väinoja.
Tolliameti aktsiisitalituse juhataja Ingrid Aruse sõnul seab aga aktsiisiladude seadustamine kütuse nn nurga taga segamise väljapoole seadust. ?Aktsiisialust kaupa saab tõenäoliselt 1. jaanuarist 2003 kehtima hakkava seaduse alusel toota ainult aktsiisilaos,? ütles ta. ?Kõik see, mis tehakse väljaspool, on seadusevastane.?
Täna kehtivad Eesti seadused kütuse kvaliteedinäitajate parandamist ei luba, küll võib kütusele lisada nn erikütuse valmistamiseks mõeldud lisandeid. Tolliladudes tohib kütusele lisada vaid erimärgistamiseks mõeldud markereid ja värve.
Praegu pole siiski kindel veel ei nn odavate bensiinide turulejäämine ega aktsiisiladudes kütuse segamise lubamine. Bensiinide oktaanarvuga 80, 92 ja 95 jäämise üle vaidlevad majandus- ja keskkonnaministeerium, otsuse teeb tõenäoliselt valitsus. Aktsiisiladudes kütuse tootmist käsitleva seaduse eelnõu on veel kooskõlastamisel, seega võib selle rakendumise tähtaeg 1. jaanuar 2003 ka muutuda.