Radikaalne kokkuhoiukava Turnaround 2005, mis on lennunduskontserni kulusid kärpinud 22,5 miljardi Eesti krooni võrra, on kindlustanud vaid ellujäämise, tõdes SASi juht Jörgen Lindegaard sel nädalal Taani majanduslehele Börsen antud intervjuus. Järgmise kolme aasta tegevusplaan visandab uusi kärpeid ja kokkuhoiukohti.
?Hoolimata sellest, et oleme viis aastat rasket tööd teinud, ei küüni firma tulusus veel oodatud tasemeni,? märkis Lindegaard. ?Kuid meil on nüüd firma, mis võib eksisteerimist jätkata.?
Järgmine eesmärk on poolitada võlakoorem, praegu 27 miljardit Eesti krooni, et tagasi saada investeerimisjärgu reiting. See looks aluse kasvule ja uute lennukite soetamisele. Aastal 2006 on eesmärk kokku hoida täiendavad 3,3 miljardit krooni. Perspektiivis peab tulusus tõusma 8?10 miljardile kroonile aastas.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Uus strateegia ning majanduslik surve on Lindegaardi sõnul päevakorda tõstnud kontserni osa harude müümise. Saneerimiskava tükeldas kontserni tegevusalade kaupa majandusüksusteks, nüüd on selge, kus teenitakse kasumit ja kust tulevad kahjumid ning millised üksused on konkurentsivõimelised.
Nii võivad müüki minna SASi kontserni kuulunud lennukite hooldusega tegelev SAS Technical Services ning maapealse teenindusega tegelev SAS Ground Services.
?Kui maapealse teeninduse käekäik oleks väljaspool SASi kontserni parem, siis oleks minust naiivne nõuda, et nad kontserni kuuluksid,? ütles Lindegaard. ?Sama kehtib tehnilise teeninduse kohta.? Seda enam, et positiivne kogemus on olemas 2003. aastast, mil SAS müüs ära oma IT-firma SIG.
Kontserni kuuluvate lennufirmade müüki Lindegaard ei plaani.
Küll aga võib SAS lõpetada kauglennud kahjumis liinidel, kus konkurents on terav ja hinnasurve suur. Et lennud jätkuda võiks, nõutakse personalilt ja allhankijatelt täiendavat 750 miljoni krooni suurust säästu. Sulgemisohus on lennud Kopenhaagenist Bangkokki, Shanghaisse ning Seattle?i, kirjutas eilne Börsen.
Pärast mitut suure kahjumiga lõppenud aastat jõuab SAS Lindegaardi sõnul tänavu miinusest välja. Riskid aga püsivad ? turul on jätkuvalt suur ülepakkumine, hinnasurve õõnestab tulusid ning kütusehinnad püsivad kõrgel. Tõsise tagasilöögi võib anda ka Aasia linnugripi võimalik puhang.
SASi kontsern üllatas eile oodatust paremate novembrikuu tulemustega.
Tänu odavamatele lennupiletitele suurenes kontserni suurima lennufirma Scandinavian Airlines reisiliiklus läinud aasta novembriga võrreldes 8,3% ning lennukite täitumus paranes 9,2 protsendipunkti võrra, 68,3 protsendile.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kokku kasvas kontserni kuuluvate lennufirmade reisijakilomeetrite arv ehk reisijate arvu korrutis lennatud kilomeetritega 16,5%. Oktoobris oli kasv 8,5%. Kokku reisis SASi kontserni lennukitega novembris 3 miljonit inimest. Seda on viiendiku võrra enm kui aasta tagasi samal ajal. Tulu reisijakilomeetri kohta on aga odavamate piletihindade tõttu vähenenud.
Reisijate arvu kasv ja kulude kärpimine kasvatasid kolmandas kvartalis SASi kontserni kasumit mullusega võrreldes üle nelja korra. Viimase nelja aastaga kokku 8,3 miljardit Eesti krooni kahjumit saanud kontsern loodab tänavu miinusest välja saada.
Firma aktsia on aasta algusest Stockholmi börsil kerkinud ligi 60%. Investeerimispank Carnegie tõstis eile SASi hinnasihi 110 Rootsi kroonile.