Venemaa lennukompanii Aerofloti tulevik on
tume, kuna raskustes olevate lennukompaniide abistamise asemel on Kreml loomas
uut, mida kontrollivad peaminister Vladimis Putinile lähedalseisvad inimesed,
kirjutab Financial Times.
Uut lennufirmat, Rosavia, ametlikult veel olemas ei ole. Firmal pole ei kodulehekülge ega pressiesindajat, kirjutab ajaleht ning isegi nimi pole veel lõplikult otsustatud. Pressis kasutati nime Russian Airlines senini, kuni Aeroflot selle vastu protestis.
Pärast ettevõtte loomist hakkab seda juhtima Venemaa ettevõte nimega Rostehnologia ehk riiklik firma, mis tegeleb peamiselt kaitsetööstusega ning mida juhib Putinile lähedalseisev endine KGB ohvitser Sergei Tšemesov. Vene meedia andmetel hakkab 51 protsenti lennukompanii aktsiatest kuuluma Rostehnologiale ning 49 protsenti Moskva linnavalitsusele eesotsas linnapea Juri Lužkoviga. Venemaa lennundusanalüütiku Natalia Sorokina sõnul võib aktsionäride struktuur ka muutuda.
Ettevõte saab endale üle 100 lennuki 11-le riigile ja eraomandusse kuuluvatest lennufirmadest, mis on juba pankrotti läinud.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Aerofloti suurim eraomanikust aktsionäri, oligarh Aleksander Lebedevi olukord on keeruline. Umbes veerand Aerofloti aktsiatest on ta pantinud 400 miljoni dollari suuruse laenu vastu Deutsche Bankilt. Kuna lennufirma aktsia hind on langenud üle 87 protsendi, on pank nõudnud lisatagatisi. „Ma olen kõik oma taskud läbi otsinud ja mingit raha leidnud,“ lausus oligarh möödunud nädalal Financial Timesile. Ta sõnas kartvat, et juhul kui tema osalus langeb alla 25 protsendi (praegu on see 30%), lahjendab valitsus tema osa uute aktsiate emiteerimise abil.
Lebedevi olukorra teeb ka keerulisemaks asjaolu, et teised oligarhid nagu Mihail Fridman ning Oleg Deripaska on Kremlile lähemal. Ta on olnud ka üsna tugev Kremli kriitik ning opositsioonilise ajalehe Novaja Gazeta omanik.
Aerofloti aktsia hind kukkus täna hommikul Venemaa kauplemissüsteemis RTS 15,4 protsenti 0,99 dollarile.