Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miami buum kestis vaid 5 a

    Klassik, kelle nime ma ei mäleta, on öelnud: need, kes ei mäleta minevikku, kipuvad seda kordama. Praegu on paras hetk vaadata korraks minevikku ja meenutada 1920. aastate Florida kinnisvarabuumi ja sellele järgnenud kriisi, mis iseenesest oli alles eelmäng 1929. aastal alanud Suurele Depressioonile.
    1920. aastal elas Miami Beachil vaid 644 elanikku, kel oli kokku 80 telefoni. See nimekiri mahtus ära ühele leheküljele Miami telefoniraamatus. Kogu Miami elanikkond oli 1920. aastaks kasvanud eelmise kümnendiga võrreldes neljakordseks ehk ligi 30 000 elanikuni. Selline oli olukord enne Florida Suurt Kinnisvarabuumi.
    Kuna hotellid tahtsid kliente, raudtee püüdis meelitada reisijaid ning poed ootasid ostjaid, sobis kõigile floridalastele John Collinsi algatus, kes hakkas Florida kinnisvara reklaamima USA põhjaosariikides. Kõikides suurtes ajalehtedes ilmusid pildid valgest liivast, helesinistest lainetest ja palmipuu all pikutavast turistist. Külmas ja tatises veebruaris sai pildiallkirjana lugeda "Miamis on juuni".
    Kui siiani olid Floridasse elama asunud vanad, haiged ja rikkad, siis nüüd hakkasid järsku kõik igatsema sooja kliima järele. Hordidena hakkas saabuma inimesi, kellel oli üks eesmärk - osta Floridas kinnisvara ja saada miljonäriks.
    Kinnisvara hind alustas ühtlast, pidevat ja lõputut tõusu. Kõigile oli ju selge: Floridas ei saa kinnisvara hind kunagi langeda. Floridat on ainult üks ja see pole üksnes kvaliteetkinnisvara, vaid midagi enamat. Mida, seda kahjuks lahti ei seletatud.
    Floridas olid järsku kõik kas kinnisvaramaaklerid või -spekulandid. Osteti igasugust kinnisvara ja müüdi see paar kuud hiljem hea kasumiga maha. Kuna hinnad kogu aeg tõusid, puudus igasugune risk. 1700 dollariga ostetud maa müüdi 1925. aastal maha 300 000 dollari eest. Tõsi küll - sellega kaasnes kohtuprotsess, sest maa oli vanalt mehelt osavalt välja meelitatud ja mees ise vanadekodusse sokutatud.
    1922. aastal oli kinnisvararalli täies hoos ja Miami Heraldist sai maailma raskeim ajaleht tänu meeletule hulgale kinnisvarakuulutustele, mis hõivasid peaaegu kogu lehe. Õnneotsijaid saabus kogu Ameerikast, laen oli imeodav ja kasumid lõputud. Üleöö valmisid hotellid, golfiväljakud, terved linnad ning linnaosad. Müüdi optsioone korteritele ja lisaks veel optsioone korteri optsioonide ostmiseks. Kinnisvarabüroode juures olid järjekorrad ja kauplemine järjekorrakohtadega muutus omaette äriks.
    1925. aastal sai pidu järsku läbi. Vähesed olid ostnud kinnisvara elamiseks, peamine ostupõhjus oli soov kinnisvara hiljem maha müüa. Ootamatult olid kõik kinnisvara müüjad, ostjaid polnud. Hinnad kukkusid esialgu aeglaselt, siis järjest kiiremini.
    Täiendava tõuke langusele andis Miami sadamasse sissesõidul uppunud Taani sõjalaev Prints Valdemar, mis oli plaanitud ujuvhotelliks. Florida varustamine mere poolt oli häiritud mitu nädalat. Hinnad kukkusid lõpuks allapoole buumi alguse taset. 1926. a septembris pani punkti orkaan, mis raputas Lõuna-Floridat ja kogu püsti pandud kinnisvara.
    Mõne aastaga muutus idülliline paradiis kolkaks. Florida majanduse kosumine võttis üle 15 aasta, alles II maailmasõja aegu ületati varasem tase. Kuid keegi ei osanud arvata, et Florida kriis oli 1929. a alanud Wall Streeti krahhi hale vari.
    Moraal? Ükskõik, kui palju mingi hind (olgu see kinnisvara või aktsiate oma) võib tõusta, on võimalus ka sama suureks kukkumiseks.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.