Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riik kipub laevakompaniiga õnnetusse abiellu

    Äripäeva hinnangul peab valitsus lükkama tänasel nõupidamisel tagasi majandus- ja kommunikatsiooniminister Meelis Atoneni ettepaneku luua Tallinna Sadama ja Saaremaa Laevakompaniiga (SLK) ühisfirma, sest see läheb riigile veel kallimaks maksma. Kõige parem variant on pikendada lepingut SLKga endistel tingimustel, kus riik maksab Vjat?eslav Leedo firmale kompensatsiooni, ning hakata ette valmistama uut konkurssi.
    SLK on olnud aastaid suurepärases seisus, pakkudes mandri ja saarte vahel praamiliiklust, teenust, mida riik on sunnitud doteerima. Riigi toetused on aasta-aastalt tõusnud ning et SLK on olnud oma vetes ainuvalitseja, ei jäänud riigil midagi muud üle kui paisuvate summadega leppida. Selle aasta 1. oktoobrist aga pidid lepingud Leedoga lõppema ning Atonen otsustas kuulutada välja konkursi.
    Atonen uskus, et saab pakist trumpässa ? konkurendi SLK-le! Kuid minister ei osanud oma ?ansse ja vastasmängija positsioone hinnata. Leedole ei leitud sobivaid konkurente, sest aeg oli liiga lühike ja huvilised olid väidetavalt Leedo endaga seotud. Bravuurikalt alanud konkurss kukkus läbi, nagu ka järgmine. Nüüd oli Leedo kord panust tõsta. Esimese võimalusena pakkus SLK oma laevu müügiks ? aga kui ta veebruaris oli olnud nõus müüma firma Tallinna Sadamale 330 miljoni krooniga, siis nüüd kerkis hind juba 400 miljonile kroonile. Teise võimalusena käidi välja Tallinna Sadama ja SLK ühisfirma. Kuid selle firma äriplaanis on iga-aastane dotatsioon, mis enne oli jäänud 90 miljoni piiresse, kerkinud 105 miljoni kroonini. Peale selle on SLK juhid seal endale kindlustanud iga-aastased dividendid väärtuses 20 miljonit krooni ning lisaks kena ühekordse sissetuleku laevade müügist. Atoneni hästi mõeldud samm oli riigile kalliks maksma läinud.
    Ning SLK keerab tule kohal varrast. ?Kui 1. oktoobrist riik meilt enam meile sobivatel tingimustel teenust tellida ei taha, hakkavad meie laevad sõitma saarte ja mandri vahet siis, kui on reisijaid, ja teistsuguste hindadega kui praegu,? ütles SLK nõukogu esimees Aivar Jõgi eilses Eesti Päevalehes. Nüüd tuleb Atonenil juba lahendada pantvangikriis ? kui te meie nõudmisi ei täida, kannatavad süütud inimesed, deklareerib laevakompanii. Seda minister ju ometigi ei taha? Ei, seda Atonen ei taha. Mida siis teha? Leedot niisama seljast raputada ei õnnestu, seda näitasid õnnetud konkursid. Atoneni tagasiastumine oleks küll efektne, aga ei lahendaks midagi. Parim võimalus on valida kahe halva variandi vahel ja püüda hoida toetus nii madalal kui võimalik sellal, kuni konkurss leiab sobiva operaatori.
    Et leida ka teisi kandideerijaid, tuleb anda aega. Konkursil võiksid kõik huvilised öelda, kui suure dotatsiooni eest nad oleksid valmis liinil sõitma. Parim pakkuja saaks liinid endale, kusjuures mõistlik oleks sõlmida leping kauem kui aastaks, sest see annaks ettevõtjale kindlustunde. Samas tuleb mõista, et Leedol on konkursil eelis, sest temal on juba laevad olemas. Ja kui Leedo teeb kõige parema pakkumise, tuleb see ka ausalt vastu võtta.
    Loo moraal on aga järgmine ? kui riik kunagi midagi doteerima hakkab, on see nagu narkomaania. Doosid aina tõusevad ja võõrutuskuur võib osutuda üle jõu käivaks.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.