• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,22%6 211,68
  • DOW 30−0,1%44 451,62
  • Nasdaq 0,81%20 366,65
  • FTSE 100−0,09%8 777,52
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,79
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,22%6 211,68
  • DOW 30−0,1%44 451,62
  • Nasdaq 0,81%20 366,65
  • FTSE 100−0,09%8 777,52
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,79
  • 29.11.08, 19:06
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Aeroflot jääb kodumaal teisele kohale

Mitmete regionaalsete lennufirmade pankroti järel liitis Putin tänavu need riikliku ettevõttega Russian Airlines, mis viib kauase rahvusliku lennufirma Aeroflot teisele kohale, taustaks on erinevate võimulähedaste huvigruppide konflikt.
Oma üle 300 lennukiga ületab Russian Airlines Aerofloti, kelle lennukipargis on 149 õhusõidukit, kirjutas New York Times. Aeroflot on seni veel juhtiv tegija rahvusvaheliste lendude osas. Peaminister Putin on korraldanud 11 regionaalse vedaja liitmise konsortsiumi Rostehnologii alla kaubamärgiga Russian Airlines (kodumaal Rossija).
Hulga kohalike vedajate maksejõuetus on tänavu põhjustanud palju segadust ja pahameelt. Näiteks üks varasem suurem tegija Kras Air ei suutnud lennukeid starti saata, kuna kütusevõla tõttu polnud enam midagi paaki tankida ning lennujaamatäied ootavaid reisijaid olid marus. “Nad üritavad luua Aeroflotile võistlejat," märkis VTB Banki transpordianalüütik Jelena Sahnova laieneva Russian Airlines kohta.
Peale 11 ettevõtte liitmist riigifirmaga on Venemaal ikkagi veel umbes 100 eraomanduses lennufirmat, peamiselt eraldunud 1992. aasta järel Nõukogude Aeroflotist. Väikefirmade ühine hüüdnimi on “babyflot”. Uus reform, suurim pärast 1992. aasta lagunemist, paneb suuremad babyflotid kokku vedajaks, mis hakkab kunagise emaettevõttega konkureerima. Aeroflot valitseb siiani rahvusvahelisi lende ning saab erinevalt teistest Venemaa lennufirmadest riiklikke subsiidiume.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nii Aeroflotis kui uues ettevõttes on riigil suur osalus, kuid nende toetajad kuuluvad valitsusvõimu eri fraktsioonidesse. Muidu oleks Aeroflot olnud loomulik magnet lennufirmade riigi korraldatud konsolideerimisel. Aeroflot on tihedalt seotud endise presidendi Boriss Jeltsini ebasoosingusse langenud administratsiooniga. Aerofloti juht ja 25% omanik Valeri Okulov on Jeltsini väimees. 30% omanikul Aleksandr Lebedevil on praeguse administratsiooniga pingelised suhted.
Pole üllatus, et uuel ettevõttel on mõjukad taustajõud. 50% kuulub Moskva linnale, 50% riiklikule konglomeraadile Rostehnologii. Viimase juht Sergei Tšemezov on Putini vana kamraad KGB päevilt, 1980ndatel teenisid nad koos luurajaina Dresdenis. Rostehnologii haare on üha laienenud. Selle tuum on relvaekspordi monopolist Rosoboroneksport, kuid ettevõte on laienenud metallitööstuse, autotootmise ja kõrgtehnoloogia valdkondades.
Märgina omanike mõjujõust ja halva endena Aeroflotile on Moskva linnapea Juri Lužkov ja Tšemezov pöördunud ametivõimude poole sooviga lõpetada välismaa lennufirmadelt aastas laekuva 300 mln dollari maksmine Aeroflotile. See on välisfirmade poolt Venemaa õhuruumi kasutamise õiguse tasu, mille andmine Aeroflotile loob tollele väidetavalt ebaõiglase konkurentsieelise. Rivaliteet on ka isiklik: Lebedev kritiseerib Lužkovi linnajuhtimist ja on kandideerinud tema vastu linnapea kohale.
Võib-olla liiga vara Aerofloti maha kanda, kuid riigi toetatud võistleja ilmumine on tema jaoks esmakordne. 1924. aastal asutatud Aeroflot on alati nautinud insaideriseisust, olnud kunagi maailma suurim ja omanud praktiliselt kõiki Nõukogude Liidu tsiviilõhusõidukeid. Seni on Aerofloti juhid uustulnuka suhtes sõna võtmist vältinud. Rostehnologii jättis kirjalikele küsimustele oma äriplaanidest vastamata.
Valdkonna analüütikute sõnul keskendub ta kõigepealt siseriiklikele liinidele, enne kui asub Aeroflotiga rahvusvahelises lennuliikluses võistlema. Konsolideerumine vähendab konkurentsi koduturul, kuid sellel võib olla ka hea külg: Sahnova sõnul oodatakse riigi kontrollilt lennufirmas paranevat turvalisust, parandades seda Vene lennufirmade igavest häda.
Ajaleht tõi karakteersemate juhtudena välja 1990ndate aastate paljude ohvritega õnnetuse, kus piloot oli lubanud lennukit juhtima oma teismelise poja ning näite selle aasta oktoobrist, kus maandumisel unustasid piloodid teliku välja lükata. Kaliningradis baseeruva KD Avia Boeing maandus kodulennuväljal kõhule, õnneks pääsesid inimesed vigastusteta. "Rattad ei olnud välja lastud, kuid kõigi reisijate turvalisus tagati. See ütleb midagi Boeingi lennukite kohta," leidis KD Avia pressiesindaja asja juures hea külje.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele