Amatöörkaameraga pildistamisel ei tule alati koledad fotod, kui kasutada õiget valgust, filmi ja enda kunstilist silma.
Lihtne fotoaparaat, nn seebikarp, on ideaalne inimesele, kellel on vaja kiiresti pilte, kuid fotograafiast puuduvad sügavad teadmised. Selline fotoaparaat on täisautomaatne ja kohandatud amatööri vajadustele, mis tähendab lühidalt ainult ühte: suuna ja pildista.
Kui aparaati on pandud õige tundlikkusega film ja välja on valitud objekt, tuleb tähelepanu pöörata valgusele ja objekti eripärasusele. Iga asja annab pildistada tuhandel viisil, kuid õige rakursi ülesleidmine vajab veidi vaatlust.
Esiletõstetav objekt on vaja pildil muuta koos ümbritsevaga tervikuks ja samas ka fookuseks. Kõik objekti lähedal asuvad detailid peaksid aitama fookust esile tõsta, näiteks kaljudel paikneva maja ümbrusest väljalõikamine ei tekita pildi vaatajale hiljem mingeid emotsioone. Palju parem on jäädvustada see koos kaljutaustaga. Kui tõesti õiget nurka ei leia, on parem teha mitu pilti eri nurkadest ? üks läheb ikka täppi.
Filmi valimisel on mõttekas valida suurema tundlikkusega film, näiteks ISO 400 või 800. ISO 100 filmi kasutades tuleb pilt normaalse valgusega kuni nelja meetri kauguselt pildistades, kuid sealt edasi on pilkane pimedus. Suurema ISO-numbriga filmiga on vähem tõenäoline, et pilt tuleb alafokuseeritud.
Objekti valgustamiseks tuleks otsida välja kõikvõimalikud valgusallikad, mis läheduses paiknevad ? tänavavalgustus, kuu. Kunstvalgus tuleb mängu alles siis, kui objekti valgustamiseks tõesti muud varianti pole.
Tavaline seebikarbi välk on väga nõrk ega suuda valgustada kaugel paiknevaid asju. Maksimaalne valgustuskaugus on viie meetri kandis.
Interjööri pildistamisel tuleks välk välja lülitada, sest siis hakkab aparaat kasutama reaalseid valgusressursse. Tavavälk pole piisavalt võimas kogu pildistatava pinna valgustamiseks, välja arvatud, kui pildistada väga lähedalt, kuid siis ähvardab pilti ülevalgustamine.
Vastu eredat valgust pildistades kasutage objekti valgustamiseks välku, mis tõstab selle esile. Lihtsalt vastu päikest pildistades jääb objekti esikülg tume ja näha on ainult selle siluetti.
Päikese suunas pildistamine jätab tihtilugu pildile tagasipeegeldused objektiivilt, mis rikuvad pildi terviku. Peegelduste ärahoidmiseks tuleb käe või muu varjuga suunata intensiivsemaid päikesekiiri, nii et vaadeldav objekt jääks normaalsesse valgusesse.
Pildistamise hetkel peab aparaat olema võimalikult liikumatu, seega on hea, kui toetate millegi kindla vastu. Päästikule vajutamine peab toimuma sujuvalt, sest päästikule vajutamise hetkest algab pildi fokuseerimine ja sellest oleneb pildi teravus. Kui seda tegevust kiirendada või kahe silma vahele jätta, kannatab pildi kvaliteet.
Allveefotograafia erineb veidi maapealsest, eriti seepärast, et enamikus veekogudes on valgus pildistamiseks halb. Vesi ei paista hõljuva sade tõttu hästi läbi ja ka põhi on tume.
Eesti veekogudes võib nähtavus olla suvel keskmiselt paar meetrit. Muudel aastaaegadel võib nähtavus veidi paraneda ning alati on enne vetikate aktiivset kasvuperioodi nähtavus parem.
Helesinise vee ja kollase liivapõhjaga meredes näeb kuni 100 m kaugusele ja hea nähtavus muudab pildistamise eriti lihtsaks. Lähimad ilusa veega paigad asuvad Vahemeres ja pakuvad silmale kordumatut ilu.
Roheka värvusega vee-elu vajab pildistamiseks lisavalgust, mis toob esile õiged värvid ja annab edasi rohkemgi veel, kui oma silmaga näeb.
Kõik objektid tunduvad vee all suurematena ja lähemal kui maismaal, seega piisab väikesest objektiivist, et saada ilusaid fotosid. Välgu kasutamisel tuleb silmas pidada, et välku ei suunataks otse objektile, sest valgus võimendab vees hõljuvaid osakesi ja pilt jääb hägune. Sisemise välgu asemel tuleb kasutada lisavälku ja suunata selle valgusvihk objektist ülespoole. Meres on soovitatav sinise tausta saamiseks pildistada alt üles, sest siis jääb taust heledam ja veepinnalt tulev valgus aitab välgule kaasa. Allveefotograafiaga tegelemise miinuseks on varustuse kõrge hind. Poes on võimalik saada ka ühekordseid aparaate, kuid nendel puudub võimalus lisavälku kinnitada.
Iiri Arro
asjaarmastajast fotograaf
Ma arvan, et kõik vähegi loomingulised fotoaparaadi kasutajad teevad muu hulgas ka looduspilte. Poseeritud seltskonnafotod ammendavad end ju õige pea. Palju huvitavam on tabada inimesi ja loodust spontaanselt. Sellised fotod on ehedamad ja emotsionaalsed. Pealegi, küllap paljud on kogenud momente, mil jääb üle vaid siunata ennast, et aparaati käepärast pole.
Kõige rohkem ongi vast kahju olnud juhuslikult kohatud loomadest, sest neid on niigi raske tabada ja jäädvustada. Kaks karupoega aastaid tagasi Lahemaal keset maanteed uudistamas on siiani hingel ja meeles. Nad püsisid nii ilusasti tükk aega paigal ja lasid ennast vaadata. Alles siis silkasid metsa, kui inimesed autos üllatuskangestusest üle said ja huilgama hakkasid. Kuigi, mulle tundus, et nemad uudistasid autot samapalju kui meie neid.
Ma kaldungi olema selline hetketuju ajel pildistaja. Kui pilt tuleb, siis pildistan, st kui näen midagi või kedagi huvitavat. Niisama klõpsida ei meeldigi. Fotoaparaati hakkasingi kaasas kandma sellepärast, et lihtsalt kahju hakkas neist kadunud kaadritest.
Hea foto jaoks ei ole ilmtingimata vaja hirmkallist ja keerulist tehnikat. Mulle on alati tundunud, et senikaua, kui seadistad, jookseb mööda metsseakari, paar põtra ja viis jahimeest. Nali muidugi, aga ma arvan, piisab vähemastki, et ennast pärast halvasti tunda.
Sellistele algajatele nagu mina, on lollikindel ja lihtne aparaat parim. Ka seebikarbiga võib maalilisi pilte teha. Oluline on siiski oskus näha ning tabada momenti. Selleks tulebki fotoaparaati kaasas kanda ja silmad lahti hoida.