• OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,33%6 259,75
  • DOW 30−0,63%44 371,51
  • Nasdaq −0,22%20 585,53
  • FTSE 100−0,38%8 941,12
  • Nikkei 225−0,19%39 569,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,25
  • OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,33%6 259,75
  • DOW 30−0,63%44 371,51
  • Nasdaq −0,22%20 585,53
  • FTSE 100−0,38%8 941,12
  • Nikkei 225−0,19%39 569,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,25
  • 29.01.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kütuse hinnasõda läks üle kasumi võtmiseks

Alates aasta algusega võrreldes on kütuste jaehind Eesti tanklates kerkinud 55 senti, jõuludega võrreldes 95 senti liitrilt.
Rotterdami sadamates, mis on kütusefirmadele sisseostuhindade tarnelepingute aluseks, dollari kursi muutust arvestades bensiini hind kerkinud aasta algusega võrreldes 15-20 senti, võrreldes jõuludega isegi vaid kümmekond senti.
Nn kütuse maailmaturuhind kroonides oli dollari kurssi arvestades maksimaalne jaanuari keskel, hiljem on see tänu dollari langusele hoopis langenud. Kütusefirmad on selle aja jooksul aga Eestis hinda kaks korda tõstnud kokku 30 sendi võrra.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kütusemüüja Hydro Texaco tegevjuht Andres Kivistik sõnas kallinenud kütuse kohta, et 2002 lõpus käinud kütusesõda ei saanudki kaua kesta.
Hinnad tanklates on tõusnud võrreldes möödunud aasta lõpuga märgatavalt ja mitte ainult Hydro Texaco tanklates.
Võrreldes eelmise aasta detsembriga on bensiin 95 euro hind Hydro Texaco tanklates tõusnud 55 senti, võrreldes aga näiteks 23. detsembriga 2002, mil tegime sooduskampaania, isegi 95 senti, arvutas Kivistik.
"Novembris, detsembris olid suured hinnasõjad, need lõputult jätkuda ei saa," lisas ta. "Selge, et töötasime siis viletsamates oludes."
Samuti on tõusnud kütusehind maailmaturul, jätkas Kivistik. Kui jaanuari alguses maksis tonn bensiini 280 dollarit, nüüd juba 306 dollarit. See teeb Eesti rahas hinnakasvu umbes 30 senti liitrilt. Kui siia arvestada juurde igalt liitrilt käibemaksu 8 senti, ei ole Kivistik kütuse hind tanklates praegu sugugi ülapakutud. "Täna on marginaal natukene väiksem kui olla võiks," lisas ta. Tasuvuseks on kütusemüüjatel vaja enam-vähem kroonist kasumimarginaali, praegu on see Kivistiku sõnul pisut alla selle. "See on puhtalt selles kinni, et palju tegijaid on. Ja jaamu on palju ka. Palju ühe-mehe firmasid läheb kinni, sest nad ei suuda täita kõiki nõudeid ümberehitusele."
Ma usun, et suve keskel pole kütusehind Eestis kallim kui praegu, ennustas Kivistik hinnapoliitikat tänavuseks aastaks. Aasta teise poole kohta ta ennustust teha ei söandanud, palju oleneb ja sõjaohust Lähis-Idas.
Hydro Texaco sai eelmisel aastal esimest korda ärikasumit, kuid pärast finantskulusid oli seis null.
Neste Eesti jaemüügijuht Artur Praun sõnas, et hinnad Eesti kütuseturul liiguvad võrreldavalt kütuse hinnaga maailmaturul.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Praun sõnas, et kui võrrelda kütuse jaemüügihinda Eestis kütusehinnaga maailmaturul, on hind liikunud võrreldavalt. "Võrdlesin Rotterdami noteeringut ja hinda meie jaamades tagasiulatuvalt. Bensiin Futura 95 Euro maksab praegu 9,45 senti liiter - tase on täpselt sama, mis oktoobris 2002 meie tanklates," jätkas ta. "Rotterdamis alanes hind oktoobri lõpust, see kestis detsembri alguseni. Edasi on hind tõusnud, jõudnud jaanuari alguseks oktoobri kõrgeima tasemeni. Eestis on hinnad liikunud sarnaselt."
Novembri nn hinnasõja madalaim hind oli 8,30 krooni liitrilt, lausus Praun. "Kui see oli hinnasõda, siis hinnakonkurents on jätkunud ka pärast kütusesõda."
Selle aasta kohta ei osanud Praun ennustusi anda, kuna palju sõltub Iraagi sõjaohust. Sõja puhkedes on umbes nädalaga selge, mida see kütusehinnale tähendab. Kui sõda ei tule, siis on samuti keeruline ennustada. "Pigem oleks äraootaval seisukohal: pikem prognoos ütleb, et naftahinnad alanevad," lisas Praun.
Shelli ja Statoili ühinemise kohta lausus Praun, et hinnakujundusele see mõju ei avalda, lihtsalt kaks müüjat liituvad. "Pigem mõjutab see jõuvahekorda turul," lisas ta.
Neste eelmise aasta majandustulemusi Praun ei avaldanud, kuna tegemist on Soome börsifirma Fortum OY J tütarfirmaga.
Eesti Statoil peadirektor Epp Kiviaed sõnas, et kui puhkeb sõda Iraagiga, siis kõige spekulatiivsemate analüütikute hinnangute põhjal võib toornafta hind isegi kolm korda tõusta. Seni aga tasakaalustab dollarikursi langus kütuse maailmaturuhinna tõusu. "Tegelikult praegu pole Eestis veel üldse hinnarekordit löödud, tavaline bensiin 95 on maksnud siin ka üle 10 krooni," lausus Kiviaed.
Mullusügisese kütusesõja kohta lausus Kiviaed, et kohalikul turul on konkurentsisituatsioon tihe ja neile, kes pole planeerinud, on see ootamatu, kui sellised sooduskampaaniad puhkevad. "Meile ka oli üllatav." Kuigi iga firma peab olema valmis, et selline hinnasõda tuleb, lisas Kiviaed. Tema sõnul valitseb sarnane pingeline olukord praegu ka Taani kütuseturul, Soomes ja Rootsis pole viimasel ajal nii pinevat hinnavõitlust käinud.
Ka Statoil ei avalikusta eelmise aasta majandustulemusi enne suve. Ühinemine Shelliga seisab hetkel kinnisvara, st tanklate ümberregistreerimise taga, millega loodetakse ühele poole saada esimesel poolaastal. Mahtudelt on Statoil Kiviaia sõnul praegu turuliider, hiljem ka tanklate arvult. Hetkel on enim tanklaid Nestel.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 4 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele