Ei ole olemas staatilist organisatsiooni - ettevõttes on kõik pidevas muutumises. Kuidas jõuab ettevõtte juht muude tegevuste kõrvalt pidevalt jälgida, kui hästi või halvasti on üks või teine IT alane muutus ettevõtte tegevusele mõjunud. Kas on avanenud uusi võimalusi või on hoopis lisandunud probleeme ja piiranguid?
Turul pakuvad firmad järjest rohkem professionaalseid IT teenuseid, uusi lahendusi ja võimalusi. Mida rohkem valikuvõimalusi, seda keerulisem on juhi olukord ja seda keerulisem on ka kogu tulemust ettevõtte kasuks tööle rakendada.
Oma IT meeskonnast loobumine ja tehnoloogilise allhankepartneri kaasamine tundub olevat väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele õige tee. Kuid partnerid täidavad vaid lepinguga võetud kohustusi ja ei pruugi mõista toetava tehnoloogia tegelikku tähtsust ettevõtte igapäevastes tegevustes. Vaevalt, et mõni allhankija on võtnud endale lepinguliseks kohustuseks ka ettevõtte äritegevust arendada.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui olukorrast enam mingit ülevaadet pole, palutakse appi konsultatsioonifirma, kes kõik protsessid, inimeste töö ning info paiknemise uuesti põhjalikult kaardistab. Tihti juhtub, et loodud kogukat dokumenti ei kipugi keegi enam lugema, sest see nõuab tohutult aega ja süvenemist. Palju kasulikum ja efektiivsem oleks juhil endal pidevalt mõnda kiiranalüüsi vahendit kasutada. Teatud oluliste tunnuste jälgimisest peaks juhile joonistuma justkui avatud radariekraan, kus ?roheline joon? pidevalt erinevaid protsesse ja valdkondi kompab, nende küpsust ja arengut hindab.
Üks võimalikest analüüsimeetoditest on näitena lisatud ka käesolevale artiklile. Muutuvale teljele märgitakse olulised infotehnoloogiat puudutavad protsessid ja määratakse, millistel valdkondadel võiks eelkõige silma peal hoida. Tegevuste loetelu pole kunagi lõplik ja iga ettevõtte võib lisada midagi ka temale täiesti ainuomast.
Selle nimetaja all mõistame kõigi IT toodete ja teenuste igapäevast kasutajatele kättesaadavaks tegemist. Siia kuuluvad erinevad töökohtade seadistamised, pakett- ja kontoritarkvara juurutamine, kommunikatsioon, andmetest koopiate tegemine ja üldise jõudluse ning kettamahtude jälgimine.
Tegevused, mis on seotud igapäevaste juhtumiste ja muutustega organisatsioonis. Siia kuuluvad kasutajate probleemide registreerimine, analüüs ja loomulikult ka nende lahendamine.
Valdkond käsitleb IT organisatsiooni juhtimist ja kontrolli. Seda reguleerivad kokkulepped kasutajate, allhankijate ja klientidega.
Leppeid jälgitakse ja muudetakse regulaarse tagasiside põhjal pidevalt. Otsustamise aluseks on toodete ja teenuste kvaliteet, mis peab vastama kliendi vajadustele ja soovidele.
Iga nimetatud valdkond areneb ettevõttes erineva kiirusega. Kiirus sõltub töötajate pädevusest, eraldatud vahenditest, allhankepartnerite võimekusest, kliendi või hankija spetsiifikast jne.
Tähtis ei ole mitte niivõrd see, mis küpsustasemel ollakse, vaid et juht oskaks arengutaset määrata ning astuda vajalikke samme järgmisele tasandile jõudmiseks.
Ühe sammu astumiseks valdkonna arengus võiks kuluda umbes üks aasta. On selge, et ettevõttel pole korraga välja panna nii palju aega ega raha, et arendada kõiki valdkondi võrdselt. Seetõttu tuleb arendustegevus ettevõtte üldiste eesmärkide ning tegevusala spetsiifikaga vastavusse viia.
Autor: Alvar Pihlapuu