• OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 500−0,12%6 362,9
  • DOW 30−0,38%44 461,28
  • Nasdaq 0,15%21 129,67
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,74
  • OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 500−0,12%6 362,9
  • DOW 30−0,38%44 461,28
  • Nasdaq 0,15%21 129,67
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,74
  • 08.10.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kolm omanäolist sportlast

Kõige eksootilisem sõiduriist sportlaste kolmikust on vast Mazda RX-8. Tegemist on esimese rootormootoriga sõiduautoga, mida iseseisvast Eestist on võimalik uuena osta. Chrysler Crossfire on seevastu kõige stiilsem oma disaini poolest, Nissan 350 Z aga sportlikem, kuna tema kapoti all peitub neist kolmest kõige rohkem ?hobuseid?. Iseküsimus on mõistagi see, kus Eestis selliste autodega sõita saab... Äripäev proovis Mazda RX-8 Itaalia kiirteedel ja mägedes, Crysler Crossfire?t Saksamaa autobaanil ja Nissan 350 Z-i Riia Biekernieki ringrajal. Ehk just seal, kuhu sellised autod ongi mõeldud.
Mazda RX-8

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mootor ... 1,3 l, kahekambriline rootorVõimsus ... 192 hjPöördemoment ... 220/5000 Nm/rpmKiirendusvõime 0?100 km/h ... 7,2 sTippkiirus ... 223 km/hKeskmine kütusekulu ... 10,8 l / 100 kmTelgede vahe ... 2700 mmPikkus/laius/kõrgus ... 4430/1770/1340 mmTühimass ... 1420 kgBaashind alates ... 425 000 kr

Artikkel jätkub pärast reklaami

Allikas: Inchcape Motors Finland OY
Mazda RX-8 Renesise nime kandev rootormootor võitis aasta mootori auhinna ja õigustatult. Tegemist on tõeliselt iselaadse jõuallikaga, millel puuduvad kolvid ja silindrid, on vaid kaks kambrit, kus pöörlevad kolmnurkse kujuga rootorid. Need kaks kambrikest on sama mahukad kui väikeauto neli silindrit, kumbki kamber on 654 kuupsentimeetrit. Kokku on mootori töömaht 1,3 liitrit, samalaadse kolbmootori maksimaalseks võimsuseks on reeglina alla 100 hj. Rootormootorilt on aga välja pigistatud kaks korda enam. Renesist toodetakse kahes versioonis: 192 hj ja 231 hj. Tähelepanuväärne on see, et pöördemoment ei ole neil sugugi võrdeline võimsusega, vaid hoopis vastupidi ? 231 hj mootori pöördemoment on 211 Nm 5500 pöörde juures minutis, 192 hj mootoril aga 220 Nm ja seda juba 5000 pöörde juures.
Tootja hinnangul on tegemist tõelise revolutsiooniga rootormootoriga autode 33 aasta pikkuses ajaloos, kus lõpuks ometi on suudetud kokku viia võimsus, dünaamika ja mõõdukas kütusekulu. Mazda Renesise lahjem mootor kulutab 100 km kohta keskmiselt 10,8 liitrit, võimsam jõuallikas 11,4 liitrit. Sellise jõuvaruga auto kohta igati kohane number.
Ehkki kiirendusnäitajate poolest on mootoritel sees selge erinevus (7,2 ja 6,4 sekundit paigalt 100 km/h), ei ole proovisõidul neil väga suurt vahet siiski märgata. Mõlemad vajavad nobedamaks liikumiseks piisavalt pöördeid ja kummagi puhul pole kiirendamisel tunda sellist ?selg istmesse? tunnet, nagu oleks ehk oodanud. Tagaveoline RX-8 sobib igatahes märksa enam kurvilistele mägiteedele kui sirgetele kiirteedele. Lennuväljale maha märgitud ringrajal ja San Marino mäekaldast üles-alla kihutades on selle autoga lausa lust poognaid võtta, samal ajal kui kiirteel on 190 km tunnikiirus juba sõna otsese mõttes närvesööv. Käed kramplikult roolil, et auto teel püsiks, tähendab taas seda, et Mazda elektriline roolivõimendi ei suuda ka selle auto puhul garanteerida stabiilsust suurtel kiirustel.
Mis aga RX-8 puhul tõelise kaifi kindlustab, on tema hääl. Kahekambriline rootormootor toob summutitest välja heli, mis on segu mootorrattast ja sportautost ning kui sellise autoga tänaval kiirendada, on kindel, et enamik rahvast uudishimulikult järele vaatab. Ja veel, ta on kolmest uustulnukast ainus, millel on neli istekohta ja puudub keskmine uksepost. Tagaistmele pugemiseks avaneb tagauks nagu vanal ?maantemuhust? sapikal ja seal kannatab istuda ka täismõõtu meesterahval. Samuti on ta kolmest uustulnukast odavaim.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nissan 350Z
Mootor ... 3,5 V6Võimsus ... 280 hjPöördemoment ... 363/4800 Nm/rpmKiirendusvõime 0?100 km/h ... 5,9 sTippkiirus ... 250 km/hTelgede vahe ... 2650 mmPikkus/laius/kõrgus ... 4310/1815/1320 mmTühimass ... 1525 kgBaashind alates ... 570 000 kr

