Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tourestist saab meelelahutusüritus
Tundub, et Eesti inimesed on hakanud messidest väsima, ja seetõttu jäeti ära ka sügisene Tourest 2002. Turismimessi ärajäämine sel aastal on turismifirmade liidu liikmete otsus, mis on arutlusel olnud juba pikemat aega, kinnitab turismifirmade liidu tegevdirektor Kersti Kont. Kui kahel viimasel aastal oli messikülastajate arv üle 14 000, erinedes aastati vaid mõnesaja tuhande võrra, siis uue messi eesmärk on külastajate arvu vähemalt kahekordistamine.
Touresti peakorraldajatel, kelleks on Eesti Turismifirmade Liit ja EAS Turismiagentuur, on välja pakkuda hoopis uus kontseptsioon. Turismimajandus kogu maailmas on teinud viimastel aastatel läbi väga radikaalsed muutused ja muutunud on ka välismesside sisu, nii on ümberkorraldused vajalikud ka turismi turundusürituste korraldamisel kohapeal. Vahepeal kaaluti isegi messi kaubamärgi äraandmist Eesti Näitustele.
Wris Toursi juht Margit Rebane-Pent on üks neist, kes on võidelnud ajale jalgu jäänud messi muutmise eest ja aitab aktiivselt Tourestile uut elu sisse puhuda. Algusaastatel oli Tourest väga hea, kuid nüüd on ta muutunud hajusaks nii professionaalidele kui ka publikule, väidab Margit Rebane Pent.
?Soov on korraldada pigem publikule suunatud mess, kus oleks võimalik müüa reise nii Eestisse kui ka väljapoole Eestit. Seda on parem teha kevadel, sest enamik eestlasi puhkavad ikka suvel ja veel pole harjutud oma puhkust kaugele ette planeerima. Kõik rahvusvahelised turismimessid toimuvad samuti kevadel,? kinnitab valitud idee õigsust Kersti Kont. Sügisese messi pooldajad on need, kes korraldavad talviseid reise.
Otseselt ühtegi eeskuju mõnelt välismaa messilt võetud pole, sest suured maailmamainega messid nagu World Travel Market Londonis on ikkagi professionaalide messid, mida Eesti ei vaja, arvab Margit Rebane-Pent Wris Toursist.
Atraktiivsel rahvale suunatud messil toimub rohkem tutvustavaid üritusi ja on kaasatud ka show? pool. Mess koos reisioksjonite ja reisilaadaga saab olema lõbus nädalalõpuüritus kogu perele. ?Uus Tourest on publikumess, mis pakub põneval viisil reisihuvilisele Eestimaal nii siseturismi kui ka välisreiside võimalusi,? kinnitab EASi Turismiagentuur direktor Riina Lõhmus ja lisab, et professionaalidele mõeldud üritus, kus Eesti reisivõimalusi tutvstatakse välismaa reisikorraldajatele, toimub eeloleva aasta septembris. Sellega võidavad mõlema ürituse kliendid, on ta kindel.
Estonian Holidaysi tegevjuht Heiki Laur väidab, et inimeste reisimishuvi kasvab ja et nad soovivad messil jõuda inimeseni face to face. Sageli tullakse reisi valima nii, et endal pole ettekujutust sellest, mida tahetakse, ja nii jäetakse valiku tegemine reisikonsultandile. Siiski on palju ka teisi haaravaid võimalusi. Ka infotehnoloogia pakub reisihuvilistele varasemast enam info saamise võimalusi.
Ideede teostamiseks on plaan messi korraldajate hulka kaasata ka reklaamifirma. Lõplik otsus, millise reklaamifirmaga koostööd hakatakse tegema, selgub alles järgmisel esmaspäeval. Seni aga ei soovinud Kont eriti detailidesse laskuda, kuna paljud otsad on veel lahtised. Reklaamifirma kaasamise fakt tuli Estonian Holidaysi juhilt Heiki Laurilt.
Eesmärgiks on tõsta külastajate arvu vähemalt kaks korda. Aastatel 1999?2001 oli külastajate hulk väga stabiilne, jäädes pisut üle neljateistkümne tuhande, mida Margit Pent nimetas mandunud stabiilsuseks. Eksponentidena peaks rohkem huvi olema just neil firmadel, mis pakuvad välisreise ning ka siseturismi.
Tarmo Bachmann
Reval Hotels müügidirektor
Kui turismimessi suunaks on teha sellest rohkem publikumess, siis Tallinna hotellide huvi on teistsugune ja ka Reval Hotelligrupp jääb kõrvale, kui seal pole juures lisaväärtusi. Meil on järgmise aasta messikalendris paigas Helsingi, Vilniuse, Moskva jt turismimessid. Kui on valida messi või mõne muu kanali vahel, siis meie valime teise kanali.
Karin Piir
Domina World Travel müügijuht
Kuna Domina World Travel on reisitootja ja DWT toodetud reisipakettide otsese müügiga tegelevad praktiliselt kõik Eesti parimad reisibürood, siis on iga büroo otsustada, kas ta peab vajalikuks sellisel messil osaleda või mitte. Domina majandustulemused esimesel tegevusaastal on olnud head, ülipopulaarseks on saanud Egiptuse reisid, mis on juba praegu praktiliselt aasta lõpuni suures osas välja müüdud või broneeritud. Nii et üksikute toodete müümine oksjonil või muu n-ö publikumüük ei mõjuta millegagi Domina müügitulemusi. Ka on messisaginas ja suure hulga end pakkuvate toodete hulgas keerulisem eristuda, kui oma tavapärast ja hästitoimivat marketingistrateegiat kasutades. Kiire müügiperioodi tõttu pole meie turundusosakond hetkel veel uut messikontseptsiooni jõudnud põhjalikumalt arutada, nii et me ei julge väita, kas me peame vajalikuks sel messil osaleda.
Tauri Sumberg
Hermann Reisid president, tegevjuht
Kõik muutub, Tourest oleks pidanud muutuma mitmeid aastaid tagasi. Kritiseerimine ja näpuga näitamine on kõige lihtsam tegevus, hea et keegi vähemalt püüab asja paremuse poole viia. Samas ma saan aru Tallinna hotellide suhtumisest, olen veendunud, et sellesama suhtumisega tulevad välja ka need firmad, kelle äritegevus on suunatud riiki sissetuleva turismi ehk incoming?uga. Miks peaksid nemad tegema kulutusi ja tutvustama ennast kohalikule elanikkonnale mõeldud publikumessil. Mis puudutab Hermann Reise, siis me ei ole veel otsustanud, kuid kaldun arvama, et otsus on pigem ?ei? kui ?jah?. Me oleme kõige suurem ametireisidele orienteeritud reisibüroo, see osa meie kliente, kes tellib puhkusereise, vajab oluliselt individuaalsemat pakkumist ja lähenemist, kui see on võimalik publikumessil.
Isiklikult ma pooldaks kulutusi, mis oleks tehtud riigi kui sihtkoha tutvustamisele. Olgu see riik täna kui tahes hea või halb, ikkagi on see riik, kus me elame, ja iga välisriigi kodanik, kes siin teenuseid tarbib, toetab selle riigi elujärje paranemist.