Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Aasta turundusteost tavaliseks ni?itooteks
Frederik võtab ette ? nii teatasid telekanalid 2001. aasta suvel pea lakkamatult, reklaamides ASi Viru Õlu uudistoodet vaimukate klippidega. Aasta turundusteo auhind ja kulutatud miljonid tõid aga plaanitud läbilöögi asemel hoopis hävingu.
?Kampaania jäi ju väga hästi meelde ja oli selles mõttes edukas. Aga läbimüügi suurendamise osas ebaõnnestusime tõesti. Läbikukkumine oli põhjustatud mitmete asjaolude kokkulangemisest,? tunnistab Viru Õlu müügidirektor Härmo Põlluvee nüüd. Samas ei soovi ta mõistetavatel põhjustel täpsetest numbritest rääkida, mööndes vaid, et praeguseks on Frederiku tootmine võrreldes kampaania algusajaga kahanenud.
?Üheks põhjuseks oli see, et tootmine ei jõudnud alguses kasvanud müügimahule järele, samuti võttis meilt kliendid odava Saku presidendi-õlle kampaania,? märgib Põlluvee. Viru Õlu kulutas Frederiku tutvustuskampaaniaks lõplikult kinnitamata andmetel üle 10 miljoni krooni ehk firma kogu aasta marketingieelarve. Eesmärgiks oli õlleturust viiendiku hõivamine.
?Kui läbikukkumine selgeks sai, siis pead lendama ei hakanud,? räägib müügijuht. ?Vigu tehakse ju ikka koos. Ilmselt püüdsime me oma premium-õlut turule tuues valesse õlleklassi tungida, kus olid juba ees meie õlleturu mersud ja bemarid.? Põlluvee peab silmas suurte konkurentide, nagu Saku ja A. Le Coqi tooteid.
Valesse turusegmenti tungimiskatset peab veaks ka aastaid üht reklaamibürood juhtinud Indrek Raudkivi. ?Täiesti mõttetu oli tungida turule, kus Originaal ja Premium juba ees olid,? ütleb Raudkivi. ?Lisaks tegid nad vea ka sellega, et lasid hinda alla, aga see näitab tarbijale, et midagi on mäda. Ja lisaks oleksid nad pidanud kas kampaaniat sama vungiga jätkama ehk veelgi rohkem raha kulutama või siis selle üldse ära jätma.?
Alasti peategelastega ja homoerootikat pilav kampaania oli küll meeldejääv, kuid sidet tootega ei tekkinud.
Kampaaniajärgsed küsitlused näitasid, et esimese õllereklaamina meenus Frederik, samas õllemargina nimetasid Frederikku esimesena vaid iga viies kuues vastaja.
?Klipid olid lahedad, aga reklaami eesmärk pole lahe ola, vaid müüa,? lisab Raudkivi.
Praeguseks toodab Viru Õlu Frederikku küll edasi, aga suurt rõhku sellele kaubamärgile pole firma enam pööranud. ?Samas läheb väga hästi Frederik Pilsneri müük, lausa üle ootuste hästi ja see on ka meie konkurente sundinud tegustema,? räägib Põlluvee.
Viru Õlul on Põlluvee sõnul praegu Eestis 17,5protsendiline turuosa, ühtlasi ollakse suurim õlle eksportija. ?Ma usun, et ei eksi, kui ütlen, et möödunud aastal eksportisime umbes 10 miljonit liitrit õlut, peamiselt Lätti ja Leetu,? ütleb Põlluvee.
Lisaks Frederikule saab lähiajaloost veel tuua näiteid, kus hea turundus ei taga veel edu. Nii valiti samal aastal Frederikuga aasta kümne turundusteo hulka Viisnurga toodetud hokikeppide Maxx läbimurre maailma. Lootused olid suured, firmajuhid lootsid koguni, et aasta hiljem Salt Lake City taliolümpial mängitakse Eestis toodetud hokikeppidega.
Ka eelmise aasta alguses teatas Viisnurk, et spordikaupade divisjoni peaeesmärgiks on muu hulgas hokikeppide hulgimüügimahu kasvatamine. Majandustulemused seda optimismi paraku ei kinnitanud, spordikaupade divisjoni käive vähenes ligi 14%. Kuu aega tagasi teatas Viisnurk kavast loobuda muust tegevusest peale mööblitootmise. Spordidivisjoni müügist loodab firma teenida 10 miljonit krooni.
2002. aasta sügisel tõi Baltika turule uue rashvusvahelise kaubamärgi Monton, kulutades kaubamärgi lansseerimiseks mitmes riigis kokku üle 22 miljoni krooni. Esimese aasta jooksul müüdi Montonit Baltika Grupi Montoni poodides 287 miljoni krooni eest. Samas jäi Montoni sihtrühm toodete heast kvaliteedist ja lõikest hoolimata väga väikeseks. Tänavu veebruaris teatas Baltika üle 60 miljoni krooni ulatuvast kahjumist.
Edu saatis küll Montoni veebilehekülge, mis jõudis 2002. aasta 12 parima internetisaidi hulka maailmas.