Artikkel jätkub pärast reklaami

Allikas: Nissan Balti AS
Nissan 350Z on kolmest kõnealusest kõige võimsam. Tema 3,5-liitrine ja 280hobujõuline V6-mootor kiirendab paigalt 100 km tunnikiiruseni 5,9 sekundiga ehk ligi sekund kiiremini Crysler Crossfire?st. Oma hinnalt ja põhiolemuselt on nad aga üsna ühte tüüpi. Mõlemad on kahekohalised sportkupeed, mille hind algab 600 000 krooni lähedalt. Z tippkiirus on 250 km/h ja see on lagi, mida Euroopa teedel lubatakse.
Riias, Biekernieki ringrajal Nissan Z-d katsetades paigutatakse ajakirjanikud esmalt kõrvalistmele, rooli taha aga suunatakse ringrajasõitja Rain Pilve, kes paar tiiru n-ö soojenduseks ette sõidab. Esiteks, et anda suleseppadele aimu, mida tähendab üks õige sportauto ja ringrajasõit, teiseks, ajakirjanikke on palju, autosid aga kõigest kaks. Esimese hooga on Pilve kõrval olla üsna kõhe, hiljem aga rooli taha istudes saad aru, et selline sõidustiil kuulubki selle auto juurde. Paar ringi harjutamist, adrenaliin hakkab üha enam veres mühisema ja auto hoog kasvama. Peatselt muutub sõit ligilähedaseks sellele, millega ringrajasõitjad on harjunud. Igatahes tunnistab Pilve mingil hetkel, et ega väga palju enam kiiremini ei saagi. Sellise tunnustuse peale on üsna loogiline, et järgmisele ringile minnes alistub järsk nõelasilmakurv sedavõrd napilt, et on viimane aeg gaasipedaal tagasi lasta. Iga asi vajab õppimist, saati siis ringrajasõit. Igatahes andis Nissan Z ringrajal suisa uskumatu elamuse. Auto roolitunnetus on suurepärane, teelpüsivus sportautole kohane, kiirendus muljetavaldav. Ning kas on tegemist tõsiasjaga, et ringrajal pole aega pisiasjadele tähelepanu pöörata, igatahes ühtegi puudust selle auto puhul esile ei tõusnud. Baasvarustus on Nissanil rikkalik (xenon-tuled, audio, Brembo pidurid jpm), 350Z Packi varustuses on veel subwoofer, püsikiiruse hoidja jms. Euroopas tuleb auto müügile kuuekäigulise käsikastiga. Esimesed müügiautod jõuavad Eestisse jaanuaris, tellimusi võetakse vastu oktoobrist.
Chrysler Crossfire

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mootor ... 3,2 V6Võimsus ... 218 hjPöördemoment ... 310/3000 Nm/rpmKiirendusvõime 0?100 km/h ... 6,7 sTippkiirus ... 241 km/hKeskmine kütusekulu ... 11,2 l / 100 kmTelgede vahe ... 2400 mmPikkus/laius/kõrgus ... 4059/1766/1305 mmTühimass ... 1390 kgBaashind alates ... 600 000 kr

Artikkel jätkub pärast reklaami

Allikas: DaimlerChrysler, Silberauto
Chrysler Crossfire on teelpüsivuse osas tase omaette. Saksamaa kiirteel kasvab spidomeetriosuti suisa märkamatult 240 km/h ja pole vähimatki higistamist, et autot teel hoida. Selleks piisaks ka ühest ainsast näpust. Nii ei pane tähelegi, kui oled kogemata ühest kohalikust Ferrarist mööda tuisanud ja sellega viimase nooreohtu piloodi karva turri ajanud. Ei lähe kaua, kui selja tagant kostub punast pininat ja sama Ferrari omakorda Crossfire?st kui postist mööda tuiskab. Jah, Saksamaa oma autobaanidega on kiiruseaustajatele kui tõotatud maa.
Kahtlemata on Chrysler Crossfire omanäoliseima kujuga sportauto, mida eales toodetud. Tema tagaratastel on 19tollised veljed, ees tolli jagu väiksemad. Auto jätab kogu oma olemusega väga jõulise mulje ja see pole petlik. Kapoti all mürisev Mercedese 3,2-liitrine V6-mootor arendab võimsust 215 hj ja kogu veermik on pärit MB SLK mudelilt. Autot ehitatakse samuti Saksamaal, Karmanni tehases.
Eeskätt väljendubki Crossfire eripära küürakas disainis, kitsas pagasiluugis ja pikas esiosas, sisemuselt on tegemist üsna tavalise autoga. Rooli taga tunneb ka suuremat kasvu mees end mugavalt, vaid istmed võiksid paremat külgtuge pakkuda. Ka siduripedaal tõuseb manuaalkäigukastiga auto puhul pisut liiga kõrgele ja sportlikuma sõidustiili harrastamiseks tuleb vasaku jalaga üsna tublisti üles-alla vehelda. Automaaatkäigukastiga seda probleemi mõistagi pole. Kogu mudelivalik piirdubki Crossfire?l kas kuuekäigulise manuaal- või viieastmelise automaatkäigukastiga. Ülejäänud varustus on juba standardis rikkalik, sisaldades nii ABSi, ESPd, nelja turvapatja, kliimaseadet, nahksisu, elektriistmeid-aknaid-peegleid, püsikiirushoidikut, igati korralikku audiosüsteemi jne. Maksma hakkab selline auto pisut alla 600 000 krooni, müügile peaks ta Eestis jõudma novembris.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 17 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele