• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 29.05.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Investeerida on vaja ? kas Sillamäe sadamasse?

Tallinna Sadam peab otsustama, kas rahastada umbes 200 mln krooniga Sillamäe sadamat, mis sobivalt täiendaks praegust Sillamäe vabatsooni ja Silmeti haruldaste muldmetallide tehast.
Äripäeva arvates peab Tallinna Sadam selgusele jõudma, kas investeering Sillamäe sadamasse edendab transiiti ja ühtlasi Eesti majandust paremini kui sama suur investeering mujale. Samas on Tallinna Sadamal igal juhul õigem investeerida kui niisama dividende maksta.
Sillamäe sadamasse investeerimise poolt räägib uue kaubavedude kanali avamine, mille kaudu hakatakse Silmet Groupi omaniku Tiit Vähi sõnul vedama kuni 10 miljonit tonni kaupu aastas. On ju ka Silmeti enda tootmine küllaltki toorainemahukas, mistõttu sadam kuluks marjaks ära. Sadam on oluline infrastruktuurirajatis, aga riigi kohustus ja ülesanne ongi infrastruktuuri arendada. Lisandub regionaalpoliitiline aspekt ? vähendada Eesti majanduse Tallinna-kesksust, hajutada tootmine ja transiit üle Eesti.
Vastu räägivad Tallinna Sadama operaatorite arvamused, et investeerida tuleks eelkõige Muuga sadamasse. Kahtlemata oleks sinnagi raha vaja, aga oma särk on ihule ikka kõige lähemal. Kuid ka Tiit Vähi saab sadama praktiliselt oma tehase territooriumile, mis tuleb sealsele ärile kasuks. Samas on Vähi Silmeti suurtehase korralikult tööle saanud, mistõttu regiooni edasiseks kiiremaks arenguks oleks sadamat tarvis. Kirde-Eestil tööstuslikku potentsiaali kahtlemata on.
Halb on see, et riik hakkab Tallinna Sadama kaudu veel laiema haardega ettevõtluses osalema, see pole riigi ülesanne ja riik üldjuhul pole just parim peremees. Teisest küljest on riik kohustatud ehitama näiteks maanteid, Sillamäe sadam võiks olla aga ühe veetee ?asfalteerimine?.
Kui otsustatakse investeerida ikkagi Sillamäe sadamasse, tuleb täpselt piiritleda Tallinna Sadama ja Silmet Groupi osalus. Muidu võib juhtuda nii nagu jalgpalliärimees Pohlaku ja Tallinna linnavalitsusega ? Lilleküla staadion ehitati linna rahaga üles, aga suurosalus jäi ikka Pohlakule.
Omandisuhted Sillamäe sadamas peavad selged olema ka seetõttu, et põhimõtteliselt pole täielikult päevakorrast maha võetud Tallinna Sadama (osalist) erastamist. IMFile üle antud memorandumis on 30 aktsiate erastamine sees. Ehkki infrastruktuuri erastamine on pärast Narva Elektrijaamade läbipõrumist ebapopulaarne, ei tohi tekkida olukorda, et Tallinna Sadama erastamist võivad hakata takistama mingid Silmet Groupiga sõlmitud, riigi seisukohast kahjulikud lepingud. Kui ühel päeval leitakse, et sadama erastamine on vajalik, ei tohi Vähi osalus seda takistada.
Tallinna Sadam töötab praegu edukalt ja teenib kasumit. See on tunnustus sadama tööliste (laadijast juhatuse esimeheni), mitte tingimata riigi heale tööle. Jäägugi sadama juhtide otsustada, kuhu on tulevikus kõige otstarbekam investeerida.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele