• OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,33%6 259,75
  • DOW 30−0,63%44 371,51
  • Nasdaq −0,22%20 585,53
  • FTSE 100−0,38%8 941,12
  • Nikkei 225−0,19%39 569,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,25
  • OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,33%6 259,75
  • DOW 30−0,63%44 371,51
  • Nasdaq −0,22%20 585,53
  • FTSE 100−0,38%8 941,12
  • Nikkei 225−0,19%39 569,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,25
  • 18.03.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Laovarusid ja taneahelat hakkab juhtima nõudlus

Viimastel aastatel iseloomustavad laovarude ja tarneahela optimeerimisele suunatud tegevusi:) loogikast lähtudes
- optimaalsete lahenduste leidmine ettevõtte kui terviku seisukohalt. Lokaalsete optimumide kõrvaldamine osakondade tasanditelt.- laovarud = füüsiline toodang kas ettevõtte ruumides või laoteenuse osutaja juures.- laovarude prognoosimine lükkamise (push
- keskendumine optimeerimisel transpordikuludele, kui ?nähtavatele? ja selgelt mõõdetavatele kuludele- vähene infovahetus koostööpartnerite ja klientidega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Sellise lähenemise tulemusel on võimalik saavutada küll ettevõtte arvates optimaalsed lahendused, mis ei pruugi aga olla optimaalsed kogu väärtusahela seisukohalt. Näiteks ei pruugi ettevõtte seisukohalt optimaalsed laovarud tähendada optimaalseid varusid väärtusahela seisukohalt. Samuti tähendab lükkamise (push) loogikast lähtumine osade kaupade tootmist kas igaks juhuks või ?kõhutunde? järgi, eeldades, et küll need kaubad ikka õnnestub ikka millalgi maha müüa. Ka tarneahela optimeerimisel on lähtutud eelkõige ainult enda ettevõtte huvidest.
Selleks aga, et liikuda tarneahela ja laovarude optimeerimise järgmisele, kõrgemale tasemele, on vaja ümber kujundada ülalkirjeldatud lähenemised järgmiselt:
1A Optimaalsete lahenduste leidmine mitte üksiku ettevõtte, vaid väärtusahela seisukohalt - kui seni on kasutatud mõistet ?lokaalne optimum?, et iseloomustada optimeerimist ettevõtte ühe osakonna piires, siis nüüd võib selle mõiste üle kanda väärtusahela üksiku ettevõtte tasandile. Kui üksik ettevõte lähtub optimeerimistegevuses väärtusahela huvidest, siis võib selle eest vastutasuks saada ka paremaid äritingimusi. Näiteks kui Eesti tootmisettevõte soostub väliskliendi poolt nõutava tarnija poolt juhitud laovarude lahendusega (VMI - Vendor managed Inventory), siis võib tekkida olukord, kus Eesti ettevõte peab kliendi soovil hoidma kliendi juures optimumist erinevat varu. Küll aga tänu kliendi soovile vastutulekule on Eesti ettevõttel võimalik esiteks kliendile oma tooteid müüa ja teiseks saada tänu sellele oma toodete eest paremat hinda.
2A Laovarud ¹ füüsiline toodang ettevõtte ruumides või laoteenuse pakkuja juures - füüsilisi laovarusid hakkab järjest enam asendama info kauba või toodangu vajadustest ja asukohast. Kui me teame näiteks, et toodet X läheb kohas Y vaja ajal Z, siis saame toote valmistada või osta õiges koguses ja õigeks ajaks. Sedasi pole vajadust hoida pimesi ?igaks juhuks? varusid. Saame asendada füüsilised laovarud virtuaalsetega ja füüsilised laoruumid elektroonilistega.
3A Laovarude planeerimine tõmbamise (pull) loogikast lähtuvalt - liigume selles suunas, et impulsi tootmisele või varude täiendamisele annab tekkiv nõudlus, mille järel hakkavad toimima kõik muud protsessid. Mida kiiremini me suudame reageerida turu muutustele ja toimetada oma kaubad nõudluse epitsentrisse, seda väiksemaks muutub laovarude hoidmise vajadus ja seda väiksemaks muutub võimalus, et meie laovarud ületavad optimaalset taset. Samas aga suureneb vajadus paindlike tööprotsesside ja usaldusväärsete logistikapartnerite järele, kes suudavad ka tegelikkuses pidevalt oma lubadusi täita. Eestis tegutsevad allhankijad, kes müüvad oma tooteid välisriikidesse, peakski oma pikemaajalises tegevuses lähtuma just sellest paindlikkuse ja kiire reageerimise põhimõttest. Sedasi on võimalik väga edukalt minimaalsete laovarude juures edukalt konkureerida Aasia odavate masstootjatega, kelle tootmise ümberkorraldamine võtab oluliselt rohkem aega.
4A Optimeerimisel tähelepanu liikumine transpordikuludelt kogukuludele - kui seni on ettevõtete jaoks olnud väga ahvatlev jälgida optimeerimisel ainult transpordikulusid, sest need olid kõige lihtsamini leitavad, siis lähitulevikus lähtutakse järjest rohkem kogukulude printsiibist. Näiteks võib olla väga ahvatlev tuua arvutikomponente Aasiast konteineriga, sest sellisel juhul on transpordikulu toote ühiku kohta kõige madalam. Kuid kauba jõudmisel Eestisse soovivad kliendid juba järgmise põlvkonna tooteid ja importija võib seista fakti ees, et transportimisel saadi küll väga hea transpordihind, kuid selle tulemusena seisab laos optimumi oluliselt ületav laovaru, mis tuleb suures osas kas alla hinnata või hoopis maha kanda. Kogukulude seisukohast lähtuv optimeerimine viib tõenäoliselt lennutranspordi kasutamise suurenemiseni, mis suurendab küll nähtavaid transpordikulusid, aga aitab vähendada kogukulusid.
5A Tihedam infovahetus partnerite ja klientidega - kõik eelpool toodud punktid sisaldavad märksõnu info ja koostöö. Mida rohkem on ettevõttel infot partnerite ja klientide plaanide kohta ning mida parem on meie koostöö nendega, seda väiksemaid laovarusid peame me väärtusahelas hoidma ja seda optimaalsemaid tarneahelaid on võimalik kasutada. Koostöös partneritega lepitakse kokku milliseid koostööpartnereid ja infovahetusmooduseid kasutatakse, tänu millele saavutatakse optimaalseimad laovarud.
Ühe näitena võib tuua elektroonikatööstuses Nokia, kelle globaalseks logistikapartneriks on maailma üks juhtivamaid logistikafirmasid EXEL. Väärtusahela parema toimimise huvides soovitab Nokia kõigil oma allhankijatel kasutada EXEL-i teenuseid, sest sedasi omab Nokia paremat ülevaadet teelolevatest laovarudest ja tal on kindlus, et teelolevad kaubad jõuavad tootmisliinile parimal võimalikul moel. Keskendudes koostööle kvaliteetse logistikapartneriga ja omades temaga head infovahetust võimaldab Nokial hoida laovarusid minimaalsel tasemel.
Kui ettevõtete tipp- ja logistikajuhid hakkavad laovarude ja tarneahela optimeerimisel lähtuma kirjeldatud lähenemistest, siis jõutakse pikemas perspektiivis heade tulemusteni.
Autor: Mait Marran

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 4 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele