• OMX Baltic−0,17%299,54
  • OMX Riga−0,12%888,37
  • OMX Tallinn0,11%2 063,48
  • OMX Vilnius−0,02%1 207,48
  • S&P 5000,32%6 263,7
  • DOW 300,53%44 254,78
  • Nasdaq 0,25%20 730,49
  • FTSE 100−0,13%8 926,55
  • Nikkei 2250,3%39 781,79
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%90,65
  • OMX Baltic−0,17%299,54
  • OMX Riga−0,12%888,37
  • OMX Tallinn0,11%2 063,48
  • OMX Vilnius−0,02%1 207,48
  • S&P 5000,32%6 263,7
  • DOW 300,53%44 254,78
  • Nasdaq 0,25%20 730,49
  • FTSE 100−0,13%8 926,55
  • Nikkei 2250,3%39 781,79
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%90,65
  • 10.08.12, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Auto. Maasturiomaniku leevendus B69

Aeg-ajalt räägitakse siin-seal B69-nimelisest müstilisest terminist. Mis imeloom see veel on? Tegemist on B- ja BE-kategooria vahelise sõidutunnistusega, mis lubab juhtida 750 kg raskemat autorongi kui tavalise B-kategooria juhiloa puhul. Kellele see kasulik  on?
Paljud sõiduautojuhid on seisnud probleemi ees, mil vajadusel vedada treileril teist autot, raskemat haagissuvilat või mõnd kogukamat haakeseadet, peavad nad kohale kutsuma mõne BE- või CE-kategooria juhiloaga tuttava, sest autorongi täismass ületab reeglina sellisel juhul 3,5 tonni. Minna BE-kategooria koolitusele, mille pakett on suurusjärgus kuni 350 eurot, ei ole aga otstarbekas, sest selliseid olukordi tuleb ette vaid mõni aastas, kui sedagi.
Veelgi absurdsem mure kimbutab aga raskemate maasturite ja väikebusside omanikke, kellel ­ainuüksi auto täismass küündib kolme tonni lähedale. Sel juhul ei tohi seaduse järgi B-kategooria loaga vedada isegi kõige tavalisemat 750 kg täismassiga kerghaagist. Levinud üheteljeline kerghaagis kaalub vaid paarsada kilo, kuid tema täismass on 750 kg ja liidetuna võib see B-kategoorias lubatud 3500 kg piiri üsna lihtsalt ületada.
51,12 eurot võivad hädast päästa. Uues liiklusseaduses on aga paragrahv, millest ei ole just ülemäära räägitud. Nimelt on võimalik vaid 51,12 ­euro eest sooritada ARKis sõidueksam ja selle läbimisel saada juhiloale märge, et juht võib sõita autorongiga, mille täismass on kuni 4250 kg. Lisanduvad 750 kilogrammi võivad sageli ollagi väljapääs olukorrast.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tegemist ei ole BE-kategooriaga, vaid seda nimetatakse B96 eksamiks. Selle eksami sooritamiseks on vaja minna lähimasse ARKi büroosse, tasuda 25,56 eurot riigilõivu sõidueksami eest ja teist sama palju uue juhiloa eest. Haagis eksamisõiduks tuleb tavaliselt endal muretseda – ja siin on oluline moment see, et eksamil peab ARKi kinnitusel olema mitte kerg- (täismassiga kuni 750 kg), vaid suurem haagis ning ka autorongi täismass peab ületama 3500 kg. Taas tuleb appi kutsuda mõni  B96- või BE-kategooriat omav sõber, sest ise sellise autorongiga ju veel sõita ei tohi.
Kui haagist endal võtta pole, saab selle rentida. Näiteks autotreileri, mille täismass on reeglina ca 2000 kg. Siin peab muidugi jälgima, et auto enda täismass ei ületaks 2250 kg, vastasel juhul tähendaks see juba BE-kategooria eksamile sõitmist. Viimase puhul on autorongi lubatud täismass kuni 5000 kg, ehk B96st omakorda 750 kg enam. Ehk sisuliselt ongi B96 n-ö kirik keset küla variant.
Kellele see on kasulik? Eeskätt annab B96 leevendust maasturiomanikele, kelle auto täismass ületab 2750 kg piiri ja kes ei tohtinud varem vaatamata toekale vedukile isegi tavalist 750 kg kerghaagist vedada. Suhteliselt absurdne olukord, sest autorongi tegelik mass ei pruugi isegi üle 2500 kg küündida, kuid rehkendus käib ikka täismassi alusel.
