Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Infotehnoloogia teeb transpordivahendi intelligentseks ja võtab üle inimese rolli

    Et süveneda infotehnoloogia rolli tulevikus kasutusele tulevates transpordivahendites, peame kõigepealt defineerima transpordivahendi. Praegu ja lähemas tulevikus jääme kaupade liigutamiseks kasutama füüsilisi transpordivahendeid, mis vajavad liikumiseks planeedi materiaalseid keskkondi - maad, õhku ja vett ning õhuta lähikosmost. Kaugemas tulevikus ehk sadade aastate pärast vajadus selliste transpordivahendite järele järk-järgult kaob.
    Välja on arendatud teleportatsioon. Kõiki kaupu võib tarbijate vahel jaotada nii nagu elektronkirjale lisatud manuseid. Saadetav kaup dematerialiseeritakse ühes otsas ja rematerialiseeritakse teises.
    Kõik ettevõtted, kodud, isiklikud sõiduvahendid ja miks mitte ka kallimate riiete taskud on varustatud de- ja rematerialiseerimisseadmega. Nendesse saab sobiva mahu ja kaaluga saadetisi adresseerida ning sealt vajadusel saadetisi ka teele läkitada.
    Aga kuna enne sellise transpordiliigi väljaarendamist jõuab veel palju bitte info-ookeanisse voolata, siis keskendume seekord transpordivahendite arengule lähitulevikus.
    Üks kindel trend, mis hakkab juba välja joonistuma, on see, et tulevikukaupade liigutamiseks mõeldud transpordivahendeid ei hakka juhtima nendes istuvad inimesed.
    Paljud juba praegu toodetavad liiklusvahendid suudavad osaliselt tunnetada enda ümbrust, kasutades radareid, optilise signaali töötlust ja mitmesuguste andurite abisignaale, ning langetada vajalikke juhtimisotsuseid.
    Näiteks on nad võimelised iseseisvalt pidurdama, kui eesolev auto seda peaks tegema ja juht piisavalt kiiresti otsasõidu vältimiseks ei reageeri.
    Tehisintellekti kiire areng võimaldab inimjuhist üsna kiiresti täielikult loobuda. Tõenäoliselt suureneb seeläbi märgatavalt liiklusohutus ning kaupu vedavate transpordivahendite liikumist on võimalik märkimisväärselt optimeerida.
    Esiteks võib transpordivahendite liikumine toimuda 24/7, ilma et juht väsiks ja muutuks ohtlikuks teistele liiklejatele. Teiseks on võimalik välja arvutada ja nüanssideni selgeks määrata, kuidas on tööülesannet optimaalne täita. See planeering sisaldab ülesande täitmiseks lühima aja, väikseima kütusekulu ja parima marsruudi leidmist ning muid ülesande täitmisega seotud nüansse.
    Telekommunikatsioonivahendite kiire areng võimaldab lairibaühenduse pidamist kõigi transpordivahenditega. Näiteks on võimalik jälgida 3D-kvaliteediga pilti kõigist masinatest ning tagada inimese kiire sekkumine kohe, kui selleks vajadus tekkib.
    Samuti võib selle abil keegi väline osapool soovi korral transpordivahendi juhi või omanikuga suhelda. Lisaks suhtlevad omavahel kõik töös olevad transpordivahendid, edastades reaalajas informatsiooni keskkonnaolude kohta.
    Targemaks ei muutu mitte ainult transpordivahendid ise, vaid ka kaubad. Kõik kaubasaadetised on võimelised ümbritseva keskkonnaga suhestuma, omades erinevaid keskkonnast autonoomselt energiat ammutavaid sensoreid ning sidevahendeid.
    Iga kaup oskab nii sõltumatult kui ka transpordivahendi süsteemide kaudu suhelda kesksete logistikasüsteemidega, andes infot oma asukoha, keskkonnatingimuste ning selle kohta, millal ta edukalt sihtkohta jõudis.
    Kaup moodustab teda transportiva sõidukiga intelligentse terviku, kus vajalikke juhtimisotsuseid on võimalik vastu võtta eriolukordade tekkimisel. Näiteks kui transporditav toidupakk avastab, et temas olev toiduaine ilmutab enneaegse riknemise tunnuseid, siis on vaja pakkide transpordi ajalisi prioriteete kiiresti muuta ning esimesena just riski all olev kaup kohale toimetada.
    Kõik kirjeldatu saab võimalikuks eeskätt tänu infotehnoloogia arengule. Transpordivahendite sensoritelt saadav informatsioon töödeldakse reaalajas juhtimisotsusteks, mis on kindlasti adekvaatsemad ja kiiremad kui inimjuhi otsused.
    Kombineerides transpordivahendi ja kaubasaadetiste võimed neid reaalajas jälgiva logistilise kesksüsteemiga, kujuneb kauba transportimine tulevikus praegusest palju kiiremaks, odavamaks, ohutumaks ja keskkonnasõbralikumaks.
    Autor: Tõnu Grünberg
  • Hetkel kuum
Artur Praun: ettevõtted hakkavad varem või hiljem omaenda digiprügisse uppuma
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Rootsi majandus kahanes esimeses kvartalis ootamatult
Rootsi sisemajanduse koguprodukt kahanes esimeses kvartalis varasema kvartaliga võrreldes 0,1 protsenti ja eelmise aasta sama ajaga võrreldes 1,1 protsenti, teatas riigi statistikaamet.
Rootsi sisemajanduse koguprodukt kahanes esimeses kvartalis varasema kvartaliga võrreldes 0,1 protsenti ja eelmise aasta sama ajaga võrreldes 1,1 protsenti, teatas riigi statistikaamet.
Kaubanduse palga TOP: parim palk küünitab 7000 euro poole
Jaekaubanduse parima palga maksjad tegelevad kõik autodega, tabeli tipus on tänavu haagisemüüja Schmitz Cargobull Eesti, kus keskmine palk küündis peaaegu 7000 euroni.
Jaekaubanduse parima palga maksjad tegelevad kõik autodega, tabeli tipus on tänavu haagisemüüja Schmitz Cargobull Eesti, kus keskmine palk küündis peaaegu 7000 euroni.