Enamasti on firmajuhtide teadmised ITst napid ning seetõttu jätab ta kogu valdkonna mõne oma alluva, tavaliselt IT-juhi õlule. Olles teemast distantseerunud, ei suuda juhid IT-võimalusi oma äri edendamisel ära kasutada ega ole ka valmis kaasama IT-asjatundjaid oma ettevõtte arendusprotsessi. Siit saavad alguse paljud probleemid, mis võivad kulmineeruda IT-valdkonna üleinvesteeritusega. Kannatajaks jääb firma kasum.
Mõni aeg tagasi uuris üks mu ettevõtjast tuttav murelikult, kui palju oleks otstarbekas uue majandustarkvara eest välja käia. Tema firma pearaamatupidaja, kes vastutas firmas ka infotehnoloogia korralduse eest, oli võtnud pakkumise uuele süsteemile, mille litsentsid maksid ligi 150 000 krooni. Juurutustööde ajaks oli määratud tunnitariif ning tasuma oleks pidanud faktiliste kulutuste järgi. Igati tüüpiline IT-firma pakkumine.
Püüdsin siis vestluse käigus välja selgitada, milleks nende firmal sarnast tarkvara vaja on. Peagi selgus, et arvutisüsteem on firmas olemas, et selles tehakse pakkumisi ja muid dokumente, peetakse arvestust, käiakse internetis, aga mida see kõik ärilises mõttes annab, on segane. Majandustarkvara vahetamise põhjenduseks oli: kaasaegsem ja parem ning võimalusterohkem süsteem, mis vähendaks raamatupidamise töökoormust, lühendaks kokkuvõtete tegemise aega ja pearaamatupidaja tahab ning firma majandusseis võimaldaks seda praegu teha.
Tahtmata kolleegide äri untsu ajada, püüdsin tuttava mõtteid juhtida sinnapoole, kust paistaks ITst teenitav lisatulu. Soovitasin tal alles pärast tulu kalkuleerimist otsustada.
Eelkõige isikliku kogemuse põhjal olen aastate jooksul jõudnud arusaamisele, et on kaks üldist ja põhimõttelist väärlegendi, millega igal juhil teadlikult või alateadlikult kokku puutuda tuleb. Need legendid tulevad tavaliselt sellest, et ei teata, kuidas kasutada tänapäeva infotehnoloogiat organisatsiooni efektiivsuse saavutamisel.
Esimene väärlegend, millest küll ei räägita, kuid mille järgi usinasti käitutakse, kõlab: infotehnoloogia on firmale kulu, mistõttu tasub sellesse ettevõttes suhtuda suure ettevaatlikkusega.
Selle legendi järgi toimetajad võrdlevad tavaliselt kulutusi IT peale muude jooksvate kuludega, ostes töötajate lauale odavaima võimalikest arvutitest, hankides juhusliku tarkvara, vahest ühendades ka organisatsiooni arvutid ühisesse võrku kindla tulemüüri taha. Kuid äri ei seisne ju kallites või odavamates arvutites, vaid tulus, mida nende arvutitega töötades õnnestub genereerida.
Kindlasti tasuks analüüsida IT-kulusid iga töötaja kohta, kuid veelgi olulisem on osata prognoosida muude kulude vähenemist ja tulude suurenemist IT-alase investeeringu taustal. Olgu siis valdkondadeks turundus, kus korraliku kliendiandmebaasi rajamine, CRM-tarkvara (client relation management) rakendamine vms võib kogu turundusprotsessi muuta mitmeid kordi kiiremaks, ülevaatlikkumaks ja suunatumaks. Või näiteks klienditeenindus, kus hästi korraldatud dokumendihaldus ja töövoogude juhtimine võimaldavad märgatavalt kiirendada ja lihtsustada müügipakkumiste tegemist või kliendi päringutele reageerimist.
