Mobiiltelefon üks kindlamaid kanaleid, mille kaudu inimeseni jõuda ja talle sõna otseses mõttes põue pugeda. Samuti on mobiiltelefoninumbrist saanud inimese üks püsivamaid kontakte ? töö- ja elukohta vahetades on see enamasti ainus, mis jääb muutumatuks. Väga loogiline, et turundajad hakkavad selle kanali vastu üha enam ja enam huvi tundma.
Reklaami ei hakka laiali saatma mobiilioperaatorid, vaid reklaamijad ise, kes hoolitsevad ka andmebaasi kogumise ja selle eest, et reklaamisaajad sõnumite vastuvõtmiseks oma nõusoleku annavad. Mobiilioperaatori poolt on vastav tarkvara, mille abil terviseklubi või kaubanduskeskus oma arvutist sõnumeid teele paneb ? operaatori roll taandub pelgalt kanalipakkujaks, sarnanedes mõneti postifirma omaga, kes teiste kirju kohale toimetab.
EMTs kannab see teenus nime MultiSMS ning teenib lisaks m-turundusele ka muid eesmärke. Näiteks saadab E-Piim MultiSMSi vahendusel oma piimatootjatele piima kvaliteediga seotud infot ning Põhja-Eesti Verekeskus edastab teateid doonoritele, kui nende veregrupi verd hakkab haiglate vajaduste katteks puudu jääma. Kõigi kindlustusvõtjate unistus on aga ilmselt see, et kindlustusfirma neile poliisi peatse lõppemise kohta SMS-meeldetuletuse saadaks ? ka kliendihaldus saab mobiilile kolida ja m-CRM (Customer Relationship Management) pole kindlasti enam kauge tulevik.
M-CRMi alla kuulub kindlasti ka see, et operaatori juures on kliendil võimalus kõigi reklaamsõnumite saamisest keelduda. Sel juhul ei saa ta neid isegi siis, kui kogemata on andnud oma telefoninumbri mõnda andmebaasi.
Positsioneerimist kasutades on võimalik saata reklaami ja infot ka asukohapõhiselt, saates näiteks sooduspakkumise info kõigile kaubanduskeskuse lähikonnas olevatele mobiiliomanikele. On muidugi delikaatne teema, kuidas lahendada sel juhul soovimatu reklaami küsimus ? kuid erinevaid lahendusvõimalusi on siingi, näiteks lihtsaim võimalus on oma telefonile saabunud reklaamsõnum ilma lugemata ära kustutada.
Tarbijaloteriide korraldajad on ammu avastanud, et pudelikorkide, siltide ja etikettide kogumisest efektiivsem on korraldada tarbijaloterii mobiili vahendusel: iga kaup saab koodi, mis tuleb saata SMSiga kindlale numbrile, klient saab vastuse loosimises osalemise kohta ? ja ei mingit muret postkasti ummistavate kirjade ja tuba täitvate korgihunnikutega. Isegi ristsõnade vastuseid palutakse üha enam saata SMSiga ? ning mis seal salata, see on ka saatjale kirjaga võrreldes mugavam ja odavam variant.
Lihtne ja tarbijate seas suure populaarsuse võitnud m-turunduse vorm on võimalus tellida oma mobiiltelefonile logosid ja helinaid ? näiteks uue filmi või heliplaadi tunnusmuusikat; ettevõtte või kaubamärgi, valimiste eel isegi partei logo. Ja nii üllatav, kui see ka pole, kuid inimesed on valmis sellise reklaami ka kinni maksma, tasudes saadava logo või helina eest ise.
M-turunduse alla kuulub kõikvõimaliku info esitamine sellisel kujul, et sellele mobiiliga ligi pääseb. Hea näide on Apotheka WAP-kodulehekülg, mis võimaldab kiirelt ja kasvõi otse tänaval teada saada, millistes apteekides soovitud ravimit on ja millise hinnaga.
Autor: Jüri Teemant