• OMX Baltic0,01%298,79
  • OMX Riga−0,25%890,9
  • OMX Tallinn0,14%2 055,01
  • OMX Vilnius−0,05%1 203,89
  • S&P 5000,33%6 284
  • DOW 300,55%44 701,87
  • Nasdaq 0,16%20 643,78
  • FTSE 1001,23%8 975,66
  • Nikkei 225−0,44%39 646,36
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%90,62
  • OMX Baltic0,01%298,79
  • OMX Riga−0,25%890,9
  • OMX Tallinn0,14%2 055,01
  • OMX Vilnius−0,05%1 203,89
  • S&P 5000,33%6 284
  • DOW 300,55%44 701,87
  • Nasdaq 0,16%20 643,78
  • FTSE 1001,23%8 975,66
  • Nikkei 225−0,44%39 646,36
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%90,62
  • 21.07.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Toyota lööb börsil Detroiti kolmikut

Toyota on väärtuslikum kui Detroiti kolmik kokku (General Motors, Ford Motor Company ja DaimlerChrysler). Kuigi maailma kaks suurimat autotootjat on USA firmad General Motors ja Ford Motor Company, on maailma suuruselt kolmas autotootja Toyota kõige suurem turuväärtuselt.
Kaks suurimat autotootjat teenivad kasumit pigem finantsvahendusega, mitte autotootmisega. Nende ettevõtete turuväärtus on nigel.
Investorid ei hinda autootjaid müüdud autode arvu ega turuosa põhjal, vaid kasumi, ettevõtete turuväärtuse ning suhtarvude järgi. USA kahe suure autotootja puhul võib panna üldse küsimärgi alla, kas tegu on ikka tööstusettevõtetega. Firmade finantseerimisteenused hoiavad autotootmist vee peal.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Maailma suurima autotootja, General Motorsi teise kvartali tulemused näitavad, tootmine andis kvartalikasumiks 58 miljonit dollarit võrreldes finantseerimisüksuse 843 miljoni dollari suuruse puhaskasumiga. Tootmisüksuse puhaskasum kukkus mullusega võrreldes 860 miljonilt dollarilt 58 miljonile. Finantseerimisüksuse kasum kasvas aga 432 miljonilt dollarilt 843 miljonile. Finantseerimisüksus edestab 259 miljardi dollari suuruse varade mahuga tootmisüksust (153 miljardit dollarit). Firmal paistab nappivat omakapitali ? 10,4 miljardit dollarit võrreldes 412 miljardi dollari suuruse bilansimahuga. Omakapital moodustab vaid 2,5 protsenti bilansimahust.
Fordi olukord pole parem. Võrreldes mullusega kahanes teise kvartali autotootmise maksudeeelne kasum 403 miljonilt dollarilt 3 miljonile dollarile. Finantsteenused aga kasvatasid kasumi 600 miljonilt dollarilt 715 miljonile. Varade mahult on suurim finantsteenuste üksus 193 miljardi dollariga, samas kui autotööstuse varade mahuks on 119 miljardit dollarit. Fordi 312 miljardi dollari suurusest bilansimahust moodustab omakapital vaid 8,1 miljardit dollarit ehk 2,6 protsenti.
Äärmiselt keeruka struktuuriga Toyota Motor Company 18,1 triljoni jeeni suurusest bilansimahust on autotootmise kanda 9,6 triljonit jeeni, finantsteenustel aga 7,7 triljonit jeeni. Lisaks tegeleb firma teistes tegevusvaldkondades. Lõppenud rahandusaastal teenis firma autotööstusest 1332,4 miljardit jeeni võrreldes finantsteenuste 28,5 miljardi jeeni suuruse tegevuskasumiga. Erinevalt USA suurtest autotootjatest on Toyota korralikult kapitaliseeritud. Firma 20,7 triljoni jeeni suurusest bilansimahust moodustab omakapital 36 protsenti.
Kui ettevõtte turuväärtust arvestada, võiks Toyota Motor Company soovi korral üle võtta kõik kolm Detroiti kolmikusse kuuluvat autotootjat.
Toyota Motor Company turuväärtus oli neljapäevaste sulgemishindade järgi 94,6 miljardit dollarit. Toyota huvi ülikõrge võlakoormusega ja rahastamisraskustes pensioniplaanidega USA autotoojate vastu pole aga eriti põhjust kahtlustada.
Turuväärtuse poolest täidavad järgnevad kaks positsiooni samuti Jaapani autotootjad: Nissan Motor, 43,8 miljardit dollarit; ja Honda Motor, 39,6 miljardit dollarit.
Nii General Motorsi kui ka Fordi turuväärtus on võrdselt 20,1 miljardit dollarit. Detroiti suurest kolmikust on Saksa-USA autotootja DaimlerChrysler turuväärtuselt suurim 35,8 miljardi dollariga. Võrdluseks, BMW turuväärtus on 18,9 miljardit dollarit.
Vaadates Nordea Marketsi eurovõlakirja ülevaadet, selgub, et Toyota Motor omab üldises krediidireitingu järjestuses tippreitinguid.
Seevastu Detroiti suure kolmiku võlakirjareitingud on väga lähedal spekulatiivsele tasemele, kuhu kuuluvaid võlakirju nimetatakse rämpsvõlakirjadeks. Ford ja General Motors Acceptance Corporations on ühed suurimad USA kommertspaberite emitendid.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 6 p 11 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele