28. november 2012 kell 21:00

Ministri isa võlgades ettevõtte tühjendas mõjukas sõpruskond

Keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannuse ja Rain Rosimannuse soovitusel pandi Väino Pentuse probleemides vaevleva firma Autorollo asju ajama nende tuttav advokaat Siim Roode.

Varade väljaviimist abistas sõpruskond, kes oli ka vabade mõttekaaslaste ühenduse ja hiljem parteiks kasvanud Res Publica alguse juures.Teisipäeval kirjutas Äripäev, et pankrotistunud veofirma Autorollo võlausaldajad plaanivad esitada hagi Keit Pentus-Rosimannuse, Rain Rosimannuse ja Siim Roode vastu. Hagi aluseks on dokumendid, mis näitavad, et nimetatud isikud olid seotud võlausaldajatele umbes poole miljoni euro suuruse kahju tekitamisega. Suurim võlausaldaja oli riiklik KredEx, kes võlanõude loovutas.

Rosimannused olid toimunust teadlikud. Autorollo pankrotitoimkond ja advokaadibüroo LEXTAL advokaat Olavi-Jüri Luik kinnitasid, et keskkonnaministri isale kuulunud Autorollo võtsid ühel hetkel kontrolli alla Keit Pentus-Rosimannus ja Rain Rosimannus. Nende algatusel pandi võlgades vaevlenud firmat sisuliselt juhtima advokaat Siim Roode. Otsustest ja tegevusest, mis tõid kaasa firma skeemide abil varatuks tegemise, teadsid Äripäeva andmetel ka minister ja tema abikaasa. Ajal, mil Roode firma Roode&Partnerid oli Autorollo omanik ning aitas segaseid rahaasju klaarida, viidi väidetavalt firmast välja suurem osa varast ehk autopark ja rohkelt sularaha.Erinevad dokumendid näitavad, et Autorollo varatuks tegemisele aitas kaasa mõjukas sõpruskond, kuhu kuuluvad võimuparteide Reformierakonna ja IRLi liikmed ja nende parteide rahastajad.Skeemide (loe lk 6) ühe võtmefirma Kiili Autoveod omanik Valjo Liivamägi on IRLi liige ja rahaliselt toetanud ka Res Publicat. Liivamägil on ärisidemed IRLi Res Publica tiiba kuuluva mõjuka Toomas Tautsiga, kelle firma osales samuti tehingus Autorolloga.Liivamägi ja Tauts on osanikud Võrumaal Savilöövi külas potitehast pidavas Estonian Pottery OÜs. Savikeskuse väljaehitamiseks esitatiEASile taotlus toetuse saamiseks, ent toetust ei saadud. Tautsi abikaasa Kristina Tauts on EASi nõukogu liige. Toomas Tauts ise kuulub Eesti Energia nõukogusse.

Tammeoksa äripartnerid. Liivamäel ja Tautsil on ärisidemed ka jäätmemajanduse ühe niiditõmbaja Anti Tammeoksaga, kelle kelmusekahtluse uurimiseks on algatatud kriminaalasi. Res Publica liikmena riigikogus olles oli Tammeoks koos Rain Rosimannusega keskkonnakomisjonis üks peamistest jäätmevaldkonna seaduste tegijatest. Keskkonnainvesteeringute Keskuse (KIKi) nõukokku kuuludes seisis Rosimannus aktiivselt selle eest, et KIK jagaks toetust Võru vallas Tammeoksaga seotud Eesti Pakendiringluse kinnistule jäätmekeskuse rajamiseks.Ka vandeadvokaat Siim Roodel on Rain Rosimannusega ärisidemeid. Nimelt omandas mullu detsembris OÜs Meedia Rosimannuse ettevõttele Väädi kuulunud osaluse just Roode & Partnerid.Roode valiti 2010. aasta IRLi suurkogul ka erakonna aukohtu liikmeks, selle aasta suurkogul ta selleks enam piisavalt hääli ei saanud.Roode on Res Publica liikmena olnud Tallinna linnavolikogus ja juhtinud linnamajanduskomisjoni ja linnavarakomisjoni. Toomas ja Kristina Tauts ning Siim Roode valiti 2003. aasta Res Publica Tallinna piirkonna juhatusse ning 2005. aastal, Tallinna võimu­kriisi ajal, pidasid nad läbirääkimisi Reformierakonna Tallinna piirkonna tollase juhi Keit Pentusega.

