Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tax-free kompensatsioon luhtumas
Laevandusfirmade maksukoormus ministeeriumi hinnangul seoses maksuvaba kaubanduse kaotamisega oluliselt ei kasva.
?Selleks, et otsustada, kas ja millisel määral võiks Eesti toetada ettevõtjaid meretranspordi sektoris, tuleb kindlasti arvestada Eesti maksukeskkonna erisusi,? ütles rahandusminister Taavi Veskimägi.
Samuti rõhutab rahandusministeerium, et transpordisektorile antud toetusi tuleb riigieelarve seisukohast vaadelda tervikuna ning et seoses transpordisektori toetamisega on juba praegu riigieelarvel märkimisväärne koormus.
Tax-free kaubanduse kadumine puudutab enim Eesti suurimat meritsi reisijaid vedavat firmat Tallink, kelle konkurendid on Soome ja Rootsi ettevõtted.
Võrreldes konkurentidega on Tallinkil tänu Eesti maksusüsteemile tulumaksuvabastus investeeringutelt ja valitsus on lubanud alandada tulumaksu 6 protsenti lähema kolme aasta jooksul.
?Kahtlen, kas meil on eelis soomlaste ja rootslaste ees,? ütles Tallinki peadirektor Kalev Järvelill.
Rootsi ja Soome valitsused on alandanud meremeeste sotsiaalkindlustuse ja tulumaksumäära laevafirmadele, keda tax-free kadumine mõjutas.
Tallink soovib riigieelarvest samasugust toetust arvestusega, et toetuse ülemmäär on laevafirma poolt meremeeste palkadelt makstavate maksude summa, mis tuleval aastal oleks 100 miljonit krooni.
Konkurentide arvates on Tallinki eeliseks ka Eesti odav tööjõud. ?Tänu Eesti meeskondadele on Tallinkil madalad meeskonnakulud,? ütles Eckerö Line?i turundusjuht Sigrid Tammes.
Rahandusministeeriumi hinnangul tuleb enne, kui riigiabi anda, analüüsida konkurentsiolukorda merelaevanduses enne ja pärast Euroopa Liiduga ühinemist.
Tuleva aasta riigieelarves toetust arvestatud pole.
?Kui oodata toetusega, et vaadata, kuidas laevafirmad pärast Euroopa Liiduga ühinemist toime tulevad, siis on see sama hea, kui panna maja põlema ja vaadata, kas juhtub midagi,? ütles Kalev Järvelill.
Siim Kallase valitsus lubas laevafirmadele toetust enne Euroopa Liiduga ühinemiskõneluste lõpule viimist. Kalev Järvelille sõnul on lubadusi andnud mitmed erakonnad. ?Keegi ei taha ainult midagi teha,? lisas Järvelill.
Tallink on 40protsendilise turuosaga liider Tallinna?Helsingi liinil ja arvestab 100protsendilise turuosaga Tallinna?Stockholmi liinil.
Tallinki käive oli lõppenud hooajal 3 miljardit krooni ja kasum 381 miljonit krooni.
Rahandusministeeriumilt tellis analüüsi riigiabi põhjendatuse kohta majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, kel on plaanis teha omapoolne analüüs, kuivõrd ja millistel alustel on võimalik laevandusfirmasid toetada.
Rahandusministeerium soovitab samuti ära oodata uued Euroopa Liidu juhised meretranspordi toetamiseks, mis peaksid jõustuma järgmisel aastal.