Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Viimased võimalused
Maagilise ja kaua oodatnud ning palju räägitud 1. maini jääb täna veel loetud kaks ja pool kuud. Ehk kaks ja pool kuud veel võimalust valmistuda end kaitsma 1. mail tulema hakkavate hoopide eest.
Üllatusena kohtab praegu üsna palju veel firmade poolt suhtumist, et ?ootame 1. mai ära, vaatame, mis juhtuma hakkab, ja siis reageerime?.
Kui ELiga liitumine umbes aasta-kaks tagasi päevakorda tuli, olid esimesed reageeringud, et hakkame nüüd põhjanaabritelt soomlastelt nii veoteenuseturgu kui kaubamahte ära võtma. Kui aga loogiliselt vaadata, siis niisama heast usust keegi siia tulema ilmselt siiski ei hakka.
Tööjõud on siin küll odav, kuid kas meil on ka muid ressursse, et loodetavasti kasvavate mahtudega probleemideta toime tulla?
Näiteks kerkis äsja üles küsimus, kas toiduainete transiiti Venemaalt ähvardab katkemine, sest Muuga sadam on ?unustanud? võtta euroliidust vajaliku loa. Lisaks mõjutab meie konkurentsieeliseid veel firmades peituv teave ja valmisolek.
Selge on, et alates 1. maist võib rahvusvahelises kaubavahetuses suuremat segadust oodata. Totaalselt muutub ju tollikord, piirilt kaovad järjekorrad, liikumine tarneahelates kiireneb, tuleb hakata tegema toiminguid, mida täna ei ole vaja teha.
Ühel seminaril viibides sain teada, et mitmed firmad ei ole otsustanud enda jaoks, kas nad hakkavad 1. maist kohustuslikku kaubastatistikat ehk Intrastati väljastpoolt teenusepakkujatelt sisse ostma või panevad seda täitma ja esitama oma firma töötajad. Ehk ei tea firmal täna tollideklaratsioone täitvad deklarandid, kas peavad 1. maist tööd otsima või mitte. Olukord ei muutu muidugi kolmandate maadega kaupa vahetades ja deklareerides.
Edumeelsemad aga on pannud firmas spetsialisti infot hankima, sest pole olemas ühte kohta, kust saaks kätte kogu liitumist või ettevõtte spetsiifikat puudutava info.
Mõned firmad on läinud ka nii kaugele, et on välja arvutanud muutustest tuleneva mõju firma eelarvele ja kasumile. Ehk juba täna saavad nad näha, kust on võimalik kokku hoida, et kasumi kukkumisest pääseda, millised on optimeerimiskohad jne. Ehk nad teavad, mis on tulemas, kuidas see neid mõjutab ning kuidas löökideks valmis olla, et võimalikult vähe haiget saada.
Olen seisukohal, et me oleme atraktiivsed, kui ise end atraktiivsena müüme ja ise ka huvi üles näitame.