Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Süsteemi sünnivalud

    Alates 2006. aastast on paigas õiguslik raamistik, mis lõi tarbijatele, omavalitsustele ja rehvitöökodadele võimaluse vanu rehve tasuta ära anda. Süsteemi peavad üleval rehvide maaletoojad. Tõsi, seadus võimaldab maaletoojatel valida, kas nad koguvad ise rehve või liituvad tootjavastutusorganisatsiooniga. Süsteem oleks justkui lihtne ja loogiline, aga selle rakendumine on jätkuvalt seotud üle ootuste suurte tõrgetega.
    On heameel tõdeda, et valitsuse poolt hiljuti vastu võetud määrus rehvidest tekkinud jäätmete kogumise, tootjale tagastamise ning taaskasutamise või kõrvaldamise kohta lahendab vähemalt paberil olulise osa probleemidest.
    Määruses sätestatakse, et vanarehvid tuleb koguda lahus muudest jäätmetest. Tootja on kohustatud vanarehve piiramata koguses tasuta tagasi võtma rehvide kasutajalt, mootorsõidukite ja rehvide hooldustöökojalt. Samuti omavalitsuselt ja tema jäätmejaama lepingu alusel haldavalt jäätmekäitlejalt.
    Samuti peab tootja rajama vanarehvide kogumispunktid igasse maakonda, linna, alevisse ning üle 1500 elanikuga alevikku ja teavitama rehvikasutajaid, kus saab vanarehve tasuta tagastada.
    Miks ma aga ütlen, et paljud probleemid saavad lahenduse esialgu paberil? Sest paraku ei tähenda seaduste ja määruste vastuvõtmine minu praktikal põhinevalt alati seda, et elu hakkab nende järgi toimima.
    Olgugi, et põhireeglid kasutatud rehvide utiliseerimiseks on juba ammu paigas, teesklevad paljud rehvide maaletoojad siiani, et neil on üleriigiline nõuetele vastav kogumisvõrgustik. 2009. aastal sai ühe näite põhjal ka kohtulikult tõestatud, et vahemikus 2006-2008 iseseisvalt vanu rehve kogunud maaletoojad ei omanud tegelikult nõuetele vastavat kogumissüsteemi.
    Teine probleem seondub probleemtoodete registri ebaadekvaatse toimimisega. Selles registris peavad olema registreeritud kõik rehve maaletoovad juriidilised isikud. Registreerimisel tuleb esitada ka toimiv jäätmekava, mis peab näitama, mil viisil rehve kogutakse. Paraku on kuhjaga näiteid sellest, kuidas ettevõtted esitavad registrile fiktiivseid jäätmekavasid, kus nad väidavad, et korraldavad kogumist ise.
    Kolmas probleem on seotud järelevalvesüsteemi nõrkusega. Jäätmekava vastavust nõuetele peab kontrollima keskkonnainspektsioon, kuid paraku on järelevalve puudulik.
    Probleem on ka asutustevaheline koostöö, sest nagu juba öeldud, saab maaletooja registreeringu ka täiesti suvalise jäätmekavaga. Lisaks peaks seaduse kohaselt probleemtoodete register arvutama kvartaalselt maaletoojate turuosasid, kuid siiani pole seda tehtud isegi mitte aastate kohta.
    Lisaks on suhteliselt naeruväärsed ka karistused, mis rikkujatele rakenduvad. Näiteks, kui ettevõte toob 10 tonni rehve maale, kuid pole kogumist ja taaskasutamist korraldanud, on maksimaalne trahv, mida praktikas on määratud, 5000 krooni. See on selgelt odavam, kui hakata looma iseseisvat kogumisvõrku või liituda tootjavastutusorganisatsiooniga.
    Uuest määrusest võidab eelkõige lõpptarbija, kuid ka kohalik omavalitsus ning rehvitöökoda.
    Kutsun üles kõiki rehvide maaletoojaid sellesse määrusesse tõsiselt suhtuma ning nõuetele vastavat kogumisparki looma, kas siis iseseisvalt või tootjavastutusorganisatsiooni kaudu. Sellest võidab meid ümbritsev keskkond, seega ka meie ise. Mida puhtamas keskkonnas me elame, siis seda puhtamad on ka meie mõtted.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Reedel tehti kõige enam tehinguid Tallinna börsil
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.