Odavlennufirma Ryanairi siiatulek meenutab veidi kaubandusketi Lidl tulekut - ehk tulemata ta jäigi. Praegu tundub Ryanair olevat uuel katsel, hetketakistuseks aga Tallinna Lennujaama väidetavalt kõrged teenustasud, mida Ryanair soovib esmalt enda kasuks ära rääkida.
Äripäeva toimetus tervitab Ryanairi siiatuleku kavatsust - aga ilma erandi tegemiseta.
Tallinna Lennujaama teenustasude üle on varem kana kitkutud nii, et suled kõrge kaarega lendasid. Kui esimesena siia saabunud odavlennufirma easyJet sai meie riiklikult lennujaamalt odavamad teenustasud - õigemini, kellaaegade järgi diferentseeritud teenustasud -, protesteerisid Estonian Air ja teised n-ö kallimad firmad. Ja igati õigustatult, sest miks peaks odavlennufirma saama odavamad teenustasud. See oleks kõige ehtsam konkurentsi pärssimine.
Täna on tunne, et see kanakitkumine siirdub uuele ringile. Ryanairi uute sihtkohtade direktor Benny Berger ülistab taevani Riia lennujaama, mille teenustasud on sõltuvuses lennufirmade reisijate arvust - ikka nii, et kui rohkem reisijaid, siis madalamad tasud. Nagu reisijate hulgikaubandus. Kahtlemata on Ryanair tõsine tegija ja tooks siia turiste juurde, mis oleks Eesti majandusele järjekordne vitamiinisüst.
Bergeri käes on sellist tüüpi trumbid: Riia lennujaam teenindas 2006. aastal 100% rohkem reisijaid kui Tallinn, selle aasta eduks prognoosib Berger juba 150%, kuulutades ette Tallinna õhusadama mandumist perifeeriaks. Bergeri sõnul olevat Tallinna Lennujaam ebaefektiivne ja kõrgete üksiktasudega.
Kogu loo juures on kerge väljapressimise maik man. Osa trumpe peaks olema siiski Tallinna Lennujaama peos. easyJet toimetab siin ühtsetest teenustasudest hoolimata vägagi edukalt, ehkki alguses ka virises. Tänaseks on easyJetil õnnestunud Estonian Air Berliini-lendudelt välja süüa, mis näitab easyJeti tugevat positsiooni. Kui teha Ryanairile soodustusi, tuleks neid teha ka easyJetile, seega muutuks viimane veelgi tugevamaks tegijaks - kas Ryanair ise kannataks konkurentsi välja? Teisalt on iga erandi tegemine märk subjektiivsest lähenemisest.
Pigem peab riik infrastruktuuri kaudu tagama kõigile äriühingutele võrdsed konkurentsitingimused. Ent mis siis, kui alandada kõikidele õhusõidukitele teenustasusid - tasemele, mida Ryanair näiteks sooviks oma puupüsti täis lennukitele?
Turistide juurdevool on küll kena, ent lennujaam, ehkki riiklik ettevõte, on ikkagi äriettevõte, kes ei saa kahjudega kaubelda. Igal teenusel on mingi omahind. Sooviks majandusminister Edgar Savisaarele kindlat meelt.
Autor: ÄP
Seotud lood
Unikaalseid vaikuseruume tootev Silen kasutab nüüdsest vaid taastuvenergiat, kuna ettevõtte kestlikumaks muutmine annab eksporditurgudel märgatava konkurentsieelise.
Enimloetud
5
Pingerivis 128 toidutööstust
Hetkel kuum
Pingerivis 128 toidutööstust
Tagasi Äripäeva esilehele