Saku Õlletehas sarnaneb minule vana ja väsinud mehega, kes naudib aastate eest saavutatut. Saku tulisem konkurent Tartu Õlletehas paistab seevastu silma agressiivse tegijana, kes kiiresti laieneb.
Arvan, et sarnane kuvand võis tekkida ka Saku Õlletehase omanikel ning seetõttu pidi tehase pikaaegne juht Cardo Remmel ameti maha panema ning taanduma nõukogu liikme kohale.
Sellele viitab ka Saku Õlletehase nõukogu liikme ja endise majandusministri Jaak Leimanni kommentaar.
?Ütleks naljaga pooleks, et juhid amortiseeruvad kiiremini kaasaja dünaamilises maailmas jätkuva edasipüüdlikkuse mõttes,? lausus Leimann eile. Ta lisas, et tegemist on küll tema isikliku arvamusega, aga Remmel ei vastanud enam nõukogu ootustele. ?Nähtavasti põhiomanikud loodavad enamat, kui Saku on seni saavutanud,? märkis Leimann.
Tartu Õlletehase esimene mees Tarmo Noop ning Cardo Remmel seadsid enda juhitud ettevõtetele erinevad eesmärgid. 1999. aastal A. Le Coqiga turule tulnud ja edukalt Saku turupositsiooni rünnanud Noop soovis tõsta Tartu Õlletehase Eesti joogituru liidriks. Remmel seadis eesmärgiks Saku Õlletehase liidripositsiooni säilitamise vaid õlleturul.
Mõlemad mehed on oma eesmärgid saavutanud, kuid A. Le Coq oli ambitsioonikam ja seetõttu paistis Tartu Õlletehase tegevus rohkem silma.Näiteks ostis A. Le Coq 2003. aastal ära Öseli ja sisenes selle tehinguga mahlaturule. Noop on võrrelnud A. Le Coqi eduka mitmevõistlejaga. Hea esinemine erinevate jookide tootmisel tagab kogu firmale tugeva tulemuse ja stabiilse kasvu.
Kui ma aasta tagasi Noobi ja Remmeli juhitud õlletehaste turuvõitlusest raamatusse ?Eesti turunduse kuningad ja narrid? avapeatüki kirjutasin, ütles Remmel, et Saku ei hakka A. Le Coqiga joogituru liidripositsiooni pärast võitlema, sest see on liiga kulukas ja viib ära fookuse õlletootmiselt. ?Me jälgime, mis joogiturul toimub, ja kui on valdkondi, kus on võimalik kasumlikult äri teha, siis me sinna siseneme. See on meile täiendav äri õllele,? rääkis Remmel.
Saku Õlletehas jäi kasvukiiruselt ja agressiivsuselt Tartule alla, sest Remmel alahindas alguses Tartu Õlletehast. Remmel on mulle ka ise tunnistanud, et A. Le Coqi edu tuli talle üllatusena. Ta pidas 90ndate lõpus ohtlikumaks rivaaliks hoopis Viru Õlut.
Remmeli hinnangul oli A. Le Coqi saavutuste põhjuseks Sakule edu toonud sammude ja otsuste kopeerimine. ?Kogu A. Le Coqi turundusstrateegia on olnud meie jäljendamine, nad on seda teinud väga professionaalselt,? lausus Remmel raamatu ?Eesti turunduse kuningad ja narrid? tarbeks antud intervjuus.
Asjatundjad pidasid seda põhjendust aga Saku Õlletehase juhtide ja omanike nõrgaks eneselohutuseks. Näiteks õlleturgu uurinud Emori projektijuhi Aivar Voogi hinnangul tagas Tartu Õlletehasele edu see, et nad suunasid A. Le Coq Premiumi Saku Originaaliga võrreldes teise turusegmenti.
Originaal seostus tarbijatele tugeva maskuliinse mehega, kellega tahab enamik õllejoojaid sarnaneda. ?Originaal oli asetanud end segmenti, kus asub õlletarbijate raskekahurvägi,? iseloomustas Voog.
A. Le Coq suunas aga oma sõnumi ja tegevuse noorematele ja n-ö pehmematele tarbijatele, meeste kõrval ka naistele. A. Le Coqi reklaamid olid lõbusad ja noortepärased.
Saku oli 90ndate lõpus kergesti haavatav, sest nende tooteportfell ei olnud piisavalt lai ja nad ei katnud kõiki turusegmente. Seetõttu ei õnnestunud Remmelil A. Le Coqi esimeste aastate kiiret kasvu takistada.
Mõlema ettevõtte majandusnäitajate võrdlus näitab, et Tartu Õlletehase tegevus on end paremini õigustanud. Suurt kasumit ja turuliidri positsiooni nautinud Saku majandusnäitajad lahjenesid järsult pärast A. Le Coqi turule tulekut. Remmeli jaoks oli kriitiliseks aastaks 2002, kui Saku käive kukkus üle 200 miljoni krooni ehk Tartu Õlletehasega võrreldavale tasemele. Aasta varem oli Saku Õlletehase käive olnud Tartu omast umbes kaks korda suurem. 2002. aastal teenis Tartu Sakust ka ligi kaks korda suuremat kasumit.
Mõneti üllatav oli, et omanikud toona Remmeli ametisse jätsid. Võibolla oli põhjus selles, et Remmelil õnnestus langustrend kiiresti peatada ning Saku kasumi- ja käibenumbrid hakkasid jälle tõusma. Teisalt ei läinud ka Tartu Õlletehasel enam kõik lepase reega. Nad magasid maha PET-pudelitega turule tuleku. Samuti ebaõnnestus Tartul õllega Black Saku Rocki turupositsiooni ründamine. Need ebaõnnestumised ei pidurdanud aga Tartu õlletehase kasvu.
Noobi tegevus kogu joogiturul liidripositsiooni saavutamisel osutus omanikele tulusamaks, võrreldes Remmeliga, kes leppis esikohaga õlleturul.
Seotud lood
Tartu Ringtee suurema liiklustihedusega lõigu äärde kerkib 2025. sügiseks uus omanäolise modernse arhitektuuriga pilkupüüdev ärihoone „Raja Keskus“. Ärihoone toob Tartu linna juurde umbes 2500 ruutmeetrit kvaliteetset kaubandus-, teenindus- ja büroopinda.