Teiseks loomulikult neile, kes aeg-ajalt vajavad raskema haagise vedamist. Haagissuvilat, järeleveetavat seadeldist, hobuhaagist jms. Või autotreiler –täiesti tavalise sõiduautoga, täismassiga 1900 kg, ei tohi B-kategooria loaga seaduse järgi sõita isegi tühja autotreileriga, sest viimase täismass on ca 2000 kg ehk kogu autorongi täismass ületab 400 kg võrra lubatud 3500 kg piiri. Pärast B69 eksami sooritamist võib sellega juba sõita, kuid siin on üks “aga”: kas sellega ka midagi vedada saab?
Masside ja kilode mäng. Siin hakkabki kilode ja massidega rehkendamine. Vanasti oli reegel, et haagise täismass ei tohi ületada auto tühimassi, kuid nüüd on asi lihtsam: tuleb vaadata auto tehnilisse passi ja sealt välja lugeda, kui suure massiga haagist teie auto tohib vedada. Ja nii ongi.
Võtame aluseks tollesama tavalise sõiduauto, täismassiga 1900 kg, ja tema sappa haagitava ­autotreileri täismassiga 2000 kg. Kokku on ­autorongi täismass 3900 kg ehk pärast 51,12 euro maksmist ja eksami edukat sooritamist täiesti legaalne autorong. Kui suurt autot aga sinna peale tohib sikutada? Siin tuleb appi võtta nii auto kui ka haagise tehniline pass. Sellise auto tühimass on oletatavalt ca 1350 kg ja suurim lubatud piduritega haagise mass (autotreilerid on varustatud inertspiduritega) ca 1300 kg.
Seejärel tuleb vaadata haagise tehnilisse passi ja lugeda sealt välja tolle tühimass. Tavaliselt jääb see 600 kg piiresse. Nüüd selgubki, et selle auto ja haagisega tohib vedada vaid kuni 700 kg sõidukit. Tavaelus tähendab see seda, et nii kerget sõidukit pole üldse olemas, või kui on, siis vaid mõni üksik. Ja siin ei aita enam ei B96 ega BE-kategooria. Vaja on kogukamat autot.
Kui auto on, vastupidi, liiga suur, on tõenäoline, et B96 kategooriast enam ei piisa. Vaja on juba BE-kategooriat. Seega tegelikult ongi nii, et kui rääkida treileriga ühe sõiduauto (tühimassiga ca 1300 kg) vedamisest teise sõiduautoga, siis eeldab see vähemalt 1950 kg tühimassiga vedukit (600 kg haagis + 1300 kg sellel olev sõiduk). Sellise auto täismass on aga ca 2400 kg. Ja kui nüüd omakorda liita sellele treileri täismass (2000 kg), saame kokku juba 4400 kg ehk B69st ikkagi 150 kg enam.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Loomulikult on ka kergemaid autosid ja ca 1000 kg tühimassiga sõiduauto vedamiseks mahub tüüpiline väike linnamaastur (tühimassiga ca 1600 kg ja täismassiga ca 2000 kg) lubatu piiresse kenasti ära.
 
 Tasub teada
Millise juhiloaga millist haagist võib vedada?
B-kategooria – kerghaagist täismassiga kuni 750 ning raskemat haagist, kui autorongi täismass (auto täismass + haagise täismass) ei ületa 3500 kg.B69 – kerghaagist täismassiga kuni 750 ning raskemat haagist, kui autorongi täismass (auto täismass + haagise täismass) ei ületa 4250 kg.BE-kategooria – kerghaagist täismassiga kuni 750 ning raskemat haagist, kui autorongi täismass (auto täismass + haagise täismass) ei ületa 5000 kg.
Kuidas haagiseluba saada?
B69 – Vaja on sooritada lähimas ARKi büroos vaid sõidueksam ning tasuda 2 × 25,56 eurot riigilõivu.BE – Vaja on läbida autokoolis vastav koolitus koos teoorialoengute ja õppesõiduga, mis maksab suurusjärgus 220–250 eurot. Seejärel sooritada nii teooria- kui ka sõidueksam ARKi büroos ning tasuda riigilõivud, kokku 89,46 eurot.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Allikas: ARK

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 30 p 24 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele