Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Taskila: hinnang selgub järgmise aasta lõpus

    Estonian Airi juht Tero Taskila tunnistab intervjuus, et ettevõtte uuele strateegiale hinnangu andmiseks tuleb oodata järgmise aasta lõpuni.

    Estonian Air on praegu lahingus, saades lööke mitmelt poolt ja valusalt. Eelkõige meedialt, kus ilmuvad karikatuurid ja artiklid räägivad jonnaka järjekindlusega kas a) lennufirmat juhtiva Tero Taskila 33 000eurosest kuupalgast, mis ületab kuus korda presidendi oma ja mis teeb temast kõige priskemalt makstud riigiameti juhi; b) Estonian Airi eelseisvatest koondamistest või c) hiigelkahjumist, mis ulatub 17 miljoni euroni. Selle aasta esimese poole kahjum on pisut üle 11 miljoni euro.
    Taskilast oodati imemeest, kes tõstab Estonian Airi hiilgusesse. Seda ei ole veel juhtunud. Selle pettumuse saab Taskila ületada vaid täites lubaduse muuta Estonian Air kasumit teenivaks ettevõtteks.
    Kui palju Te meediat jälgite – Estonian Airi puudutavaid artikleid?Me jälgime ettevõttena nii Eesti kui ka rahvusvahelist meediat. Mind ennast briifitakse pealkirjadest ja artiklitest. Kui mul on aega, siis ma vaatan need läbi. Aega alati pole.Ühelt poolt on hea, et käib diskussioon. See näitab, et inimesed hoolivad Estonian Airi arengust. Muidugi, paljud asjad on kontekstist välja võetud, põhjendamata.
    Näiteks?Näiteks vaatame tänast artiklit palgast ja sellest, kui palju teenib lennufirma juht reisijate arvu kohta (Päevalehe kolmapäevane artikkel sellest, et Taskila teenib teiste lennufirmade juhtidest mitu korda rohkem – toim). See on ebaõiglane, sest ei arvestata teiste firmade kogupaketti. Samal ajal tuuakse minu palga võrdlus reisijate arvuga – arvuga, mis pole tekkinud minu juhtimise ajal. Ei võrreldud õunu õuntega. Samal ajal peab aru saama, et lennunduses sõltub paljugi majandusest. Me oleme siin, et lennufirmat kasvatada, see ei juhtu üleöö.
    Vaadata saab ka vastupidi, näiteks Lufthansa tegevjuhi palga ja reisijate arvu vahet – kui nii, siis see tähendaks, et mu kuupalk peaks olema 500 eurot.
    Selles mõttes – jah, kontekstist väljarebimine vahel ärritab.
    Kuivõrd on ennast õigustanud lennud väikestesse Põhjala linnadesse?Kui mõtlete liine Soome, siis kõik need lennud katavad tegutsemiskulud. Kajaani on olnud finantsiliselt kõige keerulisem, kuna see on väga pikk lend ja tähendab suuremaid kulusid.
    Milles seisneb Estonian Airi praegune strateegia?Estonian Air peab kasvama, peame saavutama mastaabiefekti, et saaksime raha teenida. Siin on väike elanikkond ning väike, kui mitte kõike väiksem koduturg kogu Euroopas. See tähendab, et kui tahame omada otseliine, peame leidma nõudlust kuskilt mujalt. See on põhjus, miks me töötasime välja sõlmjaama kontseptsiooni – et inimesed tuleksid Tallinna ja täidaksid lennud, mis on mõeldud Eestile ligipääsetavuse parandamiseks.
    Kui venelased, soomlased, lätlased ja leedukad ei tuleks Tallinna, siis me ei saaks nii sageli ja nii tihedalt lennata, nagu me praegu teeme.
    Teil oli vist ka küsimusi liinide sulgemise kohta?
    Jah.Mul on julgust öelda, et me ei sulge liine. Peab vaatama hooaegu erinevalt. Lennunduses on kaks hooaega: suvi ja talv. Suvehooaeg algab aprillis ja lõpeb oktoobris. Talvehooaeg algab oktoobri viimasel nädalal ja lõpeb märtsi viimasel nädalal.
    Ei saa võrrelda suve ja talve, peab võrdlema suve ja suve. Kui võrrelda tulevat talve eelmisega, siis on meil 75 protsenti rohkem lende. See ei ole vähendamine. See on suurendamine.
    Strateegia juurde tagasi tulles. Millega Te rahul olete? On see olnud edukas?Me ei saa veel öelda, on see edukas või mitte. Kui ma ütlen, et jah, see on edukas, siis tähendaks see, et strateegia rakendamine on lõpuni viidud. Kolm kuud ei ole piisav aeg selle hindamiseks. Hinnangu andmiseks peame ootama järgmise aasta lõpuni.Me oleme seadnud endale eesmärgi: kui firma on järgmise aasta lõpuks kasumlik, siis tähendab see, et strateegia töötab ja et tuleviku kasum katab kahjumi, mis kaasnes strateegia rakendamisega.
    Oleme paremaks läinud, kuid muidugi peame olema kuluefektiivsemad. See on koht, kus me viibime. See viib vist meid järgmise küsimuse juurde – ümberkorraldused seoses tööjõuga.
    Täpselt nii.Mõelgem loogiliselt. Viimased 20 aastat oli siin käsitsi raamatupidamine. Me saame arve, keegi trükib selle sisse ja me maksame arve. Talvel rakendasime automatiseeritud raamatupidamissüsteemi. Me ei vaja enam kolme inimest, kes trükiksid asju ümber, mis omakorda tähendab efektiivsust.
    Sama asi kliendisuhetega. Iga kord, kui saime kliendilt kaebuse või kiituse, saadeti e-kirju  kogu organisatsioonis – kes saab seda kontrollida, kes vastaks kliendile. Ühe kaebuse kohta tuli 20 e-kirja, inimesed kogunesid koosolekutele. Nüüd on meil keskandmebaas, millele on kõigil ligipääs.
    Aga piloodid?Me ei ole vähendanud pilootide arvu.
    Estonian Airi 2011. aasta  kahjum oli ligi 100 miljonit eurot.17 miljonit. (Muigab) Finnairil oli 110.
    Mis läks valesti?Ma tulen tagasi mastaabiefekti juurde. Väikesel firmal on väga raske olla kasumlik. Kui sul on teatud hulk kulupõhist infrastruktuuri, aga kui oled väike, siis on ka vähem tulu. Me teenime tulu lendamisega. Samal ajal jäävad kulud samale tasemele. Piloodid saavad sama tasu, ükskõik, kas nad lendavad ühe tunni või hoopis 100. Sama asi käib ülejäänud firma kohta.
    Ja vead? Milliseid vigu olete teinud?(kulmukergitus) Mina olen teinud? Või organisatsioon?
    Mõlemad.
    Kui vaadata tagasi, siis oleksime pidanud aktiivsemalt selgitama oma tegemisi väljapoole. Miks meil on vaja olnud sellist mudelit, miks me nii teeme.
    Me ei ole suutnud turusituatsiooniga piisavalt kaasa liikuda. Kui võrrelda praegust 2010. aastaga, siis kütuse hind on tõusnud 60 protsenti. 40 protsenti tuleb kütusehinnast USA dollarites, 20 protsenti euro kursist. Kütuse hind on alati USA dollarites. Isegi kui hind jääb samaks – euro väärtuse langus toob kaasa ka kütuse hinna tõusu. Kõik, mis me oleme saavutanud säästmisega, võtab ära kütuse hinna tõus. See on väljakutse.
    Autor: Laura Mallene, Indrek Kald
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.