Võrreldava ettevõtte külastus on kahtlemata parim viis õppimiseks ja uute kogemuste saamiseks. Otseste konkurentide vahel on seda aga raske teostada, kuna firma siseinfo on konfidentsiaalne.
Küll aga on teiste ettevõtete protsessidega tutvumine võimalik teistes tegevusvaldkondades samade funktsioonide osutamise puhul (näiteks klienditeeninduse korraldamine pangas ja side-ettevõttes), kus tänu vastastikusele infovahetusele saavad kasu mõlemad pooled. Samuti on seda võimalik teostada ema- ja tütarettevõtete vahel, eriti kui on tegemist rahvusvahelise kontserniga, mis tegutseb erinevates riikides.
Kliendi tagasiside annab olulist informatsiooni kliendile suunatud protsesside toimimise ja kliendi rahulolu kohta. Siin on enim-levinud vormiks turu-uuringud, mida teostatakse koostöös kolmanda osapoolega. Tasub jälgida ka ajakirjandust, kus kliendid tihtipeale ettevõtete kohta arvamust avaldavad.
Protsesside ja teenuste mõõtmine ja testimine aitab selgitada enda protsesside efektiivsust ja kvaliteeti. Toodete ja teenuste kasutusjuhendid sisaldavad olulist informatsiooni toodete ülesehituse, parameetrite ja kasutamismugavuse kohta.
Börsiteated annavad olulist informatsiooni ettevõtte finantstulemuste kohta. Bilanss ja kasumiaruanne on kõigile huvilistele avalikult kättesaadavad, kuigi pika viivitusega. Samuti tasub jälgida seminaride ja konverentside ettekandeid. Informatsiooni koguvad ja avaldavad ka tegevusharuliidud ja regulaatorid.
Andmete kogumisele järgneb analüüs, mille käigus selgitatakse välja, kui suured on erinevused tulemustes ja millest on need on tingitud. Kui on selge, miks ja kuidas on teised ettevõtted saavutanud paremaid tulemusi, saab hakata uusi meetodeid juurutama ka oma ettevõttes. Samuti on kasulik kohe alguses välja tuua võimalik kasu ettevõttele, kui soovitud tulemused saavutatakse. Vältida tuleks otsest kopeerimist ? teiste kogemustest tuleb välja selekteerida enda jaoks kõige sobivamad, mida vastavalt enda vajadustele omakorda täiendada. See tagabki ettevõttes õppiva ja areneva õhkkonna loomise. Efektiivse analüüsivahendina saab siin kasutada SWOT-analüüsi (Streanghts, Weaknessess, Opportunities, Threats), mille käigus märgitakse ära tugevused, nõrkused, võimalused ja ohud.
Sihtmärkide seadmiseks on kolm varianti, mis sõltuvad mitmetest teguritest: ettevõtte positsioon turul, eesmärgid jms. Esialgu võib olla eesmärgiks vähendada vahet võrreldavate näitajate vahel, seejärel võib seada uueks sihiks samasugusele tasemele jõudmise. Kõige ambitsioonikam eesmärk on mööduda võrreldavast organisatsioonist ning saavutada veelgi paremaid tulemusi.
Sihtmärkimise edu põhinebki sellel, kui hästi osatakse leitud informatsioon ja uued ideed ning nendest saadav võimalik kasu edastada juhtkonnale ja töötajatele. Kindlasti tuleb analüüsida muutuste mõju kõigile osapooltele: töötajad, kliendid, omanikud, ühiskond. Protsesside parandamisel on tähtis määrata optimaalne kliendisuhe, st limiteeritud ressursside piires saavutada maksimaalne tulemus. Tehtud muudatused peavad olema pideva jälgimise all, neid peaks järjepidevalt üle vaatama ja vajadusel täiustama. Kindlasti tuleb mõõta tehtud muudatuste mõju, et tagada protsessi efektiivsus.
Kõige rohkem võidab sihtmärkimisest juhul, kui seda teostada formaalsel tasandil, jälgides teatud struktuuri. Esimene katse ei pruugi alti õnnestuda, kuid võrreldavate näitajate süsteemi loomine on juba suureks sammuks edasi. Kui aga organisatsioon on pidevalt kursis turuliidrite tegevusega, aitab see kiirelt ja paindlikult reageerida muutustele ärikeskkonnas ning säilitada edu.
Autor: Virge Viljus