Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kõrge naftahinna tõttu on euro tulek takistatud

    Eesti majanduse struktuuri eripäradest tulenevalt on järsk küttehindade tõus makromajanduslikult suhteliselt valus.
    Ainuüksi hetkel toimuv diskussioon või konflikt, mis on seotud ASi Narva Elektrijaamad korraldatud kütteõli oksjoniga, annab sellest tunnistust.
    Eelkõige lööb kiiresti kallinenud nafta kütusekomponenti enim sisaldavaid teenindussektori, s.t kütte ning transpordi ja logistika valdkondi, samuti esmatarbekaupade ja toiduainete sektori seda osa, kus kütuse- või transpordikulude osakaal toote lõpphinnas on suhteliselt suurem.
    Tuleb arvestada ka seda, et pooleaastase nihkega kallineb nafta hinna tõusu tagajärjel lisaks õlile automaatselt ka gaas (on seotud küttemasuudi hinnaga), mis taas omakorda lööb tarbijat nii kodumajapidamise kui ka tootmis-teenindussektoris.
    Kõige selle tulemusena kiireneb inflatsioon, mis pole euro kasutuselevõtu kontekstis hea. Kuigi ka teistes eurotsooni riikides on olukord sama ja ilmselt tuleb Euroopa Liidul ka kuidagi leevendada oma nõudlikkust ühisvaluuta kasutuselevõtu kriteeriumide osas. Vastasel korral meie ühinemist euroga ei tule kindlasti enne 2009. aasta algust (valitsus kinnitas küll eile taas, et Eesti eesmärk on võtta euro kasutusele võimalikult kiiresti ehk 2007. aasta alguses - toim).
    Kui kütus jätkab kallinemist ja hind kerkib praegusest tasemest kolmandiku võrra kõrgemale lühikese aja jooksul, siis oleks see makromajanduslikult Eestile väga valus ja ohtlik. Pikema aja peale jaotatuna oleks aga taoline hinnatõus kergemini seeditav.
    Nafta hinna mõjusid analüüsides tuleks arvestada ka tarbija käitumismustri võimaliku muutumise mõju tarbimisele.
    Osa tänasest autostunud tarbijaskonnast hakkab vähem kütust tarbima, vähendades veelgi kütusemüüjate kasumimassi ja sundides neid omakorda hoidma hinda kõrgemal, et säilitada tulusid. Teistpidi aga need, kes peavad kulutama kütusele, hakkavad jätkuvalt kokku hoidma muu pealt, eelkõige teenuste ja mitte-esmatarbekaupade tarbimise arvelt, mis omakorda vähendab nõudlust turul ja aeglustab pisut meie majanduse kasvutempot.
    Kuid kõige suuremas ohus on siiski osa transpordikompaniisid ja nende töötajad. Samuti automüüjate tulud, nende läbimüügid langevad kindlasti.
    Kuid lisaks negatiivsetele ilmingutele leiavad autokütuse kallinemise tõttu aset ka positiivsed muutused. Eestlaste üldtuntud kirg suurte autode vastu hakkab jahtuma. Nii nagu mujalgi maailmas, hakatakse eelistama enam säästlikumaid väikeautosid, mis pealegi sobivad palju paremini meie teedele-tänavatele nende seisundit ja laiust ning distantse arvestades.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.