Tesla aktsiahindade kukkumist ootavate „karude” argumente uurides tulid päevavalgele küll mõned skeptilisust äratavad asjaolud, kuid mida alahinnata ka ei saa. Vaatame üle skeptikute argumendid ja vastuargumendid neile.Esiteks, väidavad skeptikud, et Tesla eesotsas seisab autode maailmast kauge inimene – ettevõtte PayPal looja Elon Musk.
Nii see on, kuna ta lõi kaasa PayPal süsteemi loomisele selle algstaadiumis. Kuid hetkel on Musk ka 2002. aastal tema loodud kosmoserakette Falcon tootva ettevõtte SpaseX peadirektor, mistõttu ei saa öelda, et tehnika talle võõras on.Pealegi Muski meeskonnas tegeleb turunduse ja müügiga tõeline „staar” George Blankenship firmast Apple. Peaaegu kõik kõrgemad juhid on varem töötaud sellistes kohtades nagu Google, Mazda, Ford, Toyota, GM, Audi, BMW, Youtube. Meeskonna professionaalsuses ei tasu kahelda.
Teiseks, väidetavalt rahastatakse Teslat riigieelarvest, mis minu arvates on isegi positiivne märk. Tarbija saab auto odavamalt kätte, ent ettevõte ei kannata sellise „allahindluse” tõttu.
Kolmandaks, ettevõttel on ainult üks mudel, mis maksab üle 100 000 dollari, kuna Mudel S ei ole veel turule tulnud. See juhtub lähikuudel ning juba on sõlmitud auto müügilepingud. Paljud on maksnud ka 5000 dollari suuruse ettemaksu ja ootavad auto tarnimist.
Neljandaks, siiani on ettevõte olnud kahjumis. 2009. aastal moodustas kahjum 55 miljonit dollarit, 2010. aastal 155 miljonit. Kahjumid on seotud suurte kulutustega tootmise käivitamisel. Usun, et need on täiesti põhjendatud ja isegi kasulikud ettevõtte edaspidise konkurentsivõimelisuse seisukohast.Väiksed autotootjad ei jää turule püsima. Elektriautoid tootvate Nissani, Chevrolet, Volvo taustal võib Tesla oma konkurentsivõime kaotada, mis on tõepoolest tõsine riskifaktor.
Mudeli S rentaablus on madal. Nädalapäevad tagasi teatasid firma esindajad, et iga, ka S klassi kuuluv mudel, on tulutoov. Vaatame aga, mida arvab turg, mis on juba arvestanud kõiki argumente Tesla aktsiate noteeringutes.
Lühikese aja jooksul pärast aktsiate avalikku esmaemissiooni (IPO) kallinesid aktsiad kümnete protsentide võrra, misjärel kõikus hind pikemat aega 18-22 dollari vahel. Edasine hüpe on minu arvates seotud teiste ettevõtete püüdlusega tutvustada antud sektorit (just siis esitlesid autotootjad oma elektriautosid). Konkurendid tutvustasid oma uuslahendusi, mis esmapilgul oleks pidanud kahjustama Tesla käekäiku. Kuid ainult esmapilgul. Turg on suur ja hiidettevõtete väljumine sellele osutab pigem tööstusharu edaspidisele arengule. On ju pikka aega elektriauto olnud ainult julge insenerilahendus, omamoodi kontseptuaalseks autoks.
Aktsiate kiiret kasvu 36 dollarini tumestas tähtaja lõpp IPOga aktsiaid ostnud investorite jaoks. Osa väärtpabereid müüdi maha just viimastel päevadel, kui reeglite järgi ei saanud esimesed investorid oma aktsiaid müüa. Spekulandid kartsid, et need, kes ostsid aktsia 17 dollariga, kiirustavad neid müüma hinna eest, mis kahekordselt ületab IPO hinda.