Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Edu tagab kogu ärimudeli arendamine
Rahvusvahelise edu saavutamiseks ei piisa ainult uuest tootest või teenusest, vaid vajalik on innovaatiline ärimudel.
Üks levinud selle arendamise võimalus on Šveitsi teadlase Alex Ostervalderi Business Model Canvas, mis annab visuaalse ülevaate ettevõtte äritegevuse toimimisest.
Eestis on selle meetodi üheks propageerijaks Ekspordi Akadeemia konsultant Juhan Bernadt, kes tutvustas seda hiljuti Rootsis EASi korraldatud innovatsioonialasel õppereisil käinud Eesti ettevõtjatele.
Lõuendi klientide osasse tuleb kirja panna, kas väärtust luuakse massturule, nišiturule, segmenteeritud või mitmekesistatud turule.
Seejärel on vaja kirja panna, millist suhtlust kliendid ootavad: isiklikku abi, klienditeenindajat, iseteenindust, automaatseid teenuseid või kogu teeninduskeskkonda. Kanalite osas tuleb kirjeldada, kuidas kliendid saavad teada meie toodetest ning kuidas toimib ostmine ja logistika. Tulude osasse on vaja kirjutada, kas need põhinevad näiteks müügil, kasutustasul, kordustellimustel või reklaamil ning kas hinnad sõltuvad mahust, kokkuleppest või hinnakirjast.
Seejärel jõuame võtmetegevuste juurde: kas vaja on tootmist, probleemilahendust või mingit platvormi. Siis tuleb kaardistada, keda vajame võtmepartneritena, ning viimasena määratleda väärtuspakkumise peamised kuluallikad.
Kui ärimudel on kaardistatud, tuleks muuta konkurents väärtusinnovatsiooni abil väheoluliseks. Seda nimetatakse ka blue ocean'i strateegiaks. Selleks on ühelt poolt vaja mõelda, milliseid omadusi tootest või väärtuspakkumisest klient ei väärtusta ning mille kõrvaldamisel saaks kulusid kokku hoida.
Teisalt tuleb kaardistada, mis faktoreid tuleb tõsta tublisti üle valdkonna standardite ning mida sellist on ettevõttel võimalik luua, mida konkreetses valdkonnas varem pakutud pole. Blue ocean'i strateegia aitab vältida masu ajal levinud olukorda, kus ettevõtja peab pakkuma täpselt samade omadustega toodet või teenust järjest väiksemate ja väiksemate kuludega.