Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Elva autoklaasitehas näitab marki
Nii väisas eelmisel nädalal tehast näiteks üks Itaalias asuva autoklaasitehase spetsialist, Elvasse õppereisile on sõidetud ka Taist, Indiast ja mujalt.
Ligi kolmteist aastat Elva autoklaasitööstuse eesotsas olnud Andi Kasak võib aga ennast juba pidada üheks staaEikamaks ühes ja samas ettevõttes töötavaks juhiks kontserni 4000 tütarfirma juhi seas.
"Olen aastate jooksul olnud pidevate muutuste keskel ja see on andnud piisava motivatsiooni areneda ning mitte igavust tunda," põhjendab Kasak, miks ta on Saint-Gobainile truuks jäänud. Kasaku vastutusala on laienenud ka väljapoole autoklaasitehast: juba aastaid vastutab ta klaasiharu strateegilise tegevuse eest Balti riikides ning sellest aastast ka ehitusklaasi allharu arengu eest Eestis ja Soomes.
Kasak toob välja viis Saint-Gobain Sekurit Eesti (varasem ärinimi oli Elvex) arengut enim mõjutanud sündmust. Kui Saint-Gobain omandas 1995. aasta viimastel päevadel Eesti riigi 51 protsendi suuruse osaluse, oli see signaaliks, et Elva autoklaasitehas on kontserni strateegiat silmas pidades tähtis. "Sellele järgnes rida investeeringuid," seletab Kasak. Tänaseks on emafirma kokku investeerinud Elvasse üle 225 miljoni krooni.
Saint-Gobain Sekurit Eesti imagot klientide silmis tõstis ISO 9002 sertifikaadi olemasolu ning oluliselt tugevdas konkurentsivõimet autoklaasidele maailma ühe tuntuima kaubamärgi Sekurit lisamine. Samas säilis ka Elvexi kaubamärgi kasutamise õigus.
"Küljeklaasitehase käivitamine viis ettevõtte organisatsiooni täiesti teisele tasemele," jätkab Kasak oluliste sündmuste loetelu.
Viimaseks oluliseks sündmuseks peab Kasak esiklaasitehase laiendamist, mille käigus suurenes tootmispind kaks korda ning tootmismaht üle kahe korra. "Pärast viimast laiendusprojekti võib öelda, et meie autoklaasitehas on saavutanud optimaalse suuruse," ütleb Kasak. Kokku on Elvas tootmispinda üle 12 000 ruutmeetri.
Elva autoklaaside tehase, Eesti-Rootsi ühisfirma Elvex moodustasid 1989. aasta suvel riigiettevõte Tartu Autoveod ja Saint-Gobaini Rootsis asuv firma Trempex (praegu Saint-Gobain Scandinavia AB). Eesti poole osalus oli 51 protsenti ja välisosaniku käes oli 49% ühisfirmast.
Tartu lähedal asuv männilinn Elva valiti tehase rajamise asukohaks mitmel põhjusel. "Tartu Autovedudel oli Elvas olemas ehituseks sobiv vaba maa linna piiril," räägib Kasak. "Subjektiivseks põhjuseks oli see, et Tartu oli siis veel kinnine linn ning välismaalased ei tohtinud seal eriloata ööbida."
Kuna esmane eesmärk - hakata tootma autode esiklaase N. Liidu turu jaoks - ei teostunud, orienteerus Elvex ruttu ümber Lääne turule. Praegu läheb esiklaasidest eksporti üle 95 protsendi ja küljeklaasidest 99 protsenti. Valdav osa toodangust turustatakse läbi Saint-Gobaini müügivõrgu, mille pealadu on Belgias.
Vastavalt Saint-Gobaini sisesele töökorraldusele toodab Elva tehas autoklaase peamiselt tagavaraosade turule. Vaid väike osa läheb Volvo tee-ehitusmasinatele. Elva autoklaasitehas toodab esiklaase üle 300 automargile. Küljeklaaside nomenklatuur küünib tuhandeni.
"Oleme algusest peale üles ehitatud ja arendatud vaid Eesti inimeste oskustele toetudes," rõhutab Kasak. "Üksikud välisspetsialistid on meid käinud konsulteerimas, kuid palgal pole neist keegi olnud."
Otse sõjaväest 14 aastat tagasi ASi Saint-Gobain Sekurit Eesti tööle tulnud Kalev Liivamäge hoiab oma esimesel töökohal paigal vaheldus- ja vastutusrikas töö. "Kui ma oleksin olnud kõik see aeg ühe liini peal, siis oleks ehk küll ammu tüdimus peale tulnud," räägib Liivamägi.
Liivamäe sõnul on ta ligi 14 aasta jooksul aidanud üles panna ja töötanud peaaegu kõikidel liinidel. Viimased poolteist aastat on talle usaldatud üle miljoni krooni maksev robotseade, mis kleebib esiklaasidele lisatihendi. Tegu on Skandinaavias ainulaadse seadmega.
"Mulle meeldib, et saan oma töö eest ise vastutada," räägib Rootsis ja TAehhis autoklaasitööstuse seadmete programmeerimist õppimas käinud Liivamägi.
Saint-Gobain Sekurit Eesti 170 töötajast tervelt enam kui 50 inimest töötab klaasitehases ettevõtte käivitamisest peale.