Reeglid paneb paika ühendministeeriumi loodav kaubandustegevuse seadus, mis praegu veel eelnõu vormis. Sõnu ?lõpumüük?, ?tühjendusmüük? ja ?sulgemismüük? võib kasutada kauba soodustingimustel müügist teavitamisel, kui müük on seotud kaupleja poolt tavaliselt müüdava kaubaga; kui selline müük kestab piiritletud aja või kui enamuse müüdava kauba hind on tunduvalt madalam tavalisest hinnast.
Sõna ?müük? võib kasutada koos sõnaga ?soodus? või näiteks sõnaühendeid "hullud päevad" ja "osturalli", kui müük on seotud teatud kauba või selle kindla osa müügiga; kui selline müük kestab teatud piiritletud aja või kui selliselt müüdava kauba hind on tunduvalt madalam tavalisest hinnast. Samadel tingimustel võib kasutada kauba soodustingimustel müügist teavitamisel ka sõna ?allahindlus? või muid sõnu.
Miks on vaja üldse seadusesse kirjutada, kuidas tuleb märgistada aeg-ajalt kollasesse või ruudulisse kilesse rüütatuid kaubahunnikuid, karbivirnu akendel või kauplusenurkades ning suunavaid silte tänaval? ?Otse välja öeldes ? selleks, et tarbijat ei lollitataks, ega seal rohkem polegi,? lausub tarbijakaitseameti õigusnõunik Urmas Ehasoo, üks seaduseelnõu väljatöötajate ringist.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ehasoo selgituste kohaselt tuleb on enamikus EL riikides välja kujunenud head kaubandustavad, Eestis on see asi veel arenemisetapis: ?Teatud piirid peavad olema ette pandud, sest meie kaupmeeste eetika pole veel sellisel tasemel.? Samas lisab ta, et seadusega nüüd nii üksikasjalikult sõnakuju reguleerima hakata, seda pole vajagi. Nii et ?hinnasulad? ja segakeelsed ?hinnaaled? jäävad alles, kuid reeglitest peavad lähtuma needki.
Oma arvamust asja kohta öeldes meenutab Kaupmeeste Liidu tegevdirektor Marika Merilai kunagist kaht järjestikust käiku Kanadasse. Esimesel korral oli ühel laol suur tühjendusmüügi silt, aasta pärast oli täpselt sama silt alles. ?Konkurentsitingimustes ei saa kogu aeg reklaamida tühjendusmüüki,? tõdeb ta. ?Seadus on selleks, et hoida kinni headest äritavadest ning mitte kahjustada konkurentsi.?
Suurtüki Naha- ja Kingaäri juhataja Viido Eineri arvates pole vaja kauba soodusmüügist teavitavaid sõnu fikseerida seaduses, arvestades kaupmehe arusaama neist sõnadest. Pigem võiks seaduses kirjas olla hoopis muid asju.
?Kardetakse seda, et kaupmees läheb petmise peale välja,? lausub Einer, viidates samas asjaolule, et petta saab vaid ühe korra. ?Kui lõpumüüki korraldada paari kuu tagant, siis klient ei usalda enam.? Sellisel juhul tekib kaupmehe sõnul säärane ostjaskond, kes tuleb ainult hinda vaatama ning kaob see klient, kes toob tulu.
Eineri hinnangul pole kaupmeestel mõtet peibutada ostjaid valekampaaniatega: ?Turg on nii kaupa täis, et inimesed teavad üsna hästi, mis hinnaga kaupu müüakse?. Eks enne suuremaid oste võrreldakse niikuinii hindu mitmes poes.
Kaubandustegevuse seaduse eelnõu seletuskirja kohaselt on eelnõu saadetud teisele kooskõlastusringile. Hinnakampaaniate sõnamänge reguleeriv seadus jõustub eelnõu kohaselt 2004. aasta 15. märtsil.