Kliendid suhtlevad tihti vedu tellides vaid ekspedeerijaga ega aimagi, kes veel transpordiäris tegutsevad ning kuidas kaubad liiguvad.
Alljärgnevalt ülevaade transpordiäri erinevatest osapooltest ning nende funktsioonidest.
Sarnaselt lennufirmadega on agendid ka laevafirmadel. Laevafirma agent omab Maritime Cargo Logistics tegevjuhi Aare Kaarma sõnul laevafirma eksklusiivset esindusõigust. ?Agent teeb kõik laevafirma hüvanguks ja konkureerivaid tooteid müüa ei tohi,? selgitab Kaarma. Nii võib agent esindada ka mitut laevafirmat, kuid seda nii kaua, kui ei teki huvide konflikt. Seetõttu ei tohi agent esindada liine, mille teenindatavad territooriumid kattuvad. Lisaks annab laevafirma agent kliendile mereveo saatekirja (Bill of lading), ekspedeerija seda dokumenti ei väljasta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
?Erandiks on väga suured ekspedeerijad, kellel on oma bill of lading,? ütleb GS Cargomasters Eesti tegevjuht Raido Rebane.
Agendi kliendiks on ekspedeerijad ning suuri koguseid vedav klient. ?Ekspedeerija ei tule suuremate mahtudega tihti toime,? teab Rebane. Kliendi suurusest sõltub ka veo hind, mida laevafirma pakub. ?Nii võib olla juhus, et väike klient teeb hinnapäringu nii laevafirmale kui ekspedeerijale, kuid saab ekspedeerijalt odavama hinna täpselt samaks veoks, kusjuures ekspedeerija on sellest juba oma komisjonitasu võtnud,? selgitab Rebane. Nii on Evergreeni suurimad kliendid sellised, kes veavad aastas kaupa kogustes, mis on võrreldavad Eesti aastase kaubamahuga.
Kui agent vahendab vaid kaubaruumi, siis ekspedeerija pakub ka veo juurde käivaid lisaväärtusteenuseid, nagu ladustamine, tolliteenus ja kohalik jaotusvedu. ?Maailmas on ka agendid hakanud endale lisaharusid looma, et kliendi soove rahuldada,? lisab Kaarma. Näiteks lõi maailma üks suuremaid laevaliine American President Line (APL) endale tütarettevõtte APL Logistcs, samamoodi tekkis Maersk Logistics jne.
Laevafirmade agendid saab jagada kolme gruppi:
enamusosalus firmast kuulub laevafirmalefirmast kuulub laevafirmale vähemusosalusfirma põhineb erakapitalil
Hetkel kuum
Tallinnas käib pinkide üle juba kriminaalasi
Artikkel jätkub pärast reklaami
Esimesed laevafirmade agendid tekkisid Eestisse 1990. aastate algul, praegu tegutseb siin umbes 20 agenti, kelle kaudu on esindatud kõik maailma suurimad laevafirmad.
Lennufirma peamüügiagent (GSA ? General Sales Agent) on kindlas riigis lennufirma esindaja, keda lennufirma kasutab, et turuletuleku kulusid võimalikult madalal hoida.
?Firma esindamiseks on vaja bürooruume, inimestele töökohad luua, rentida firma autod ja nii edasi, seetõttu ongi piir, alates millest on lennufirmal otstarbekam oma esinduse loomisest loobuda ning kasutada riigis resideeruvat firmat,? selgitab GSA Air Proxy Alar Polt.
Kui ekspedeerija seisab lõpptarbija huvide eest, siis GSA klientideks lennufirmad ja ekspedeerijad. Teine erinevus ekspedeerijast on see, et ekspedeerija pakub lisateenuseid, näiteks tollivormistus ja jaotusvedu, GSA vahendab aga ainult kaubaruumi. Lisaks hoolitseb ekspedeerija kaubaruumi täitmisest nii ekspordil kui impordil. GSA-le on aga olulisem riigist välja lendavate lennukite täitmine. ?Impordi suunal liikuvad lennukid on GSA kusagil mujal kaubaga täitnud,? lisab Polt.
Ka võivad GSAd tegeleda lennufirmade füüsiliste probleemidega, et lennukite meeskond oleks vajadusel majutatud, kütuselepingud kehtivad jne. Reeglina on GSA tööülesandeks vahendada lennukite kaubaruumi, istekohtade müügiga tegelevad harvem.
GSA kliendid on ekspedeerijad. Otse lõppklientidega, kes kaupa saadavad, peamüügiagendid ei suhtle. Nii saab klient GSA poole pöördudes ekspedeerijate kontaktid, kelle juurde GSA teda suunab.
?Üks klient ei kaalu üles kogu turu kaotamist,? räägib Polt ja lisab, et GSA peab olema neutraalne kõikide ekspedeerijate suhtes. ?Samas saavad klient ja ekspedeerija ning GSA omavahel teenuse sisseostmise algfaasis kokku, et lennufirma võimalusi tutvustada ja kliendi vajadustest aru saada,? selgitab Eve Miller, Maersk Air Cargo GSA. Eestis sellised kohtumised veel levinud ei ole. ?Ekspedeerija ei tea tihti kõiki nüansse.? Nii ei puudutata esimesel kohtumisel teenuste hindu, vaid püütakse leida parim võimalik variant.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kõik ekspedeerijad saavad teenuse müümiseks ühesugused hinnakirjad. ?Suurte mahtude ja lojaalsete klientide puhul võidakse hinnad muidugi üle vaadata,? lisab Miller.
GSAd tekkisid Eestis 1990. aastate keskel, hetkel on tegevad kolm GSAd: Air Proxy, Maersk Air Cargo ja Sky Partners.
Ekspedeerijat ja vedajat saab võrrelda kui reisibürood ning laeva- või lennufirmat.
Hea ekspedeerija on nagu reisibüroo kaupadele, kes organiseerib kogu veoketi võimalikult soodsalt, organiseerib kaupade tollimise, kindlustuse jm lisateenused ning hoiab kogu transpordiprotsessi kontrolli all. Tal on lepingud veofirmadega, ladudega jm alltöövõtjatega eeldatavasti soodsamatel tingimustel kui otsekliendil, välja arvatud väga suured eksportijad või importijad. Vedu on kaetud vedaja vastutusega, ekspedeerija tegevus on kaetud ekspedeerija vastutusega. Samas on ekspedeerijal kohustus esindada klienti tema nõuetes vedaja vastu, kui mingi kahju on tekkinud vedaja süül.
Vedaja on juriidiline isik, kes omab transpordivahendit, annab oma nimel välja transpordidokumendi ning nõuab veoteenuse osutamise eest tariifidele või kokkuleppele vastavat veotasu.
Transpordidokumendi väljaandmine vedaja poolt tõendab veolepingu sõlmimist kaubasaatja ja vedaja vahel vastavalt selle transpordiliigi kohta kehtiva rahvusvahelise transpordikonventsiooni tingimustele. Reeglina osutab vedaja ainult veoteenust. Kauba rahvusvahelise transpordiga kaasnevad protseduurid korraldab kauba saatja.
Ekspedeerija võib ka müüa kogu transporditeenust oma tootena.
Eestis tegutseb praegu umbes paarsada ekspedeerijat. Skaala algab kliente ja autovedajaid vahendustasu eest kokku viivatest, klientide ees mitte millegagi vastutavatest väikefirmadest ja lõpeb komplektset logistilist teenust pakkuvate, laialdasi rahvusvahelisi sidemeid omavate ettevõtetega, mis võtavad enda kanda kõik kauba tarnega seotud riskid.