Valamisjärgselt vormides täismõõtu kerkiv poorbetoonsegu Aeroci tehases Kunda lähedal on kui Eesti ehitusmaterjalidetööstuse praeguse seisu sümbol, kus esimese poolaasta käibenumbrid on mullusega võrreldes kerkinud keskmiselt kolmandiku võrra. Tõusuteel ollakse peaaegu kõikide Eestis toodetavate materjalide alal, suurim ? peaaegu 60protsendiline edasiminek mahus ? on aga just seinamaterjalide osas, kuhu kuulub ka Aerocis toodetav poorbetoon.
Aprillis tootmist alustanud ja kuust kuusse müüginumbreid kasvatanud Aeroci juhi Ivar Paplavskise eesmärgiks on juba paari aasta pärast toota kuni 120 000 kuupmeetrit poorbetooni aastas. See on võrreldav poolega Eestis müüdavate müüritisematerjalide kogumahust, samas kavatsetakse suur osa toodangust eksportida. Valdavalt kohalikust toorainest valmistatud kergete, kuid tugevate AEROCi seinaplokkide ja vaheseinaplaatide valmistamine Eestis on pöördelise tähtsusega selleski mõttes, et sarnast toodet toodi varem Soomest ja Venemaalt, nüüd aga veetakse välja. Teiste hulgas tegeleb ekspordiga Aeroci Peterburi tütarettevõte, mis varem poorbetoonplokke Eestisse importis.
Aeroc tõuseb oma toodanguga konkurendiks seni nii Eesti kui Läti turgu Fibo plokkidega valitsenud ASile Optiroc. ?Samas, kui plokiturg kasvab edaspidigi 30 ringis nagu viimastel aastatel, mahub meie toodang turule ka teisi välja surumata,? sõnas Paplavskis.
Plokkide kõrval näitas kasvunumbreid ka tellisetootmine. Eelmise aasta 1. veebruaril tootmist alustanud ASi Wienerberger (varem omas Aseri tellisetehast AS Optiroc) käive tõusis 2001. a veebruari-augustiga võrreldes 41,1 miljonilt kroonilt tänavu 55,7 miljonile.
Terca kaubamärgi all müüdavate telliste müügi kasvu põhjustena nimetas ettevõtte juht Ain Inno arengut lähiturgudel (Eesti, Venemaa, Läti, Leedu) ning tootevaliku laiendamist. ?Nii Eestis kui Venemaal on läinud hästi selle aasta uue toote, kollast värvi tellise Safari müük,? rääkis Inno. ?Endiselt kasvab Terra ja Mokka, samuti Saksamaa savist toodetud Creami müük.? Edu prognoosis Inno ka edaspidiseks. ?Arvan, et ehituse kasv jätkab nii Eestis kui Venemaal ning Lätis ja Leedus,? sõnas ta.
Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liidu tegevdirektori Enno Rebase sõnul on seinamaterjalide tootjate kõrval ülihead ka killustiku- ja liivatootjate poolaasta mahunumbrid, kasvades võrreldes eelmise aasta esimese poolaastaga vastavalt 50 ja 40. Näiteks Eesti killustikuturul 14protsendilist osa omavas Kunda Nordic Tsemendis tõusus killustiku müük 87, avada tuli uus killustikusõlm.
Edu saadab ka betoondetailide tootjaid, näiteks ASi E-Betoonelement käive kasvas 32. ?Tänavune suvi on töömahukam ja kiirem kui mullune,? ütles ettevõtte müügi- ja marketingidirektor Liivo Leismann. ?Eesti müük on näidanud mõõdukat kasvu, on tunda ka elamuehituse elavnemist.? Sel aastal kasvas keskkonnatoodete, eriti Acontanki põllumajandusmahutite müük, mida on turustatud ligi 300 rohkem kui mullu. Võrreldes eelmise aastaga kasvas ettevõtte eksport peamiselt Läti turu arvel ligi 25, moodustades viiendiku kogukäibest.
Ettevõtte prognoosi kohaselt ületavad selle aasta tulemused mulluseid. ?Aasta 2003 on paljuski veel küsimärk ja sõltub välistest faktoritest, kuid on pigem positiivne kui negatiivne,? ütles Leismann.
ASi Tartu Maja Betoontooted esimese poolaasta käive kasvas rohkem kui 10 ja kasum 2 miljoni krooni võrra, kusjuures oluline osa selles oli ekspordil. ?Viimastel aastatel moodustab eksport Lätti, kus puuduvad konkurentsivõimelised raudbetoontoodete tehased, veerandi kogu käibest,? ütles ettevõtte juhataja Vallot Mangus.
Eesti kaubabetoonitootjate maht tõusis Enno Rebase sõnul kolmandiku võrra, kasvatades ka ASi Kunda Nordic Tsement kodumaist müüki poolaastate võrdluses 34,6. ?Juba täna võib väita, et aastatulemused kujunevad edukateks,? ütles Eesti ainsa tsemenditootja müügidirektor Aarne Rae. ?Järgmiseks aastaks oleme tsemendi osas valmis samadeks kasvudeks, ka killustiku tootmine tahab laiendamist.?
Samas langesid Lääne turgude languse tõttu nii ekspordi mahud kui ka hinnad. Kui 2001. aasta esimesel poolaastal eksporditi rohkem kui 215 000 tonni, siis tänavu ainult 162 000. ?Positiivne on ainult meie Läti ekspordi oluline kasv,? ütles Rae.
Hetkel kuum
Jürgen Ligi: Eestis ei ole liiga palju makse tõstetud
Käibenumbrid kasvasid ka kolmandas suures tootegrupis ehk katusematerjalide osas. Näiteks keraamilisi katusekive tootva ASi Wiekor käive kasvas selle aasta kaheksa kuuga mullusega võrreldes 15, müük Eesti turul suurenes aga 50. ?Mullusega võrreldes läheb meil paremini,? sõnas ettevõtte tegevdirektor Ain Kerem. ?Kasvatasime müüki nii Eestis kui ka Leedus ja Soomes.?
Põhjusena, miks keraamiliste katusekivide müük hästi läheb, nimetas Kerem ehituse tellija mõtlemist püsiväärtuste peale. ?Väärtushinnangud eramuehituses on muutumas,? ütles ta. ?Keraamiline kivi tuleb esialgu küll kallim, kuid kestab kauem.?
Uueks trendiks on kujunemas pinnakattega katusekivid, mis on küll paarkümmend protsenti tavalistest kallimad, kus on aga suur värvivalik. ?Euroopas on selliste kivide osakaal 40, ka meil on see jõudmas veerandini,? ütles Kerem.
Peale Aseris toodetava keraamilise katusekivi valmistab Lafarge-Tekkin OÜ tehas Kiius betoonist kivi, mille osakaal katusekivide turul on ca kaks kolmandikku. Suurim osa katusematerjalide käibest Eestis tuleb aga plekk-katuste firmadelt eesotsas nende lipulaeva, ASiga Rannila Profiil.