Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mainekaima tippjuhi lahkumine tuleb Tele2-le kasuks
Lõppeval nädalal teatas mobiilsideoperaatori Tele2 Eesti juht Üllar Jaaksoo, et lahkub ametist ning asub juhtima spordikaupade müügiketti Sportland. Jaaksoo mantlipärijaks saab praegune Hansapanga turundusjuht Toomas Tiivel.
Äripäeva hinnangul tuleb Tele2 Eesti juhthobuse vahetamine firmale kasuks.
Meie hinnang võib tunduda Jaaksoo suhtes ülekohtune, sest mees on Äripäeva poolt tehtud küsitluse tulemusena tunnistatud meie lugejate poolt Eesti mainekaimaks ettevõtte juhiks. Jaaksoo juhtimisel saavutas firma kolm aastat järjest Eesti edukaima ettevõtte tiitli. Seetõttu võib sellise talendi kaotamist pidada Tele2 jaoks ka pigem õnnetuseks kui õnneks.
Miks me arvame teisiti? Jaaksoo käitub nagu sportlane, kes lahkub areenilt tipus olles. Antud juhul on areeniks mobiilsideturg. Sellest aastast käivitus numbriliikuvus ja see algas Tele2-le kõige halvemini. Nemad kaotasid rohkem kliente, kui tuli uusi juurde.
Numbriliikuvuse võitjaks osutus turuliider EMT, kes suutis säästuoperaatori Diili loomisega klientide lahkumist pidurdada. Kvaliteeti hindavad kunded jäid EMT-le truuks. Hinda oluliseks pidavad kliendid küll lahkusid, aga tegid seda vormiliselt, sest paljud maandusid säästuoperaatori Diili juures.
Kuni numbriliikuvuseni õnnestus Tele2-l ja tema eelkäijal Q GSMil kiiresti turgu võita. Nad esitlesid end kui kõige odavama teenuse pakkujat. Seda kuvandit aitas inimeste mällu vajutada Dynamo kampaania, mis põhjustas ulatusliku hinnasula. Kuna ei Radiolinja (praegune Elisa) ega EMT soovinud odavaima teenuse pakkuja tiitli pärast võidelda, siis oligi Tele2 edukas.
Alanud aastal aga muutus konkurentsisituatsioon, sest nüüd sai mobiilioperaatorit vahetades jätta numbri samaks ja ka Elisa ning EMT pidid hinnatundlike klientide kinnihoidmiseks midagi tegema. Turule tuldi enda säästuoperaatoritega ja Tele2 ei eristunud enam odavaima teenuse pakkujana. Firma peab nüüd lisaks odavale hinnale leidma teisi konkurentsieeliseid. Uus juht võib olla uues olukorras tulemuslikum.
Sarnased muutused on toimunud ka teistes valdkondades. Erki Urva juhtimisel järsult lennupiletite hinda alandanud Estonian Airil õnnestus kiiresti kasvatada oma klientide arvu ja avada uusi lennuliine. Kiirele kasvule tõmbas piduri easyJeti Tallinna lennujaama maandumine. Brittide odavlennufirma suutis olla hinna osas Estonian Airiga võrreldes konkurentsivõimelisem. Estonian Air alustas ümberkorraldusi tippjuhi vahetamisega.
Teine näide on Säästumarket. Olles Eesti esimene odavkauba-kett, suutis Säästumarket kiiresti turgu haarata. Nad ei pidanud mõtlema turundustegevusele. Leedu VP Marketi sisenemine samasse turusegmenti on aga Säästumarketi kasvutempot pärssinud. Ka Säästumarket on viimastel aastatel kaks korda tippjuhti vahetanud.
Toimetus usub, et Üllar Jaaksoo ametivahetus on kasulik kõigile osapooltele. Tele2 vajas uues konkurentsisituatsioonis uut juhti ja Jaaksoo saab oma kogemusi rakendada välisturgudel kiiresti laienevas Sportlandis. Kihlveokontorites tasub 2006. aasta Eesti edukaimat ettevõtet prognoosides panna panused Sportlandi peale.
Autor: ÄP