Kõige olulisem on, et igale IT-alasele investeeringule eelneks analüüs. Alati pole tarvis osta kiireimat arvutit ega kallist raamatupidamistarkvara. Piisata võib hoopis raamatupidamisteenuse sisseostmisest sellele spetsialiseerunud firmast. Kuid kas oleme arvestused teinud või kas seda üldse oskamegi?
Ehk tasub asju vaadata nii, et me võtame oma IT-süsteemi kui tööriista. Kindlasti kaasnevad iga tööriistaga kulud, kuid iga tööriist on mõeldud mingi eesmärgi saavutamiseks.
Laias laastus võiks iga tippjuht siiski jälgida, et arvutisüsteemide kulud ühe töötaja kohta keskmises büroos ilma selge põhjenduseta ei ületaks pooltteist-kahte tuhandet krooni kuus või IT uuendustsükkel ei oleks oluliselt lühem kui kolm aastat.
Hetkel kuum
Jürgen Ligi: Eestis ei ole liiga palju makse tõstetud
On aga veel teinegi väärlegend, mis kõlab: IT-juht ei peaks oma nina pistma firma strateegilise arenduse juurde, sest ta on eeskätt tugifunktsiooni täitja nagu valveelektrik, kes peab tagama arvutisüsteemi pideva korrasoleku.
Kahjuks see paljudes firmades just nii ongi. IT-juht, kes peaks oma erialast lähtuvalt oskama soovitada kiiremat ja paindlikumat teed ettevõtte kasvu, efektiivsuse või müügieesmärkide saavutamisel, on strateegilistest aruteludest üldse välja jäetud. Jah, pean nõustuma, et kaugeltki mitte iga patsiga poiss pole suuteline ettevõtte arenguküsimustes adekvaatselt kaasa rääkima, kuid see asjaolu ei muuda veel valeks vajadust oluliste otsuse eel siduda IT-kompetents muude strateegilise planeerimise ja -juhtimise protsessidega.
Olen kindlal seisukohal, et kuigi Eestis on IT-alased teadmised jõudnud rahva sekka kiiremini kui mujal Euroopas, on nende rakendamine siiski veel pealispindne ega vasta tihti organisatsioonide tegelikele vajadustele.
Arvutinäppimisel ja IT arendamisel on mõõtmatu vahe, mis ilmneb just organisatsiooni eeliste väljaarendamises. Tänapäeva eduka organisatsiooni mudelis on IT-juhil või seda valdkonda kureerival inimesel kindel koht firma tippjuhtkonnas, seal, kus otsuseid vastu võetakse. Alternatiivina soovitaksin kaaluda firmavälise partneri-nõuniku kaasamist strateegiliste otsuste tegemise juurde.
Kodukontori idee peegeldab minu arvates kõige paremini tänapäevast kodumaist arusaamist IT-võimaluste kohta firma arendamisel: kuigi tehniliselt on see juba mõnda aega võimalik, võib töötajaid kodukontorisse suunanud ettevõtteid lugeda kokku ühe käe sõrmedel. Miks? Kas on siin küsimus selles, et firmajuhid on aru saanud, et töötajaid koju suunates ei oleks võimalik hoida kokku kulusid töökohalt ega tõsta loovtöötajate efektiivsust? Või on probleem keerulises maksuseaduses? Ei usu. Pigem paistavad kodukontorite vähesuse tagant autoritaarsete kohe-siia-marss-suhtumisega juhtide kõrvad ja suutmatus või tahtmatus ühekordse investeeringu kasu ajas adekvaatselt hinnata. Tõsi, mitte igale ettevõttele ei sobi töötajate suunamine kodukontoritesse, kuid vaadeldes muu arenenud maailma kogemust, peaks siiski paljudes valdkondades see samm genereerima pikemaajalist kokkuhoidu ja efektiivsuse kasvu.
Kuid see eeldab mõlema legendi murdmist: ITd tuleb hakata nägema investeeringuna arengusse ning IT-juhti kaasata strateegiliste, ettevõtte tulevikku puudutavate plaanide arutamisse.
Autor: Urmas Kõlli