Rosimannused eitavad. Keit Pentus-Rosimannus on algusest peale Äripäevale kinnitanud, et temal ei ole Autorolloga seost ning 500 000eurosest hagist, mida võlausaldajaid esindav advokaadibüroo plaanib ka tema vastu esitada, kuulis ta esimest korda Äripäeva ajakirjanikult.Äripäev on ministrile mitu korda täpsustavaid küsimusi saatnud, kuid sisulisi vastuseid pole saanud.  “Mul pole varemöeldule midagi lisada,” ütles Pentus-Rosimannus. “Mul pole Autorollo majandustegevusega vähimatki pistmist, ainuke seos kogu looga on see, et olen oma isa tütar ja tema ettevõtmistele kaasa elanud nii heas kui halvas. Mis Raini puutub, siis pärast seda, kui isa palus Rainil leida asjatundja, kes oskaks anda juhtimisnõu ja hinnata kõrvaltvaataja pilguga ettevõtte majandusolukorda, siis loomulikult ta selle asjatundja otsis. Hoidsime kõik isale pöialt, et kogu see asi ilusti rööbastele jääks. Ettevõtte ostmine vahetult enne masu ja selle hilisem pankrot oli isale isiklik tragöödia, mis talt pikaks ajaks tervise viis. Selle ekspluateerimine ühe advokaadibüroo meediakampaanias on südametu jõhkrus,” kirjutas Pentus-Rosimannus oma vastuses.Rain Rosimannus ei vastanud ühelegi Äripäeva küsimusele. “Mõelge ise mingi lugu välja, nagu tavaliselt,” vastas ta esimesele päringule ja teisele nii: “Ajalehe täitmine – antud juhul ühe advokaadibüroo, ainult Teile teadaoleva ja siiani esitamata tsiviilhagi tekstiga, – on siiski ülesanne, mille eest makstakse palka Teile, mitte mulle.”Siim Roode teemat ei kommenteerinud. “Teie küsimused puudutavad väidetavalt eesseisvat kohtuvaidlust, mille kohta ei saa mina advokaadina enne hagiga tutvumist kommentaare anda.”

Kuidas Autorollo varatuks tehti

Võimuerakondadega seotud sõpruskond tegi keerulisi skeeme kasutades varatuks keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannuse isa Väino Pentuse raskustesse sattunud transpordifirma Autorollo. Pankrotistunud Autorollo suurimaks võlausaldajaks oli riigile kuuluv KredEx.Kui toimunud keerulised skeemid lihtsustatult kokku võtta, siis viidi 2010. aasta teises pooles ­Autorollost välja suurem osa varast ja pärast mitmeid osaluste muutusi ning ühte ühinemist on vara vahepealse omaniku AutoHillsi järglaseks olnud ettevõte jõudnud lõpuks Rain Rosimannuse hea tuttava Margus Tambergi omandusse. Kes praegu Autorollole kuulunud peamist vara ehk autosid ja haagiseid omab, selle kohta andmed puuduvad. Tambergi kinnitusel tema firma Rekka Veli omanduses neid masinaid ei ole.

AutoHillsi asutaja: mingit udu seal ei ole

Kiili Autoveod oli üks AutoHillsi asutajatest koos Autorolloga, hiljem omas Kiili Autoveod AutoHillsist 100 protsenti. Möödunud sügisel sõlmisid AutoHills ja Rekka Veli ühinemislepingu. Praegu kuulub ühinenud ettevõte juba uuele omanikule Margus Tambergile. Järgneb väljavõte telefonivestlusest OÜ Kiili Autoveod juhatuse liikme ja ühe omaniku Valjo Liivamägiga.

Mina olen Äripäeva ajakirjanik. Noh, ja mis ma selle tarkusega tegema hakkan?

Ma helistan Teile sel põhjusel, et tahan küsida ettevõtte ­AutoHills kohta, kus Kiili Autoveod oli üks omanikest. Kõigepealt ma küsin selle kohta, et kui Te asutasite selle ettevõtte koos Autorolloga 2010. aasta suvel, siis kuidas see otsus sündis, kas Te tundsite Väino Pentust või Siim Roodet? Ma ei, ei-ei, ei… ei tahaks hakata Teiega neid asju arutama, seda enam, et ilmselgelt Te ei ole adekvaatne ja ei tunne transporditeemasid.Ma praegu just sõidan ka ja olen mingi kolmanda asjaga tegelemas, mul ei ole küll mingit isu kommenteerida ega hakata lahti seletama ajakirjanikele tegevust.

