Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarbijakampaaniad pettuste küüsis
Nutikad lapsed on välja mõelnud, kuidas Tartu Õlletehast alt vedada. Limonaadi tarbijakampaania käigus saab võidukorgi leidja uue pudeli kihisevat jooki, võidumärk on aga trükitud ka limonaadipudeli etiketile. Nii levibki teismeliste hulgas komme märk etiketilt välja lõigata ning tühja ehk võiduta korgi alla kleepida. Tipptunnil, mil järjekord pikk ja kassapidajal käed tööd täis, võib loota, et müüja liiga hoolikalt korgi alla ei vaata ning tasuta limonaadi kätte annab.
Tartu Õlletehase turundusjuhi Katrin Verniku sõnul kipub pettuste trend olema süvenev. Üha rohkem näevad väikesed petised võltsingutega ka vaeva ? näiteks skaneeritakse võidumärke sisse ning prinditakse suures tiraa?is välja.
?Info pettuste kohta jõudis meieni paar nädalat tagasi ning siis hoiatasime kohe ka kauplusi, et nad tähelepanelikumad oleksid,? rääkis Vernik. ?Üldiselt on müüjad tähelepanelikud ja küllap seetõttu pole võltsimine väga massiliseks läinud.?
Pudeli korgi alla trükitud võiduteade on levinuim tarbijakampaania, kuid ka üks väheturvalisemaid, tunnistas Vernik. Tavaliselt üritavad ostjad pudelit iga nurga alt uurida, et näha, kas korgi alla on kirjutatud või mitte. Kuid ka tootjad püüavad petturite käitumist ette ära arvata ning nende elu raskemaks teha. Näiteks mullu sügisel oli Tartu Õlletehasel kampaania, kus tumedas trükis kiri uue pudeli võidust oli trükitud heleda korgi alla. Ostjal oli kerge juba põgusa pealevaatamisega leida üles võidupudelid.
?Oleme targemaks saanud ja nüüd on trükk iga korgi all. Kus võitu pole, sinna on siis kirjutatud vastav teade. Nii on võidu korral tegemist ikkagi loosiõnne, mitte kellegi hea silmaga,? nentis Vernik.
Kurioosumina meenus talle juhus, kus inimene oli ise korgi alla võiduteate joonistanud, mis ei vastanud üldsegi mitte tegeliku võidumärgi kujutisele. Kuid väikeses kaupluses võib ka selline nipp läbi minna.
Coca-Cola Eesti avalike suhete juhi sõnul tuleb mahukate kampaaniate puhul ikka ette neid, kes üritavad auhinda ebaausal teel saada, kuid need juhtumid on pigem erandlikud. ?Üritame teha tarbijakampaanias osalemise lihtsaks, kuid samas pöörame ka suurt rõhku turvalisusele,? ütles ta.
Saku Õlletehase pressiesindaja ütles, et enamik pettuse katseid nähakse läbi juba poes.
?Inimesed on väga nutikad ning mida atraktiivsem toode, seda enam viitsitakse vaeva näha ja otsida võimalusi võltsinguteks,? nentis ta. Näiteks Saku Originaali Eurovisiooni kampaania ajal püüti korgi all olevaid numbreid võltsida. Õlletehas pidi korgimärgistused nii ümber tegema, et neid enam muuta ei saanud.
Verniku sõnul ei ole pettuste probleem siiski liialt suur ? võltsitud võidukorke on alla ühe protsendi. Mille vastu tootjad aga midagi teha ei saa, on otsene pahatahtlikkus. Poes korkide lahtikeeramine oli seni levinud Lätis, kuid viimasel ajal on selliseid juhtumeid olnud ka Eestis.
Võitude korkide alla peitmisest ei plaani joogitootjad siiski loobuda.