Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Auto käivitub omaniku sõrmejälje abil
Kui siiani on auto immobilaiseri koodilugeja olnud peidetud kas auto süütevõtme sisse ? nn tabletina võtmekimbus või vastavas pulgakeses, mis tuleb asetada vastavasse pesakesse ?, siis nüüdseks on koodilugejate arengus toimunud oluline hüpe. Eestisse on saabunud müügile esimesed Cheetah immobilaiserid, mille koodilugeja FPR (Finger Print Reader) reageerib auto omaniku sõrmejäljele. Isegi juhul, kui auto võtmed varastatakse või kaovad ära, pole mingit ohtu, et kurikaelad saaksid auto minema viia. Omaniku sõrm on omanikuga alati kaasas ja sellelaadset immobilaiserit niisama lihtsalt enam lahti ei muugi. Samuti pole hirmu, et auto teenindusse või muidu võõrastesse kätesse andmise ajal suudaks keegi pahatahtlikel eesmärkidel koodi kopeerida. Paari lihtsa liigutuse abil saab immobilaiseri teeninduse andmise ajaks lihtsalt maha võtta ja hiljem uuesti oma sõrmejälg lugejasse sisestada.
Loomulikult tekib kohe küsimus: mis siis, kui abikaasa tahab autoga sõita? Ka selles pole vähimatki probleemi, sest koodilugeja salvestab ühtekokku 10 erinevat sõrmejälge.
Üheks esimeseks uue seadme kasutajaks on Cheetahi maaletooja, Artvali OÜ müügijuht Rainer Mäemets. Tema sõnul võtab immobilaiseri mahavõtmine aega vaid mõne sekundi ja on oluliselt mugavam kui näiteks tableti puhul. Mäemets soovitab igaks juhuks sisestada auto kasutajatel sõrmejälje lugejasse näiteks mõlema käe ühe sõrme jäljendi, sest lugeja on üsna tundlik ning iga kriimustus või põletushaav näpul muudab sõrmejälje kontuure oluliselt.
Ainsaks miinuseks Mäemetsa seniste kogemuste põhjal on tõsisasi, et kui sõrm on must või liiga märg, siis ei taha koodilugeja kohe reageerida ja näiteks talvel, kui enne sõitu on puhastatud auto aknaid, tuleb sõrm ära kuivatada.
Süsteem iseenesest ei ole ju teab mis uus, sest teatud kohtades on sõrmejälje lugejaid kasutatud ka varem. Kuid seda eeskätt kohtades, kus vajalik eriti kõrge turvalisus ja laiatarbekaubaks ei ole see muutunud tänu tehnoloogia kõrgele hinnale. Nüüdseks on areng sealmaal, et hind on langenud tasemeni, kus kannatab juba seda pakkuda ka laiematele massidele, ehkki võrreldes tavasüsteemiga on hinnavahe veel mitmekordne. Kõnealune immobilaiser, mis katkestab autol bensiinipumba, starteri ja süüte, on oma põhiolemuselt täpselt sama, mis ka nn tabletiga koodilugeja. Kui viimase hind jääb 1700 krooni piiresse, siis sõrmejäljelugeja tõstab komplekti hinna 3000 krooni kõrgemaks ehk 4690 kroonini. Samas on tegemist seni kõige turvalisema koodilugejaga, mida ei ole võimalik varastada, lahti muukida ega järgi teha.
Komplektis on kaasas mitu erinevat äärist ehk pesa, et iga autoomanik saaks leida just oma sõrmele sobiva suuruse. Probleeme võib tekkida pikkade küüntega naistel, kelle sõrm tänu väljaulatuvatele küüntele lihtsalt ei mahu pesasse. Sellisel juhul on variant äärist üldse mitte paigaldada, kuid siis on ka sõrmel raske õiget asukohta leida ja koodilugejal sõrmejälge keeruline tuvastada. Ja kui ikka kuidagi muud moodi koodi maha ei saa, on seda võimalik teha vastava viiekohalise PIN-koodi abil ja see ei sõltu enam küünte pikkusest ega haavast sõrmeotsas.
Samalaadse sõrmejälje tuvastamise süsteemi võttis teadaolevalt esimest korda kasutusele Audi, mille luksusmudelile A8 on võimalik paigaldada seade, mis sõrmejäle abil tuvastab ära auto kasutaja. Vastavalt konkreetsele kasutajale jätab auto mällu istme-, rooli- ja peeglite asendi jms.
Mäemets tunnistab, et pole taolise immobilaiseri ühestki teisest analoogsest süsteemist varem kuulnud.