Aga… Midagi kriminaalset seal ei ole, mingit udu seal ei ole, aga ma ei viitsi hakata…

Kas Te sellega olete kursis, et Autorolloga seotud inimeste vastu kavatsetakse esitada mahukas hagi, kuna nad ­AutoHillsi kaudu viisid ettevõttest vara välja.  No ei ole ma sealt mingit vara välja viinud ja kes seda alustab, siis alustagu ja tehku. Mind see kuradi kirbutsirkus eriti ei huvita.

Autorollo pani AutoHillsi paari miljoni krooni eest põhivara: neli veokit ja üheksa haagist. Ei ole ta sinna midagi nii palju pannud, ma ei tea, kust Te neid numbreid võtate.

Majandusaasta aruandest. No väga hea, siis on hästi.

Nende (veokite ja haagiste – toim) kasutajaks äriregistri andmetel oli Kiili Autoveod. Et teie siis kasutasite neid sõidukeid, mis olid AutoHillsi põhivara hulgas? Kuulge, ma ei tahaks sel teemal praegu Teiega vestelda, mul on siin muid asju ka teha, kui rollotada.

Öelge, kus need masinad praegu on? Ma tean, et AutoHillsi ühendas endaga OÜ Rekka Veli, mille üks omanik oli Kiili Autoveod, kas Rekka Veli kasutab neid…Liivamägi katkestab kõne.

 

Taust

Firmast kadus suur summa sularaha

Autorollo kontolt võeti 2009. aastal mitmel korral välja suurte summade kaupa sularaha. ­Autorollo kassa puudujääk oli 3,5 miljonit krooni. Sõlmiti kahtlasi sularaha laenulepinguid.Üks laenuleping sõlmiti Roman Moiseeviga (sünd 22.08.1975). Tema elukohaks on märgitud Venemaa. Lepingu järgi laenati Moiseevile 2 miljonit krooni sularahas. Laenulepingul on ainult Moiseevi allkiri, Autorollo juhatuse liikme Väino Pentuse nime juures allkirja pole. Lepingus on laenu tagasimaksmise tähtaeg 2010. aastal, kuid sellega ei tegelenud keegi.Moiseevil on äriregistri järgi seos kolme ettevõttega: Legogo, Maimek ja Betoneer, millest kaks on Võrumaal metsa kokkuostu ja puidutöötlemisega tegelevad firmad. Kõigil on üleval maksuvõlad ning esitamata majandusaasta aruanded. Moiseev ei ole olnud nende firmade asutamise juures, vaid on tulnud juhtorganitesse ja omanikeringi probleemide tekkimisel.Teine laenuleping sõlmiti firmaga Est-Trade Group, mille esindaja on Hillar Talts. Sellele firmale andis Autorollo sularahas laenu miljon krooni. Taltsi peetakse firmade likvideerijaks.Võlausaldajad kahtlustavad, et laenulepingud on fiktiivsed. Mõlemad lepingud kanti Autorollo raamatupidamisprogrammi 3. augustil 2010. aastal, kuid lepingutes on kirjas, et raha oli justkui laenatud poolteist aastat varem. Sel ajal, kui lepingud kanti raamatupidamisprogrammi, oli firma läinud Siim Roode kontrolli alla.Autorollol polnud siis, kui laen väidetavalt anti, sellises koguses sularaha kassas, et oleks saanud nii suuri sularahalaene väljastada.Huvitav detail on see, et Venemaa elaniku Moiseeviga sõlmitud laenuleping oli ainult eestikeelne.

 

Tasub teada

Vara tõsteti tütarfirmasse

Kirjeldame kogutud dokumentide abil tehinguid, mille tulemusena jäid võlausaldajad pika ninaga.1. Loodi uus firma. 2010. aasta juunis asutas Autorollo koos osaühinguga Kiili Autoveod tütarfirma AutoHills. Asutamisega tegeles advokaat Siim Roode, kelle ettevõte Roode & Partnerid sai 2010. aasta kevadel Autorollo omanikuks. Äripäeva andmetel soovitas Roodet Autorollo probleeme lahendama perekond Rosimannus.Kiili Autovedude juht ja üks omanikest on IRLi liikmest transpordiärimees Valjo Liivamägi.Mõlemale osaühingule kuulus asutamise ajal AutoHillsist pool. Kiili Autoveod pani tütarfirmasse asutamisel 20 000 krooni, Autorollo lausa sada korda suurema summa, tõstes mitterahalise sissemaksena AutoHillsi bilanssi põhivaraks autopargi, mille väärtuseks hinnati 2,13 miljonit krooni. 2010. aasta lõpu seisuga oli AutoHillsi põhivara väärtus 1,6 miljonit ­krooni. 2011. aasta jooksul müüdi kogu allesjäänud põhivara maha ja saadi 86 400 eurot ehk 1,35 miljonit krooni. AutoHills müüdi põhivarast tühjaks nii, et ettevõte jäi selle tulemusel kahjumisse.

2. Autorollo jääb osalusest ilma. Viis kuud pärast tütarfirma AutoHills asutamist jäi aga Autorollo oma osalusest selles ettevõttes ilma. Põhjuseks oli Autorollo tehing praegu Eesti Energia nõukogusse kuuluva Toomas Tautsi ettevõttega ­Autovaal, mis 2009. aastal andis Autorollole mitmes osas laenu kokku 600 000 krooni. Tautsi ettevõte Autovaal loovutas selle nõude firmale Renaldo Invest.Pärast nõude omandamist sõlmisid Renaldo Invest ja Autorollo pandilepingu, et nõude tagatis on Autorollole kuuluv 50% osalus AutoHillsis. Pandilepingut käis Väino Pentusega sõlmimas Renaldo Investi endine juhatuse liige Martin Sillandi. Sillandi oli minevikus kokku puutunud Siim Roodega, mõlemad on osutanud teenust ärimees Toomas Rüütmannile. Renaldo Investiga oli seotud veel Argo Hollo, kes samuti puutus Roodega kokku Rüütmanni Kommest Autot saneerida üritades. Roode oli Rüütmanni advokaat ja Hollo kuulus vahepeal Kommest Auto juhatusse, mis hiljem pankrotistus.Mõne kuuga oli Autorollo suuremast osast varast ilma jäänud, võtmetegijaks oli seejuures perekond Rosimannuse soovitusel ettevõttesse toimetama läinud Roode.Varem Renaldo Investiga seotud olnud kinnisvaramaakler Martin Sillandi, kes Väino Pentusega koos notaris pandilepingu sõlmis, ei mäleta tehingut. “Sellest perioodist ma ei oska midagi kommenteerida, see on segane periood ka minu jaoks.”“Jah, ei mäleta. Mis aasta praegu on? 2013. Kes seda enam mäletab, mis kolm aastat tagasi toimus. Oleks see kõige eredam hetk kogu elus ja mitte midagi muud ei toimu – siis on lihtsam asju meenutada,” ütles ta.

3. Jälgede segamine jätkus 2011. aastal. 2010. aastaga tehingud AutoHillsiga veel ei lõppenud. 2011. aasta sügisel ühendati AutoHills osaühinguga Rekka Veli, mis asutati mõned nädalad enne ühinemislepingu sõlmimist. Seetõttu võib arvata, et Rekka Veli tehti spetsiaalselt selleks, et AutoHills üle võtta.Rekka Veli austaja oli OÜ Rekka Transport, mis kuulub siiani Juhan Maltnale. Selle aasta veebruaris loovutas Rekka Transport poole Rekka Velist Kiili Autovedudele ja mõned kuud hiljem ehk selle aasta mais saab Rekka Veli omanikuks Margus Tamberg, kes on Rain Rosimannuse hea tuttav ning olnud ka Reformierakonna rahastaja.Tamberg ütles, et muidugi tunneb ta Rain Rosimannust, kuid väitis, et Rekka Veli teemal pole ta Rosimannusega suhelnud. “Mind on pandud kuskile omanikuks? Teate, imete mingit lugu välja, ma saan aru, aga siin ei ole seda kohta,” vastas Tamberg eile küsimusele, kas ta sätiti varast tühjaks tehtud AutoHillsi üle võtnud Rekka Veli omanikuks. “Ma olen natuke laiendamas oma ettevõtlust transpordi vallas,” põhjendas Tamberg varatu ettevõtte omandamist. Rekka Veli bilansis Auto Hillsist välja viidud ­autoparki pole.

Hetkel kuum