Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Euroopa Liit tõi tolli segaduse
?Võrreldes varasemaga kulub viis kuni kümme korda rohkem aega,? ütles Abemi tollilao juhataja Aarne Kolatsk. Ta ennustab, et kahe nädalaga peaks töö argisesse rütmi minema.
Vahepealne aeg võib tähendada leppetrahve tähtaegade rikkumiste eest vedajatele, klientide sõimu maakleritele ja deklarantidele ning närvipinget kaupmeestele, kelle saadetised on seotud kuupäevaliste lepingutega.
Tollimise peamised probleemid on seotud uute arvutiprogrammide töö ning uute seaduste ja igapäevase praktika ühildamisega, mis ettevõtjate hinnangul tollitöötajatel hästi ei suju.
Küsitletud ettevõtjate hinnangul on hädas nii nemad kui ka tolliinspektorid. ?Peamaja ametnikud kindlasti teavad, kuidas asjad peaksid käima, aga tavainspektor on sama rumal kui mina,? ütles EE Trans tollimaakler Helkin Uuslar. Tema sõnul on võimalik seadustest välja võtta, kuidas peaks asjad käima, kuid raske on saada infot, kus ja kuidas vajalikke dokumente saada.
Varem oli ajakirjanduses kajastatud ohtu, et probleeme võib tekkida kauba deklareerimisel, mis on jõudnud Eestisse pärast 1. maid, kuid saadetud välja enne esimest kuupäeva. Probleemid tekkisid siiski ja ettevõtjad on hädas vajaliku info leidmisega.
Tollilaos oli neljandat päeva kinni ASi Ferdida kontoritarbed, mille dokumendid vormistati Saksamaal enne 1. maid. ?Mul kliendid helistavad, et kus kaup on, sest lepingud on tähtaegadega seotud,? ütles Ferdida juhatuse esimees Endel Linask.
Abemi tollilao juhataja Aarne Kolatsk toob näiteks, et nende klient on hädas Valgevenest saabunud metalltorudega.
Probleeme on tekkinud Asycuda programmiga. ?Mul läks kuus tundi allalaetud programmi häälestamisega, selle ajaga sain lõpuks tolliga ühenduse ja ühe deklaratsiooni esitatud,? ütles EE Trans maakler Helkin Uuslar.
Ruth Paade, tolli- ja maksuameti tolliosakonna juhataja:
Klientide jaoks on põhiprobleem, et aprilli lõpus tuli tohutu eeskirjade ja juhendite infolaviin, mistõttu ei olda end veel kõigega jõutud kurssi viia.
Küsimusi on tulnud kõikidest tolliasutustest, eelkõige Tallinnast, sest vormistuse mahud on siin kõige suuremad.
Probleeme on tekkinud nii ametnikel kui ka klientidel tollideklaratsiooni täitmisega, sest see on läinud oluliselt keerukamaks. Tollideklaratsiooni täitmise juhend oli sisuliselt viimane siseriiklik Euroopa Liiduga ühinemist puudutav õigusakt enne 1. maid, mis ilmus Riigi Teatajas alles 30. aprilli õhtul.
Palju probleeme on kaubasaadetistega, mille ekspordi formaalsused on lõpetatud enne 1. maid ja kaup jõudis Eestisse pärast esimest maid. Enamik mai esimeste päevade vormistusi on just sellisele kaubale. Kauba vabasse ringlusse deklareerimisel, saamaks vabastust tollimaksust, tuleb tõestada kauba Euroopa Liidu päritolu.
Klientidel võib olla tekkinud tõrkeid arvutis deklareerimisel, sest ööl vastu 1. maid vahetati endine arvutiprogrammi Asycuda versioon Euroopa Liidu nõuetele vastava versiooniga, mis on ühendatud Eesti tollitariifistikuga. Viimane saab omakorda Euroopa Liidus rakendatavate meetmete ja tollimaksude andmed sealsest tollitariifistikust Taric.
Tollipunktides on abiks keskuse spetsialistid. Et tolliinfo telefoninumbrid on hõivatud, soovitame klientidel edastada oma probleemid e-posti teel.