• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,01%5 917,39
  • DOW 300,04%42 341,42
  • Nasdaq −0,1%19 093,48
  • FTSE 1000,44%8 672,1
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,02
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,01%5 917,39
  • DOW 300,04%42 341,42
  • Nasdaq −0,1%19 093,48
  • FTSE 1000,44%8 672,1
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,02
  • 23.05.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lastetoetused kohaliku omavalitsuse pädevusse

Isamaaliidu ettepanek ? igale lapsele 1000 krooni kuus ? on selgelt populistlik valimisloosung. Samas ei jõua praegusedki lastetoetused tegelike abivajajateni.
Äripäev tuleb välja kompleksse muudatuskavaga. Tulumaksumäär tuleb alandada 20 protsendile ja tulumaksu laekumised anda täielikult kohalikule omavalitsusele. Lastetoetusi hakkabki maksma ainult kohalik omavalitsus. Et rahas väljamakstavate toetuste kõrval stimuleerida ka rohkem teenimist, tuleb paljulapselistel peredel tõsta veelgi tulumaksuvaba miinimumi.
Miks ainult kohalik omavalitsus? Aga seepärast, et sinna on koondunud parim info tegelikest abivajajatest. Praegune ühtlane toetussüsteem annab kõigile natuke, mistõttu abi saavad ka need, kes seda ei vaja. Kes aga tõepoolest vajavad, nendele on abi selgelt ebapiisav. Kui ühiskonna elu edeneb enam-vähem stabiilselt, pole sõda jne, peaks vähemalt 2/3 lapsi üles kasvama ilma täiendava rahaabita. Peamised kulutused lastele peab tegema ikkagi perekond, mitte riik (kui me just polgu poegi ei taha). On mõeldamatu, et iga laps vajab täiendavat maksumaksja abi ? siis võiks ju taastada ööpäevaste sõimede traditsioonid.
Kohalik omavalitsus teab kõige paremini ka seda, millistes oludes lapsed kasvavad: kelle vanemad on ausad ja töökad ning kelle omad viinalembesed või käivad maksuvaba haltuurat viskamas. Toetust peaksid saama ainult need, kes arvestatava põhjusega ots-otsaga kokku ei tule. Need on suured pered, kus vanem(ad) legaalselt töötab(vad). Kes teiste tagant maksudega nihverdab või lihtsalt tööl ei viitsi käia, jääb maksumaksja rahalisest toetusest ilma. Nende lapsi tuleb toetada ainult tasuta koolitoidu, õpikute, riietega jms. Sama juhtub viinalembeste vanematega.
Miks alandada tulumaksu määra 20 protsendile? Sellest saavad kasu kõik legaalselt töötajad, mistõttu väheneb ka laste- (ja üldse sotsiaal-) toetuste vajadus. Väheneb surve ümbrikupalkade maksmiseks ja muude finantsskeemide joonistamiseks, mistõttu tegelikud maksulaekumised tõenäoliselt suurenevad. Kui anda kogu füüsilise isiku tulumaks kohalikule omavalitsusele, siis suureneb nende tulubaas sedavõrd, et uued kohustused on rahaga kaetud. Riik ei saa oma eelarvesse küll enam füüsilise isiku tulumaksu, kuid kaob ka kohustus lastetoetusi maksta.
Miks peaks riik veel tõstma paljulapseliste perede tulumaksuvaba miinimumi? Et aeg töötaks selle kasuks, et n-ö peo peale makstavate passiivsete toetuste arv väheneks ja asenduks töiselt aktiivse toetusega läbi tulumaksusoodustuse. Et inimesed saaksid selge signaali: suuremad toetused tulevad koos suurema teenimisega. Isamaaliidu poolt praegu nõutav 1000 krooni kuus oleks samaväärne isal-emal tulumaksuvaba miinimumi tõstmisega 4000 krooni võrra 5000ni. Toetuse rakendamisel on viimane tunduvalt efektiivsem, kuna ei võta ära rohkem teenimise isu, millega aitab oma peret rohkem ise. 5000se palgaga lapsevanemal on samuti õigus toetust saada, kuid vald võib sissetulekut juba piisavalt suureks pidada.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele