Tolliamet on valmistanud ette Euroopa Liidu nõuetel põhineva sisepiiride kaitse tollipoliitika, mis arvestab tingimusega, et ELi liikmesriikide kaubad liiguvad ühendusesiseselt vabalt ja ka tollitransiidil olevatele kaupadele ei toimu sisepiiril üldjuhul tollivormistust.
Kaupade vaba liikumise põhimõttele vaatamata säilib keeldude ja piirangute täitmise tollikontroll ka liikmesriikidevahelisel sisepiiril.
Tollikontroll sisepiiril peab baseeruma riskihindamisel, sellele mittetuginev juhukontroll ei ole Euroopa Liidus lubatud. Lubatud on aga tollikontroll maanteedel ja mujal riigi territooriumil, mida juba praegu teevad tolli liikuvad rühmad.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Eesti liitumisel ELiga muutub sisepiiriks Eesti ja Läti vaheline maismaapiir, mere- ja õhupiir. Eesti-Vene piir on ELi välispiiriks, kuid ka välispiiri loetakse tinglikult sisepiiriks sadamates, kui on tegemist ühenduse kaubaga või ainult ELi liikmesriikide vahelise regulaarse laevaliiniga.
Tolli järelevalvelised ülesanded sisepiiri kaitsel on riiklik järelevalve kauba ja isikute piiriületuse seaduslikkuse üle, maksupettuste ennetamine, avastamine ja tõkestamine ning kauba sisse- ja väljaveo keeldude ning piirangute ja tegevuslubade kontroll.
Eesti-Läti maismaapiiril saab toll tegutsema koos piirivalvega kuni Schengeni õigustiku täies mahus rakendumiseni Eestis hiljemalt aastal 2008. Siis lõpetab piirivalve regulaarse piirikontrolli ja piirijoone valvamise ning toll orienteerib oma tegevuse ümber statsionaarselt kontrollilt sisepiiripunktidest kogu Eesti territooriumil tegutsevatele liikuvatele rühmadele. Selle ajani peavad liikuvad rühmad tegema vajadusel kontrolli ka sisepiiripunktides, kus tolli täna alaliselt kohal ei ole, ning tolliterritooriumil piiri ümbruses.
1. Tolliteenuse funktsiooni piiril ei ole. Dokumente vormistada ei ole vaja, reeglina toll piiriületusel ühtegi reisijat ega sõidukit.
2. Põhjendatud vajadusel teevad piiripunktis olev toll või liikuvad rühmad kontrolli. Selle tegemises tuginetakse teabeanalüütikute või kontrolliametnike poolt piiriületajate inervjueerimise põhjal läbiviidud riskihindamisele, kontroll on rangelt sihtmärgistatud. Kuni piirivalve poolt regulaarse piirikontrolli ja piirijoone valvamise lõpetamiseni säilib tolli kontrolliametnike kohalolek piiril. Alates piirivalve poolt regulaarse piirikontrolli lõpetamisest tehakse riskihindamisel põhinevat kontrolli sisepiiril vaid siis, kui seda nõuab konkreetne olukord, näiteks on kontrolliobjekti piiriületus ette teada ning esineb risk, et kontrolliobjekti ei saa kontrollida pärast piiripunktist lahkumist.
1. regulaarne tolli luba omav laevaliin, mis ei haara kolmandat riiki, olenemata kauba päritolust, mis laeval asub, loetakse siseliikluseks
2. muu liiklus sadamates ja kogu liiklus lennujaamades kuulub tollijärelevalve alla kuni kauba staatuse määramiseni või kuni toll on veendunud, et veok on tühi
3. lõbusõidulaeva pardal olevate reisijate pagasi kontroll ja formaalsused viiakse läbi, vaatamata laeva lähte- ja sihtkohast ning päritolust
Hetkel kuum
Tallinnas käib pinkide üle juba kriminaalasi
Artikkel jätkub pärast reklaami
4. EL-i sisesele kaubale ja regulaarse laevaliiniga veetavale kaubale, ka reisijatele, tollivormistust ei toimu ja kontrollimeetmeid rakendatakse vaid riskihindamisele tuginedes põhjendatud kahtluse korral
5. transiidiprotseduuril olevale ja regulaarse laevaliiniga veetavale kaubale toimub tollivormistus transiidiprotseduuri muutmiseks. Autoga veetavale transiidiprotseduuril olevale kaubale tollivormistust ei toimu
6. laevakaptenil, agendil, sadama administratsioonil, lennuki meeskonnal, lennukompaniil vms on kohustus teavitada laeva või lennuki saabumisest ja väljumisest tolli ette õigusaktides kindlaks määratud aja võrra
7. kauba staatus tõendatakse kauba- ja veodokumentidega, mis eeldab tolli juurdepääsu vastavatele sadama ja transpordiettevõtete andmebaasidele.
1. kui lennuk tuleb väljastpoolt Euroopa Liitu, peatub EL-i lennujaamas ja jätkab teed EL-i lennujaama, siis lennureisijate pagas kontrollitakse ja kõik formaalsused viiakse läbi viimases EL-i lennujaamas. Pagasit käsitletakse pärinevat kolmandast riigist, kui isik ei tõesta vastupidist
2. rahvusvahelisest EL-i lennujaamast väljunud lennuki, mis peatub EL-I lennujaamas ja jätkab teed väljapoole ELi, reisijate pagas kontrollitakse ja formaalsused tehakse väljumise jaamas. Et veenduda pagasis oleva kauba vastavust EL-i kaupade vaba liikumise kriteeriumitele, võib vahepeatuse lennujaamas pagasit samuti kontrollida
3. turismi- ja ärilennuki reisijate pagasi kontrollimised ja formaalsused tehakse viimases EL-i lennujaamas, kui lend tuleb EL-i lennujaamast, kus lennuk pärast vahemaandumist jätkab reisi väljapoole EL-i
4. kui EL-i lennujaamas laaditakse pagas siselennule suunduvale lennukile, mille eesmärk on pagas ümber laadida välislennule minevale lennukile, siis käsipagas kontrollitakse ja formaalsused tehakse siselennu lähtejaamas, kui see on rahvusvaheline lennujaam; salongipagas kontrollitakse viimases EL lennujaamas, eelkontrolli võib läbi viia ka siselennu lähtejaamas nendel erandjuhtudel, mil see on osutunud vajalikuks pärast käsipagasi kontrolli ja täiendavad kontrollid käsipagasile võib läbi viia viimases ELI lennujaamas vaid juhul, kui see on vajalik pärast salongipagasi kontrolli.
Eesti-Läti raudteel tingib tollikontrolli vajaduse piirijaamas tollitransiitveo lõpetamine. Ka võib liikuda samas rongikoosseisus nii ühenduse kui ühendusevälist kaupa, mis loob laevaliiklusega analoogse vajaduse tollikontrolliks, et tagada järelevalve ühendusevälise kauba üle. Liiklus raudteel kuulub tollijärelevalve alla kauba staatuse määramiseni või kuni toll on veendunud, et veok on tühi. Staatus tõendatakse kauba- ja veodokumentidega
Autor: Vello Valm